Gå til innhold

Tips om e90 330i?


Jan330
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt meg BMW igjen (2006 e90 330i aut) etter noen år med Volvo (har tidligere hatt e23 732i, e30 325i og e46 318d). Jeg må si at jeg er veldig fornøyd med e90n. Men det er så mye informasjon her på dette forumet, at jeg strever med å finne relevant informasjon. Er det noen som har tips om ting man bør gjøre eller passe på? (bilen har gått 140000km). Bilen har automat, og jeg blir ikke klok på om den skal ha oljeskift, eller flushes? N52 motoren, bortsett fra vannpumpe, er det noe man må være på vakt med? Alle tips eller linker ang e90 330i mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt olje og filter på girkassen holder nok :) Girer kassen fint?

Dette skal i utgangspunktet gjøres hver 80-120.000km, alt etter hvilken bruk bilen har. Mye aktiv kjøring og/eller om du drar mye henger så kan det være lurt å skifte oftere enn hvis du bare bruker bilen til normal kjøring.

N52 motoren er generelt sett bra. I likhet med mange av BMW sine motorer så er oljelekkasjer et problem. Toppdekselpakning, oljefilterhuspakning, bunnpannepakning etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg er ikke vandt til automatgir, men mener at den girer veldig fint og behagelig. Det virker ikke som oljebytte på denne er en del av BMWs serviceprogram (om jeg har lest riktig). Da må man kanskje spørre spesielt om det? Og motoroljeskift intervallene... De er veldig lange da, kan det være greit å kjøre 30000km mellom hvert oljeskift? Bilen kjører helt nydelig, jeg ville bare sjekke litt om det er noe jeg burde være oppmerksom på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Jan330 skrev:

Takk for svar. Jeg er ikke vandt til automatgir, men mener at den girer veldig fint og behagelig. Det virker ikke som oljebytte på denne er en del av BMWs serviceprogram (om jeg har lest riktig). Da må man kanskje spørre spesielt om det? Og motoroljeskift intervallene... De er veldig lange da, kan det være greit å kjøre 30000km mellom hvert oljeskift? Bilen kjører helt nydelig, jeg ville bare sjekke litt om det er noe jeg burde være oppmerksom på?

Girer ikke hardt, eller henger ikke igjen på gir eller noe slikt?

Nei, det er ikke en del av serviceprogrammet såvidt jeg vet.

Vil tro de kan utføre denne jobben om du spør om det, hvis ikke så finnes det nok andre uavhengige verksteder som er villig til å gjøre det. Eventuelt en bedrift som spesialiserer seg på girkasser (RATS, Transtec, Automatgearservice etc. Alt etter hvor i landet du er).

Intervallene for skift av motorolje er alt for lange etter min mening. Jeg, og mange andre vil nok fraråde å kjøre 30.000km på samme oljen. Hver 10-15.000km eller 1 år er mer riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Jeg mener at automatkassen oppfører seg eksemplarisk. Da skal jeg få ordnet et olje og filterskift på automatkassen. Og bytte olje en gang mellom de ordinære serviceintervallene. Det blir litt merkelig å fylle på olje på en motor uten peilepinne. Men det finnes vel informasjon om riktig oljemengde på nettet et sted :-) 

Endret av Jan330
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...