Jump to content

Kallekarlsen

Members
  • Posts

    84
  • Joined

  • Last visited

Profile Information

  • Kjøretøy
    520d e61 2009

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Kallekarlsen's Achievements

  1. En liten oppdatering for å avslutte denne tråden. Det er registerkjede som er hoppet over og klart å knekke festet/krybben til kamaksel. Med andre ord skikkelig havari.
  2. Det er ingen ulyder fra motoren når vi starter den og starteren går ikke fortere. Da blir det fjerning av toppdeksel for inspeksjon til uka.
  3. Jeg hjelper en bekjent med en 2010 modell F11 520d som ikke starter. Eier sier at han ikke hadde noe forvarsel på feilen. Han parkerte bilen hjemme og når han etter noen timer skulle ut igjen så starter ikke bilen. Han fikk lest av feilkode som pekte på camshaft sensor og byttet den, men feilen kom tilbake og bilen starter ikke. Vi har testet sensorene på annen bil og de er i orden. Når vi prøver å starte bilen skyter den tilbake før den stopper. Kan det være at registerkjedet har hoppet over eller peker denne feilkoden mot noe annet. Finner ikke noe fornuftig på Google så jeg spør her før vi åpner toppdekselet for å sjekke kjedet. Feilkoden er: 273B00 camshaft sensor, signal incorrect signal
  4. Holder til i Østfold og har dessverre ikke kontakt med noen som mekker rundt Lillehammer.
  5. Vet ikke om du har fått fikset kjedet, men vær litt forsiktig med å kun ha fokus på å få det så billig som mulig. Vi tok to biler for ikke lenge siden hvor mekanikeren som først hadde jobben var veldig billig. På den ene bilen var motoren ødelagt og vi måtte bytte motor. På den andre bilen var også jobben med kjedet gått galt, samt mye annet som ledninger, kontakter, toppdeksel og dysehull i blokka ødelagt. Her valgte eier å ta bilen tilbake etter vi fant så mye feil for å se om han kunne få noe igjen av mekanikeren. Mener helt klart ikke at jo dyrere jo bedre, men jeg ville ha hørt litt rundt hva andre har betalt og om det finnes noen i området som noen kan anbefale.
  6. Det er ikke alltid like enkelt å ta over en jobb etter ukjente "mekanikere" som ikke klarer å fullføre jobben. Det å fikse en bil som har hatt hpfp havari skal i utgangspunktet være en relativt enkelt jobb. Når "mekanikeren" klarer å ødelegge toppdeksel, ødelegge ett dysehull i blokka (prøver å rette opp feilen med doble kobberskiver på dysen), glemmer igjen en klut i blokka og ødelegge flere kontakter når han har røsket i ledninger for å løsne kontakter vil alle og enhver slite med å hjelpe. Det var flere små hint om at noe var galt med motoren når den ikke ville starte etter å ha luftet den til det kjedsommelige. Når vi i tillegg sliter med å sveive rundt motoren etter at innsug, toppdeksel og dysene er fjernet så er mye gått galt for "mekanikeren". Bilen går tilbake til eier som skal prøve å få orden på motoren selv. Vær forsiktig med valg av mekaniker på slike jobber og ikke gå for hvem som helst bare fordi prisen er mye lavere. Det kan fort bli mye dyrere for deg som eier. Når det gjelder feilkoden "4330: Rail-pressure control valve, activation" så lå feilen i kontakten. Etter kontaktbytte ble vi kvitt feilkoden. På bildet ser man kluten som lå i motoren når vi tok av innsuget.
  7. Mange riktige formaninger her angående hva som må gjøres når man får spon i tanken. Jeg har hatt den tvilsomme æren av å hatt hpfp havari på egen bil hvor vi gjorde hele jobben selv og etter seks år går bilen like fint. Etter egen erfaring med spon i diesel har vi gjort denne jobben på tre andre biler som alle går fint i dag. Når det gjelder denne som vi holder på med så har andre gjort jobben med rengjøring og bytte av deler. Alle delene som er byttet ut er brukte deler fra bil som skal ha fungert greit før den ble kondemnert, filteret skal være nytt. Nå tok jeg en live reading av bilen og verdiene ser ut til å være ok. Pre-Supply pressure er på 4.8 bar.
  8. Beklager mangelfull info om bilen. Det er en X3 2.0D 2008 modell med N47 177hk. Skal ta en ny gjennomgang og lese av verdiene i ista på nytt. Vi har fokusert på feilen i Rail-pressure control valve, men så kan det virke som denne gir feilkode på grunn av feil andre steder i systemet.
