myhre-jr

Members
  • Content Count

    2
  • Joined

  • Last visited

  1. Hei - ja, har strøm i absolutt alt annet. Har ikke målt spenningen i batteriet - skal forsøke dette. Det har jeg ikke - men jeg antar at jording til karosseri er de to tykke kablene som går fra IBS-systemet til to skruepunkter i bagasjerommet. Disse var SKIKKELIG irret, men jeg rengjorde de med anti-oksideringsspray og sandpapir. Det bør ikke være her det er dårlig kontakt. Jeg kjøpte et AGM-batteri - selv om dette ikke er nødvendig på bilen. Det var et gammelt syrebatteri her, så det var heller motsatt vei. Har dette noe å si? Jeg byttet tilbake til et syrebatteri senere igjen, uten at det hjalp. Vedrørende CCA - dette koder jeg ved hjelp av diagnoseringsverktøyet? For ohming av kabler - jeg antar det skal være så nær null som mulig? Får låne diagnoseappart for å ta en titt på det en av disse dagene. Forsøkte å quote ///M-ini95, men det gikk ikke av en eller annen grunn - for å svare på spørsmålet så har jeg ikke forsøkt å slå på starteren mens en startsyklus blir forsøkt. Jeg trodde denne lå under inntaksmanifolden til bilen - lar det seg gjøre å starte bilen uten alt dette på? For å oppsummere; her er noen ting jeg vil prøve takket være deres gode innspill. Måle spenning i batteriet(ene) Måle etter brudd i jordkablene fra batteri til karosseri Forsøke med diagnoseringsverktøy for å se etter feilkoder, evt. endre på CCA-instillingene. Forsøke å gi starteren noen "kakk" mens bilen blir forsøkt startet (så fort jeg lærer mer om dette) Dette er spennende - lærer mye av å ha en litt eldre bil hvor det stadig er nye overraskelser. Takk for hjelpen dere har gitt så langt!
  2. Hei! Har en BMW 118d 2005 med M47-motor som jeg (i år) delvis har hatt på bukker for reparsajon og delvis i bruk. Bilen har gått 240,000 km på nåværende tidspunkt, og slet forrige vinter noe fryyyyktelig når det var kaldt ute. Tradisjon tro så hiver jeg meg uti ting før jeg leser meg opp på hvilken rekkefølge jeg skal feilsøke, og jeg startet med å bytte glødepluggene på bilen. Ved start av bilen var den fortsatt like dårlig, hvilket ledet meg til å bare ta en aldri så liten sjekk av batteriet på bilen. På batteriet stod det produksjonsår 2005 (! - dette er fjorten år gammelt) og antok at dette var problemet til de trege startene. Med dette i tankene målte jeg motstanden i de brukte glødepluggene, og disse viste seg bare å være 10% (hvis jeg leste det av riktig) dårligere en de nye, hvor ingen av dem var defekte - dvs. de målte utslag på motstand. Jeg dro på biltema og ordnet meg et nytt batteri, men til min forferdelse startet nå ikke bilen i det hele tatt. Istedenfor at motoren slet med å starte kom det nå bare en klikkelyd fra motorrommet. Jeg antok med en gang at batteriet var utladet, og fikk først hentet et nytt batteri av faren min, til samme resultat. Jeg antok da igjen at dette batteriet også hadde dårlig med strøm, så jeg fikk en kamerat til å koble seg på med startkabler for å se om dette gav nok spenning til å starte bilen. Istedenfor ett enkelt klikk kom det nå MANGE i rask rekkefølge - jeg mistenker på dette tidspunkt at det er starteren på bilen som er gåen. Jeg var litt uforsiktig i prosessene ved å stramme boltene på batteripolene, og klarte å ødelegge gjengene såpass at jeg på et svakt tidspunkt rev bolten på batteripol + i to (det var noe frustrasjon innblandet i dette - ikke lurt). Selv om denne nå ikke lar seg stramme, sitter den stramt på. I og med at jeg har "dummet" meg litt ut ved å være kjapp på avtrekkeren tidligere - selv om bytte av glødeplugger sikkert er lurt - ønsker jeg å høre med dere erfarne mekkere hva dere tenker kan være problemet på dette tidspunktet. Starteren - i og med at motoren ikke tar noen runder, kan dette være problemet? I og med at jeg forsøkte med startkabler til samme resultat? Glødereleet - vet ikke om denne motoren har et eget relé eller om den er såpass gammel at glødereleet sitter i en større elektronikkboks et sted. Hvis jeg har forstått det riktig vil motoren dra rundt, men ikke antenne om det er noen problemer her. Batteripol/IBS-system - kan jeg ha herpa dette såpass mye at det ikke går strøm gjennom her? Tar gjerne i mot andre tips og råd med takk, hilsen en som lærer mye hver dag.