Gå til innhold

Bolt til løpehjul knekt på X5


Kallekarlsen
 Share

Anbefalte innlegg

Dette gjelder en X5 3.0 sd 2009 286Hk

For et par dager siden hørte en kompis et smell fra motorrommet når han kjørte, han miste all kraft i servostyringen samtidig som det kom mye feilmeldinger i dashbord. I dette var det ikke langt unna en ulykke da han holdt på å kjøre på en bil på grunn av manglende servostyring. 

Når han får sjekket hva som skjedde oppdaget han at bolten som går i blokka på motoren er knekt rett av. På bildet under er det bolt nummer 1 som knekte. 

Når jeg søker på nettet om denne feilen finner jeg informasjon om at bmw har hatt tilbakekalling på denne bolten tidligere på x5 30d. Bilen til kompisen har vært inne tidligere og byttet denne på en tilbakekalling. I samtale med bmw fredrikstad sier de at de skal sjekke hva som har skjedd og at de skulle se på saken. 

I etterkant ser jeg på nettet at bmw i USA har hatt tre tilbakekallinger på denne bolten.

Første gang: de trodde at bolten ikke hadde låsolje som førte til at den skrudde seg ut og at den knekte av den grunn. 

Andre gang: de byttet bolten med en av samme type (nr 1 på bildet), med flere klager på knekte bolter. 

Tredje gang: de fant ut at det var en svakhet i disse boltene og byttet de ut med en lang bolt med hylse. Bolt nr 2 på bildet. 

Har noen med x5 30d opplevd at dette har skjedd, og hvordan ble dette eventuelt fikset? 

Screenshot_20210120-133954_Adobe Acrobat.jpg

Screenshot_20210120-134053_Adobe Acrobat.jpg

Screenshot_20210120-134033_Adobe Acrobat.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Du må varme opp (forsiktig) det nederste feste på dynamoen. Så må du slå bolten m/hylsen bakover mot motoren slik at hylsen kommer ut bak. Så kapper du bolten, ikke helt mot hylsen siden du trenger litt for å kunne dra ut bolten fra hylsen etterpå fordi hylsen my brukes igjen. 

Du må kjøpe ny bolt fra bmw, men pass på at du får den som er oppgradert med løpehjul, avstandshylse og ny bolt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det er samme som knakk på min forrige 325d E90 med M57N2. Som forøvrig hadde skjedd en gang før det igjen (før jeg kjøpte den), til tross for at bilen kun var kjørt rundt 100.000km.

Fikk varsellampe om at bilen ikke ladet, og fant reimen nede i bunnplaten og fant ut i etterkant at det manglet et løpehjul. Dette var jo da knekt av sammen med denne bolten.

Var el. servo på den heldigvis.

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en svakhet ihvertfall på x5 e70. Bmw har hatt tilbakekalling på denne bolten tidligere, men problemet er at de monterte tilbake samme type bolt. I USA hadde x5 tre tilbakekalling på denne og den tredje gangen ble bolten oppgradert til den du nå får på bmw. Bmw selger enda den type bolt som har en tendens til å knekke, så man må be om å få den oppgraderte bolten når man bestiller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...