  9. Så litt gjennom verdiene med ista og bilen klarer ikke å bygge trykk i railen. Tenker at det kommer av feilen i Rail-pressure control valve som er med å styrer trykket i railen. Har søkt litt på nett om denne feilkoden og finner ikke klare svar på hvorfor denne gir feilkode med flere forskjellige sensorer. Det er prøvd med tre stk og alle gir samme kode.
  10. Vi skal hjelpe en som ikke får start på bilen etter at han har gjort jobben med å reparere bilen etter havari av høyttrykkspumpa. Alt er rengjort og det er byttet høyttrykkspumpe, dyser og den bakre sensor på railen. Dysene er kodet og den er luftet med ista. Det er et par feilkoder tilknyttet DDE: 4330: Rail-pressure control valve, activation. (bakre sensor på rail) Denne har vi byttet med en annen sensor uten at feilkoden forsvinner. Ledningene er testet og de er ok. 4391: DDE: Charge-air temperature sensor, signal. Denne har vi ikke testet enda, og er usikker på om denne påvirker bilen såpass at den ikke starter. Er det noen som har hatt denne feilen tidligere og kan komme med innspill?
  11. Dette er en svakhet ihvertfall på x5 e70. Bmw har hatt tilbakekalling på denne bolten tidligere, men problemet er at de monterte tilbake samme type bolt. I USA hadde x5 tre tilbakekalling på denne og den tredje gangen ble bolten oppgradert til den du nå får på bmw. Bmw selger enda den type bolt som har en tendens til å knekke, så man må be om å få den oppgraderte bolten når man bestiller.
  12. Du må varme opp (forsiktig) det nederste feste på dynamoen. Så må du slå bolten m/hylsen bakover mot motoren slik at hylsen kommer ut bak. Så kapper du bolten, ikke helt mot hylsen siden du trenger litt for å kunne dra ut bolten fra hylsen etterpå fordi hylsen my brukes igjen. Du må kjøpe ny bolt fra bmw, men pass på at du får den som er oppgradert med løpehjul, avstandshylse og ny bolt.
  13. Dette gjelder en X5 3.0 sd 2009 286Hk For et par dager siden hørte en kompis et smell fra motorrommet når han kjørte, han miste all kraft i servostyringen samtidig som det kom mye feilmeldinger i dashbord. I dette var det ikke langt unna en ulykke da han holdt på å kjøre på en bil på grunn av manglende servostyring. Når han får sjekket hva som skjedde oppdaget han at bolten som går i blokka på motoren er knekt rett av. På bildet under er det bolt nummer 1 som knekte. Når jeg søker på nettet om denne feilen finner jeg informasjon om at bmw har hatt tilbakekalling på denne bolten tidligere på x5 30d. Bilen til kompisen har vært inne tidligere og byttet denne på en tilbakekalling. I samtale med bmw fredrikstad sier de at de skal sjekke hva som har skjedd og at de skulle se på saken. I etterkant ser jeg på nettet at bmw i USA har hatt tre tilbakekallinger på denne bolten. Første gang: de trodde at bolten ikke hadde låsolje som førte til at den skrudde seg ut og at den knekte av den grunn. Andre gang: de byttet bolten med en av samme type (nr 1 på bildet), med flere klager på knekte bolter. Tredje gang: de fant ut at det var en svakhet i disse boltene og byttet de ut med en lang bolt med hylse. Bolt nr 2 på bildet. Har noen med x5 30d opplevd at dette har skjedd, og hvordan ble dette eventuelt fikset?
  14. Jeg har en 2009 modell E61 520d automat som sliter når jeg starter bilen. Jeg har hatt dette problemet en tid og har prøvd å finne årsaken til dette. Jeg har byttet jordingskabel fra karosseri til motor, byttet til helt ny starter og kjøpt nytt batteri som er kodet til bilen. Bilen har vært inne hos bmw i Fredrikstad hvor de byttet plusskabel. De sa først at de skulle bytte hele kabelen, men etter de hadde fikset bilen sier de at de har skjøtet den nær motoren. Jeg får to feilkoder på denne feilen: Feilkode: 5DCF, beskrivelse: DSC: control unit undervoltage. Feilkode: A409, beskrivelse: KBM: undervoltage. Når jeg starter bilen så hører jeg at bilen drar tregt. Andre ganger drar starteren sakte rundt, nesten så den ikke klarer å dra motoren rundt før den får fart og starter bilen. Så er det en skjelden gang at jeg hører innslaget slår inn men det blir med et klikk uten å få start. Batteriet er nytt og måler rundt 13V før jeg starter motoren. Når jeg starter motoren så dropper den ned til rundt 9V. Dynamo virker bra og lader som den skal. Er det noen som har vært borti denne feilen og kan komme med innspill til hvor jeg bør sjekke videre?
×
×
  • Create New...