Gå til innhold

Bytte frontlykt på 2007 lci E61: Hvilke delenummer passer?

Frode_E61
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har den typiske duggen i venstre frontlykt, såpass mye at trikset med silica gel - poser ikke fungerer. Det var ingen vei utenom å kjøpe ny lykt, og jeg gikk for en brukt originallykt fra et bilopphuggeri. Den ble garantert å passe, og skal være bixenon uten adaptive lys. Men jeg ser nå at bare noen av numrene på etiketten stemmer, andre numre er bare NESTEN identiske. Begge lyktene er originale HELLA, men der min lykt har nr. 1 EL 009 450-01/AF, har den nye lykten nr. 1 EL 009 450-01/AH. Min lykt har også nr. 7 177 739  06, mens den nye har nr. 7 177 739-08. Er det noen her på forumet som er godt kjent med disse lyktene og hvordan de merkes, som evt. kan bekrefte at disse forskjellene ikke går på utforming av lyktene, men kanskje produksjonstidspunkt eller noe? (Jeg ser for øvrig at min lykt er datert 11.04.07, mens den nye er datert 20.08.07.) En hel rekke andre tall og bokstaver er identiske på de to lyktene. Bl.a. står det øverst: H8 PY21W D1S, som jeg antar indikerer pæretypene.

PS: Lykten jeg kjøpte fra bilopphuggeriet, var relativt slitt i plastglasset. Er det noen som vet om dette kan poleres opp? Jeg har sett utstyr til dette, men også at BMW skriver i sine manualer at plasten ikke kan poleres. Litt uklar begrunnelse, men bl.a. noe med at UV-beskyttelse da forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare på det første du lurer på her, men angående polering av luktene er dette null problem. Anbefaler å kjøpe et kit til dette, tror både Motec og Meguiars har da får du med ny UV beskyttelse. Alternativt kan du bare polere som normalt og få tak i UV beskyttelsen en annen plass. Blir fort bra etter polering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyktene er helt like ja i passform, montering og slikt. Nr. er ikke så farlig, gamle nr.   En ny lykt i dag har annet nr. enn samme lykt fra 03/2007 (lci kom).
Eneste du må passe på er hvilket utstyr du har i lykten, som AHL eller ikke f.eks.

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Takk for svar! Den lykta jeg hadde fått tak i, ble returnert til høggeriet. Den var rett og slett veldig sliten, og hadde et par hakk i plasten også. Kunne sikkert fått den bedre med polering, men jeg håper å få tak i en lykt med litt bedre utgangspunkt.

Det kan hende jeg ikke kommer utenom hakk og skrammer på en brukt lykt, de kommer jo gjerne fra biler som har gått noen km. I tillegg kommer faren for at de også begynner å dugge.

Jeg har sett på nye lykter, og de koster fra 6-7.000,- opp mot det dobbelte pr. stk. Som påpekt over her, er numrene ofte forskjellige fra det som sitter originalt i bilen min. Det jeg vet jeg skal se etter, er bixenon uten adaptive lykter, og facelift. (I tillegg at de er laget for høyrekjøring, hvis nettbutikken er utenlandsk.) Ut over det vet jeg ikke noe mer å se etter; hvis jeg har glemt noe er flott om noen sier ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...