Gå til innhold

Glødeplugg/gløderele wiring harness hjelp E87 120D 2004

mrkzie
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Har slitt med kaldstart helt siden jeg kjøpte min BMW E87 120D 2004 modell i 2018. Byttet glødeplugger ifjor når jeg ikke hadde noe spesiell peiling og uten diagnoseapparat for og se om det hjalp. Det utga ingen forskjell. 
I år bestemte jeg meg for og gå noen steg dypere og anskaffet ISTA+, INPA osv..

På ISTA+ fikk jeg opp feil på alle glødeplugger, tenkte dette måtte ha noe med gløderele og gjøre siden jeg byttet glødeplugger senest ifjor. Kjøpte meg ett gløderele fra Hitachi som jeg plagdes noe inn i faen med. Klarte til slutt og få på plass dette glødereleet.
Hadde da ikke fått start på bilen på 1 uke og hadde store håp for at den skulle starte med det nye glødereleet. Jekket ned bilen og prøvde og starte og den startet helt perfekt.

2 dager senere merker jeg at den er litt ruskat i starten, trenger flere forsøk på og starte. Tenker litt på det mens jeg er på jobb og kobler til pc og ISTA når jeg kommer hjem. Får opp feil på 4 glødeplugger igjen. Dro dermed igår på Bilxtra og kjøpte 4 glødeplugger. Byttet 1 glødeplugg bare fordi jeg ikke gidder kaste bort penger hvis det ikke er der feilen ligger. Cleara alle feilkoder, dro opp i leiligheten og ventet til motoren var kald. Dro ned senere på kvelden, startet bilen. Plugget i pc og ista, nå får jeg opp feilkode på 4 glødeplugger og gløderele. Clearer koder fordi jeg ikke skjønner noe som helst.

Starter så bilen idag, går helt greit litt treg. Tar pcen i før jeg drar på jobb og da har jeg bare feilkode på 4 glødeplugger igjen.

Rimelig forbannet. Mistenker at det må ha noe med kablene inn i gløderele eller inn på glødeplugger, har ikke sett så mye opp på hvordan kablingen fungerer. Kan ikke tro glødereleet har sluttet og funke etter 2 dager??

Så da er spørsmålet, hva er galt? Tips..? 

Endret av mrkzie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• mrkzie changed the title to Glødeplugg/gløderele wiring harness hjelp E87 120D 2004

Legger ved bilde av feilkodene som er nå. Det som slår meg er at det er vel den store kabelen fra gløderele som går til hver glødeplugg, hvis denne er gåen så kan det vel være derfor disse feilkodene kommer?

C0ACDD28-E783-440B-B484-153BE39BC838.jpeg

Endret av mrkzie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at det skulle funke i 2 dager også bare kutte helt ut? Er vel ikke helt usannsynlig at kablene kan være dårlige? Fra annet forum;

The supply wire from alternator to glow module (Nr.1) is prone to fail at the module end. The internal contact in the plug housing has poor contact and can even melt due to higher resistance. This will cause fault code from all glow plugs. So I would renew that wire first.

Nr1: https://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=NC72-EUR-06-2003-E60-BMW-530d&diagId=12_1214

Evt at den andre kabelen kan få olje og greier i seg..? Funker det med noe elektronikkrengjøring isåfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Oppdatering på bilen. Var og kjøpte noe rensing av elektronikk på Biltema igår og sprayet gløderele kontaktene med dette og fjernet smuss og skit. Idag (kl 06:40) så startet bilen med en gang var da -17 og ikke kjørt siden dagen før kl 15:00. Har sjekket feilkoder på ISTA og har fortsatt feil på 4 glødeplugger, på en mer nylig km. 

Ville ikke bilen slitt mye mer med og starte i -17 hvis ingen glødeplugger fungerer? Eller kan det ha seg at det er feilkode for noe annet som at det er pga de er Bosch (Beru er vel original glødeplugger?) men at glødepluggene fortsatt fungerer tiltross for feilkode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, E.C. said:

Ved -17 trenger du glødeplugger ja. Jeg var vel inne på det i min første post, det kan være at pluggene/releet fungerer i seg selv, men at du får feilkode fordi det er uoriginalt. 

Ja ikkesant ja. Føltes ut som alt av gløding funket idag men ikke igår. Mulig det med og rengjøre kontaktene gjorde noe. Får se hvor lenge det holder.. Ville du anbefalt og kjøpt OEM gløderele og glødeplugger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...