myhre-jr Skrevet Oktober 1, 2020 Share Skrevet Oktober 1, 2020 (endret) Hei, Jeg har nylig tatt ut starteren fra min E87 M47, og åpnet med denne manøveren deler av kjølingsanlegget til bilen. Ønsker å ta en radiatorvask/skylling, men forstår ikke helt hvordan jeg får tømt kjøleanlegget på bilen. Har lett etter noen tapper/skruer som jeg kan trekke ut for å drenene motoren, men der har jeg ikke hatt flaks. Er det noen som kan belyse hvor denne proppen sitter? PS: Forsøkte å søke opp tråder med informasjon om dette, men fant ingen. Pek meg gjerne i retning av riktig tråd om den allerede eksisterer. EDIT: Saken er løst - tappeskruen ble funnet. Se min nederste post. Den ligger tett opp mot DPF, rett før girkassa. Endret Oktober 30, 2020 av myhre-jr Sak løst Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Oktober 1, 2020 Share Skrevet Oktober 1, 2020 Fant ikke noe tappeskrue på min E87 118d heller når jeg skulle bytte kjølevæske. Endte opp med at jeg koblet av nedre slange på radiatoren. Skal også være en tappeskrue på blokka, men den fant jeg heller ikke, men det er der en plass. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
myhre-jr Skrevet Oktober 1, 2020 Forfatter Share Skrevet Oktober 1, 2020 15 minutter siden, Øyvind L. skrev: Fant ikke noe tappeskrue på min E87 118d heller når jeg skulle bytte kjølevæske. Endte opp med at jeg koblet av nedre slange på radiatoren. Skal også være en tappeskrue på blokka, men den fant jeg heller ikke, men det er der en plass. Hmm, hørte noe om denne, ja. Så noen bilder en plass, men de belyste så vanvittig dårlig hvor på motorblokka dette vistnok skulle være. Legger det inn om jeg finner det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
myhre-jr Skrevet Oktober 2, 2020 Forfatter Share Skrevet Oktober 2, 2020 (endret) Mulig jeg fant manualen her - "Draining and adding coolant (M47, M47TU)". Denne manualen viser til at det skal være et dreneringspunkt under radiatoren også, dette fant jeg ikke på min egen bil. Ser ut som at dreneringspunkt for motoren ligger rett ved DPFen nær girkassa. Jeg gir det en sjekk når jeg kommer hjem og sier ifra hva jeg finner ut. EDIT: God instruks for hvordan det skal gjøres nederst på den siden. Endret Oktober 2, 2020 av myhre-jr Kommentar til link Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Oktober 2, 2020 Share Skrevet Oktober 2, 2020 Så også den manualen når jeg skulle bytte på min. Er samme greia på 2011 mod E90 jeg har nå. Står at det skal være tappeskrue på radiator, men jeg finner ingen. Måtte bare ta av nederste slange på radiatoren på den også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmernew Skrevet Oktober 2, 2020 Share Skrevet Oktober 2, 2020 (endret) Kanskje denne video vil hjelpe: https://www.youtube.com/watch?v=ogh4PiEy6Ps En veldig bra video som viser hvordan man lufter systemet osv. Endret Oktober 2, 2020 av Bimmernew Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
myhre-jr Skrevet Oktober 30, 2020 Forfatter Share Skrevet Oktober 30, 2020 På 2.10.2020 den 20.05, Bimmernew skrev: Kanskje denne video vil hjelpe: https://www.youtube.com/watch?v=ogh4PiEy6Ps En veldig bra video som viser hvordan man lufter systemet osv. Suveren video - denne bruker jeg når jeg fyller på! Vedrørende tappeskrua så skulle den "vistnok" være å finne på motorblokka ved eksosen. Alle bildene på nettet viser jo til en skrue som er lett tilgjengelig - eksempel en og eksempel to (bilde R17-0114). Ved å kryssjekke litt frem og tilbake fant jeg ut at dette er en skru som ligger litt blokkert av dieselpartikkelfilteret (se bilde under). Jeg fikk skrudd den ut med en 13mm nøkkel, og fikk med dette drenert kjøleanlegget. Jeg fikk dog ikke ut skrua, da den - fult skrudd ut - stanger i DPFen. Jeg skal forsøke å få bolten ut slik at jeg kan få ut eventuelle partikler som befinner seg i systemet. Oppdaterer når jeg vet mer. Se bilder under for beskrivelse - her har jeg nesten skrudd tappeskruen helt ut og du kan se kjølevæsken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå