Gå til innhold

Oppgradering av stereoanlegg.


Anbefalte innlegg

Hei, har ein e87 2007 modell med pop opp skjerm / CCC. Korleis er det og oppgradere her? Har tidligare kobla ein subb inn i bagasjerommet men ønsker mer diskant lyd i bilen. Kva er den beste måten og oppgradere på? Er det ein forsterker ein plass eg kan bytte / oppgradere? Har sett litt på internett at det skal være ein i bak førerside hjulbue bak dekselene, men når eg leita fant eg ikkje noko.  Er det enklare og berre bytte høgtalere i dørene framme og bak i hattehylla? Korleis er den vanlige standard forsterkaren i bilen frå før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne bilen er den enkleste å oppgradere med diskanter, for den har allerede trekanthus for dette ved speil/vindu, samt utgang for diskant i høyttaler i dørpanelet. Kjøp et sett fra huggeren (opsjon 677) og plugg inn.

Det har lite for seg å bytte høyttalere i hattehyllen, det blir ikke stort mer diskant fordi retningen er feil. Med mindre du får tak i hele panelet bak der fra samme bil med opsjon 677, disse har egen diskant (med korrekt ohm) som peker fremover. Uansett er det bare passasjerer som eventuelt får mest glede av dette.

Edit: Bilen din har trolig basic-anlegget uten ekstern forsterker (hvis ikke ville du allerede hatt diskanter). Dette kan du sjekke med VIN (finner du på vegvesen.no) her (se etter 676 eller 677): http://bimmer.work/

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg var litt uklar, at du ikke finner disse opsjonene, betyr at du har basic-anlegget, for 676 er HiFi og 677 er Top HiFi eller Harman Kardon. Altså har du ingen forsterker. En skikkelig oppgradering av lyden vil da være å sette inn en forsterker til 5-6000 kroner (eller kjøp en brukt til halve prisen), deretter bytte alle elementene dersom dette ikke er godt nok (kjøp høyttalere fra 677 Harman Kardon hos huggeren, det er billig og godt).

Hvis du har tenkt å ha bilen lenge, så hadde jeg også byttet den CCC-skjermen med en Android-skjerm (DAB, ryggekamera, Internett, skikkelig Navi, Bluetooth handsfree, ...): https://www.aliexpress.com/item/1005001809804766.html

 

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, men kva er best av brukt harmon kardon og noken nye frå ei eller anna nettside til ein 1000/1500 eller noe? Ja kjøpte ein forsterker ein gang å fikk beskjed om at det skulle være plug and play og at i disse bilene var det egentli forsterkaren som manglet eller var dårlig og at høgtalerane i dørene egentli var gode nokk. Legger ved bilde av det eg har.

Korleis er det og montere det som eg har der?

 

Ja har sett på den muligheten men er ikkje noko eg har tenkt å kjøpe enda.

38B9380D-12F9-41D0-95DF-649441346D8B.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sett diskanter fra Logic7 / Harman Kardon skal du vel få tak i for 3-400 kroner hos en hugger. Disse er 100 % plug and play.

Forsterkeren du har avbildet er en Match PP 62DSP, en veldig god forsterker som vil gi et flott lydbilde i bilen din, om du får montert den rett. Den bør monteres i bagasjerommet, original plassering tror jeg er mellom batteri og baksetet, du ser det er to brønner der. Så må du trekke kabler fra denne og frem til bassene under fremsetene. Pluggen i bassen har fire kabler, to av dem går videre til høyttaler i dørpanelet (bass og mellomtone deler altså samme signal i basic-anlegget), disse splitter du opp slik at det går et eget sett kabler til bassene og et eget sett til mellomtone (deles da med diskanter, hvis du setter inn det).

Strøm henter du rett fra batteriet (pluss) med en sikring mellom. Jord kan du hente fra karosseriet, du ser det er bolter som kan benyttes for dette mellom de nevnte brønnene. Styrestrøm hentes fra en kabel bak spilleren (Quadlock-kontakten, mener det er en svart kabel der som er styrestrøm), da starter forsterkeren sammen med radioen.

Ikke så vanskelig og omfattende som det kanskje høres ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Fått forsterkeren i å blei mykje bedre lyd med ein gang, har ikkje fått stilt den skikkelig inn enda men satser på det kjem når eg får komt i gang med programvaren. Vurderer å få tak i eir hi-fi system frå ein delebil? Kva er ein grei pris på alle høgtalerane? Vil det bli stor forskjell? Kva er forskjellen på høgtalerane i base systemet ig i hi-fi systemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hugger tar gjerne 150-200 kr for en høyttaler. Gå for 677 Top HiFi (Logic7), samme prisen. Trenger ikke være fra samme bilen, det meste fra E9x skal også passe (diskanter må kanskje tilpasses noe). Forsterkeren er den viktigste komponenten for god lyd, men bedre høyttalere tåler mer trøkk uten forvrengning, kan også hende lyden blir renere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...