MikkeM Skrevet Februar 24, 2021 Share Skrevet Februar 24, 2021 Hei.. Skal bytte dieselfilter på min 2011, F11, 520D. Skjønner at man bør lufte etter bytte for at høytrykkspumpa ikke skal "gå tørr". Jeg har ikke Ista, så spm er hvordan dette lettest kan gjøres uten Ista? Kan et diagnoseverktøy gjøre dette? i Så fall hvilket er å anbefale? Mvh Anders Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 24, 2021 Share Skrevet Februar 24, 2021 Tidligere motorer har vært selvluftende. Skru på tenninga i ett minutt så skal lavtrykkspumpa ha pumpet ut all lufta gjennom systemet. Quote Venting fuel system: Switch ignition on and leave switched on for approx. 1 minute. In this period, the fuel pre-supply pump is activated and the fuel filter is filled with fuel and bled. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MikkeM Skrevet Februar 24, 2021 Forfatter Share Skrevet Februar 24, 2021 Ok. Etter hva jeg har lest så gjelder ikke dette på N47 motorene. Altså på disse så må man lufte. Men man leser jo mye rart, så jeg er ikke sikker. Er du sikker på dette? Hadde jo vært fint om dette stemte.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 24, 2021 Share Skrevet Februar 24, 2021 På N47TU ser jeg ikke at det står om å lufte med ISTA. Du kan jo sjekke om det er luftbobler i den gjennomsiktige slangen i motorrommet etter å ha hatt tenningen på. Alternativt er det sikkert noen i Oslo med ISTA som kan hjelpe deg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Februar 24, 2021 Share Skrevet Februar 24, 2021 (endret) N47 (og N57) aktiverer ikke matepumpe i tank før startermotoren slår inn. Så det du har lest @MikkeM stemmer. Hvis du mangler Ista så finnes det andre litt mer "yalla" metoder, men som virker. Om du har en ekstern kilde med strøm og to ledninger, så kan du aktivere pumpa lenge nok til å fylle systemet. Et 9v batteri kanskje? Evnt som denne fyren her Anbefaler på det sterkeste å ikke bare fyre opp uten å lufte systemet. De 5-10 sekundene bilen kinner, kan være grunnen til CP4 havari ikke lenge etter. Kan også legge til at ISTA sin prosedyre innebærer å kjøre matepumpa i 120 sekunder før den ber deg starte motor. Da vil programmet holde turtallet på 2000 omdreininger i noen minutter. Da vet du sånn c.a hva du må gjøre for å "kopiere" hva ISTA gjør Endret Februar 24, 2021 av ///M-ini95 E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 24, 2021 Share Skrevet Februar 24, 2021 Takk for korreksjon på det jeg sa @///M-ini95. Om man ikke har ISTA så bør det være mulig å lufte med et bi-directional diagnoseverktøy som kan aktivere pumpa. ///M-ini95 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MikkeM Skrevet Februar 25, 2021 Forfatter Share Skrevet Februar 25, 2021 Ok, supert.. Prøver denne batterimetoden.. Takk for svar. 😀 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå