Gå til innhold

E46 320D CONVERTER


DanielE46
 Share

Anbefalte innlegg

Hei folkens! ☺️

Jeg har nylig kjøpt meg en 320d M47N.

Den siste tiden har jeg lest meg opp angående risting/buldring i bilen til tider, og turtallshopp mellom 1200-1500 omdreininger. Ved kjøp av bilen, hadde jeg en anelse om at det var converter som måtte byttes for å bedre problemet. 

Det skal sies at tråden jeg leste meg opp på, er fra 2012, men det er svar datert tilbake til 2017.  Er det flere som har hatt samme feil, og utbedret denne i ettertid? 

Holder til på Østlandet, hvis noen har kjennskap til personer eller verksted med god peiling på dette. 

Eventuelt hvor og hva slags pris? Hvor kjøper dere converter, foruten å måtte selge milten på svartebørsen? 

Setter pris på alle svar. 

Mvh Daniel 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du skifter noe som helst ville jeg tatt en fullstendig flushing og se hvordan bilen oppleves da.
Om det ikke bedres ville jeg tatt bilen inn på RATS, de er jo eksperter på automatkasser. Ofte er det bare en liten ting som lager stort trøbbel.

Om du må ha noe nytt så har Finndel.no mange biler inne. Koed.no også.
 

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså nå skal jeg komme med en hard sannhet. Så sant du ikke er en reser på å skru eller dette er en strøken m sport e46 med lav KM og uten rust så er det nok veldig lite lønnsomt å gjøre noen store inngrep. Prøv ett oljeskift. Dette er jo blitt veldig billig biler. Har fått litt den bruk og kast statusen nå. Koste på en sånn type bil noen veldig store summer er nok ikke veldig gunstig. 

 

Mvh en som har kastet VELDIG mye penger på en e46 320dat m sport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, tennbrikket skrev:

Altså nå skal jeg komme med en hard sannhet. Så sant du ikke er en reser på å skru eller dette er en strøken m sport e46 med lav KM og uten rust så er det nok veldig lite lønnsomt å gjøre noen store inngrep. Prøv ett oljeskift. Dette er jo blitt veldig billig biler. Har fått litt den bruk og kast statusen nå. Koste på en sånn type bil noen veldig store summer er nok ikke veldig gunstig. 

 

Mvh en som har kastet VELDIG mye penger på en e46 320dat m sport.

Du snakker av erfaring, ja.. 

Jeg tenkte også et oljeskift i første omgang, men samtidig så er det skrevet at det er unødvendige penger. 

Er vel ingen msport bil, ikke så veldig flink med kjennetegn og sånt. 😅

Takk for svar! 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt avhengig av tilstanden av bilen, rust, utstyr, teknisk tilstand, så kan dette være snakk om en 40000kr bil. Ny converter koster 15000kr. Så kommer arbeidet og olje/filter. Blir fort 20000kr i arbeidspenger.
Jeg hadde en slik bil med "Shudder-cluch"-syndrom. Dette er dessverre vanlig på disse, som kommer ofte av manglende olje-service på automatkassen pga BMW påstår det er Livstidsolje på disse. Noen som er TULL OG SLUDDER!
Fiks er bytte av converter, men man kan hindre et større problem ved å bare kjøre 2-3 oljeskift på kassa med 20-30k om intervaller. Vibrasjonene oppstår når Lockin-clutchen skal låse convertere, noe som skjer i høy hastighet med enn 120km/h og i oppoverbakker. Når vibrasjonene oppstår, så letter man bare litt på gassen og vibrasjonen går bort. Jeg kjøpte bilen med 140k km i 2007 og solgte bilen med 240k km i 2020. vibrasjonene ble faktisk nesten borte etterhvert.
Siste oljeskift så benyttet jeg bare Biltema sin ATF Dex2 olje som er riktig spesifikasjoner. Kostet bare 69kr literen. Går 6 liter på kassa sånn ca. Automatkassen gearet så fint og smuth at man skulle tro den var helt ny. Ved å bare slippe litt på gassen når vibrasjonene oppstår og kjører 2-3 oljeskift, så vil kassa holde bilen ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2021 den 12.39, Mons1 skrev:

Alt avhengig av tilstanden av bilen, rust, utstyr, teknisk tilstand, så kan dette være snakk om en 40000kr bil. Ny converter koster 15000kr. Så kommer arbeidet og olje/filter. Blir fort 20000kr i arbeidspenger.
Jeg hadde en slik bil med "Shudder-cluch"-syndrom. Dette er dessverre vanlig på disse, som kommer ofte av manglende olje-service på automatkassen pga BMW påstår det er Livstidsolje på disse. Noen som er TULL OG SLUDDER!
Fiks er bytte av converter, men man kan hindre et større problem ved å bare kjøre 2-3 oljeskift på kassa med 20-30k om intervaller. Vibrasjonene oppstår når Lockin-clutchen skal låse convertere, noe som skjer i høy hastighet med enn 120km/h og i oppoverbakker. Når vibrasjonene oppstår, så letter man bare litt på gassen og vibrasjonen går bort. Jeg kjøpte bilen med 140k km i 2007 og solgte bilen med 240k km i 2020. vibrasjonene ble faktisk nesten borte etterhvert.
Siste oljeskift så benyttet jeg bare Biltema sin ATF Dex2 olje som er riktig spesifikasjoner. Kostet bare 69kr literen. Går 6 liter på kassa sånn ca. Automatkassen gearet så fint og smuth at man skulle tro den var helt ny. Ved å bare slippe litt på gassen når vibrasjonene oppstår og kjører 2-3 oljeskift, så vil kassa holde bilen ut.

Hei Mons1. 

Jeg her lest mye om dette emnet og dine opplevelser rundt dette. Som nevnt, så leste jeg en eldre tråd. :)

Godt og høre at du fikk det bort mer eller mindre. 

Jeg er ikke sånn kjempe god med bil, når det kommer til utstyrsliste, er det M-sport osv. 

Jeg skal forsøke og ordne med et skift fortløpende og gjøre dette hver 20k! Takk for svar 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, DanielE46 skrev:

Hei Mons1. 

Jeg her lest mye om dette emnet og dine opplevelser rundt dette. Som nevnt, så leste jeg en eldre tråd. :)

Godt og høre at du fikk det bort mer eller mindre. 

Jeg er ikke sånn kjempe god med bil, når det kommer til utstyrsliste, er det M-sport osv. 

Jeg skal forsøke og ordne med et skift fortløpende og gjøre dette hver 20k! Takk for svar 😊

Det er ingen hokus pokus å skifte olje på disse automatkassene. Tips 1: Dra løs påfyllings-pluggen får avtapping. Hvis du ikke får løs påfyllingspluggen, så slipper du å stå der med gearkasse uten olje og ingen mulighet å fylle på. Tapp så av oljen. Ikke alt kommer ut, så vær forsiktig når du løsner bunnpannen. Så kan du skifte filteret og pass på at tettningsringen kommer ut sammen med filteret, så den ikke står igjen opp i "hullet". Gjør rent bunnpannen og sjekk om det er mye metall-grums der det er en magnet. Ny pakning på bunnpannen og nye skruer til bunnpannen.
Så monteres alt, boltene på bunnpannen skrus i riktig orden til riktig moment. Kryss-skrues fra sentrum og ut til hver ende. Tror moment er 10-15Nm. Det er vist Alu-skruer, så de tåler ikke mye moment.
ATF fylles opp til det renner over. Sett i pluggen, start motor og gå igjennom alle gearene. Sett den i park eller nøytral og kjør til bunnpannen har mer enn 35 grader varme. Oljen skal ha ca. 55 grader. Så etterfylles til det renner over. Ferdig!

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2.2021 den 14.58, Mons1 skrev:

Det er ingen hokus pokus å skifte olje på disse automatkassene. Tips 1: Dra løs påfyllings-pluggen får avtapping. Hvis du ikke får løs påfyllingspluggen, så slipper du å stå der med gearkasse uten olje og ingen mulighet å fylle på. Tapp så av oljen. Ikke alt kommer ut, så vær forsiktig når du løsner bunnpannen. Så kan du skifte filteret og pass på at tettningsringen kommer ut sammen med filteret, så den ikke står igjen opp i "hullet". Gjør rent bunnpannen og sjekk om det er mye metall-grums der det er en magnet. Ny pakning på bunnpannen og nye skruer til bunnpannen.
Så monteres alt, boltene på bunnpannen skrus i riktig orden til riktig moment. Kryss-skrues fra sentrum og ut til hver ende. Tror moment er 10-15Nm. Det er vist Alu-skruer, så de tåler ikke mye moment.
ATF fylles opp til det renner over. Sett i pluggen, start motor og gå igjennom alle gearene. Sett den i park eller nøytral og kjør til bunnpannen har mer enn 35 grader varme. Oljen skal ha ca. 55 grader. Så etterfylles til det renner over. Ferdig!

Lykke til :-)

Du er jo helt sjef, Mons1! 😍 Takk!

På 29.1.2021 den 12.39, Mons1 skrev:

Alt avhengig av tilstanden av bilen, rust, utstyr, teknisk tilstand, så kan dette være snakk om en 40000kr bil. Ny converter koster 15000kr. Så kommer arbeidet og olje/filter. Blir fort 20000kr i arbeidspenger.
Jeg hadde en slik bil med "Shudder-cluch"-syndrom. Dette er dessverre vanlig på disse, som kommer ofte av manglende olje-service på automatkassen pga BMW påstår det er Livstidsolje på disse. Noen som er TULL OG SLUDDER!
Fiks er bytte av converter, men man kan hindre et større problem ved å bare kjøre 2-3 oljeskift på kassa med 20-30k om intervaller. Vibrasjonene oppstår når Lockin-clutchen skal låse convertere, noe som skjer i høy hastighet med enn 120km/h og i oppoverbakker. Når vibrasjonene oppstår, så letter man bare litt på gassen og vibrasjonen går bort. Jeg kjøpte bilen med 140k km i 2007 og solgte bilen med 240k km i 2020. vibrasjonene ble faktisk nesten borte etterhvert.
Siste oljeskift så benyttet jeg bare Biltema sin ATF Dex2 olje som er riktig spesifikasjoner. Kostet bare 69kr literen. Går 6 liter på kassa sånn ca. Automatkassen gearet så fint og smuth at man skulle tro den var helt ny. Ved å bare slippe litt på gassen når vibrasjonene oppstår og kjører 2-3 oljeskift, så vil kassa holde bilen ut.

Hei Mons1. 

Jeg her lest mye om dette emnet og dine opplevelser rundt dette. Som nevnt, så leste jeg en eldre tråd. :)

Godt og høre at du fikk det bort mer eller mindre. 

Jeg er ikke sånn kjempe god med bil, når det kommer til utstyrsliste, er det M-sport osv. 

Jeg skal forsøke og ordne med et skift fortløpende og gjøre dette hver 20k! Takk for svar 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...