amentia Skrevet Desember 29, 2020 Share Skrevet Desember 29, 2020 Jeg skal bytte fjærer og dempere foran på en 2001 325xi touring, men når jeg skal bestille får jeg opp to alternativer: «for biler med sportsunderstell» og «for biler uten sportsunderstell». Egentlig var det kanskje tre alternativer den gangen for 20 år siden: sport, standard og M-tech. Sport vil jeg anta er synonymt med coilovers, så den er det ikke, men hvordan kan jeg enkelt se (chassisnummer går vel ikke dersom det har blitt oppgradert/nedgradert under der en eller annen gang) hvilken av de to andre jeg skal bruke? Kan noen se umiddelbart utifra vedlagte bilde der fjærbein er tatt av. Beklager dårlig bilde, men jeg har ikke tilgang til bilen akkurat nå. Kan få lastet opp et bilde av demperen jeg tok ut litt senere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Desember 29, 2020 Share Skrevet Desember 29, 2020 Hvor får du opp 2 alternativer? Har du sjekket utstyrslisten vha VIN? Om ting har blitt oppgradert en gang, og du ikke vet hvordan, så er originaloppsett der du bør begynne, og i utstyrslisten står det hvilket understell bilen ble levert med. (f.eks. 226 - sport suspension). Om jeg husker rett, så ble E46 levert med 3 understellsversjoner ja: std, sport og M-sport, der M-sport var det hvasseste. Jeg husker ikke alle forskjellene, men grovt sett hadde M-sport stivere dempere, kortere fjærer, tykkere stabstag og større hjul. Sport hadde noe av det samme, men ikke alt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
amentia Skrevet Desember 29, 2020 Forfatter Share Skrevet Desember 29, 2020 Her for eksempel. Mulig det er en liten synlig forskjell på dem (to punkter nede ved bunnen av den ene demperen, men det kan også være at bildet er vridd). Ellers klarer ikke jeg å se noen forskjell på dem, og da vet ikke jeg hvilken jeg skal ha. Er det noe annet jeg kan se etter? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Desember 29, 2020 Share Skrevet Desember 29, 2020 (endret) De to punktene er styringen/orienteringen inn i spindelen. Noen dempere har disse, mens andre har bare påklistrede merker. De som har disse punktene, er låst mot enten høyre eller venstre, mens de uten kan orienteres til å passe på begge sider. Det siste er vanligst på ettermarkedsdempere, er min erfaring. Jeg tipper åpning i spindel samt topplager er likt for alle modeller. (det kan du finne ut av ved å grave litt på realoem). Altså kan du bruke begge typer dempere, forutsatt at du bytter parvis. Sportsdemperen er mest sannsynlig stivere, og muligens litt kortere i slaglengde. Endret Desember 29, 2020 av *MrB* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
iittala Skrevet Desember 30, 2020 Share Skrevet Desember 30, 2020 (endret) Bildeler.no har ikke den beste delekatalogen. Ikke viser de produsentens varenummer så du kan ikke sjekke med produsentens egen delekatalog, eller ETK for å dobbeltsjekke heller. Endret Desember 30, 2020 av iittala Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå