Gå til innhold

Fikse rust selv på min e39 535i 99mod

ChAL
 Share

Anbefalte innlegg

Hei lurer på om noen har god erfaring med dette?evt tips på produkter,har gjort det selv på andre biler men har slitt med og få riktig farge/lakk igjen, nå er riktignok dette en svart bil men det er kanskje enklere?, legger ved noen bilder, i endene av kanalene ser overkommelige ut, men det skaden på døra jeg har er jeg usikker på, der har det vært noen hærverk som forrige eier fikk.

20210305_065410.jpg

20210305_065425.jpg

20210305_065537.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor strøkent du vil ha det. Men om det ikke kommer fra innsiden (ser ikke sånn ut), så skal du kunne få bremset det godt ved å ta av hjulet, og pusse helt rent med en vinkelsliper, behandle med rusteter for å binde restene som ligger i porer, evt et strøk med sprayfiller og lett sliping, og deretter grunne og lakke. Avslutter du med å våtslipe og så polere, så kan du få det ganske så bra, med fine overganger. Det er gjerne der man sliter, selv om man finner riktig lakk. Kjører man alle lag 100% helt ut til maskeringstape, vil man nemlig få et ganske tydelig skille.

Edit: Døren kan du fikse på samme måte. Den ser uansett ut som den trenger en oppfriskning utenom skaden også.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ha litt teft for å få det bra. Jeg er ingen ekspert selv, men har gjort det med grei suksess et par ganger. Masker med litt avstand til selve skaden. Oppover hjulbuen kan du jo bare maskere døren. Og masker en ca 20cm lenger borte på kanalen. Sprayer du riktig vil laget bortover gradvis bli så tynt at du lett sliper det ned til gammel lakk mellom hver behandling. Og når lakken er på, er det viktig med litt kyndig våtslip. Bare pass på at lakken er godt herdet først. Vanskelig å forklare, men håper det gav mening. Tilslutt kjører du på med grov polish på roterende maskin.

GS har rett fargekode på spray. Bare legg inn fargekoden din på nettbutikken. Det er ikke så dyrt. 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk og ta mer enn rundt det rusten er.. Faren for at du finner mer rust rundt der er stor.. Det er veldig utsatt område. Så av med hjul,innerskjerm samt plast delene rundt så du får tatt mest mulig. Og ta godt i.. Har du tilgang til luft kompressor så hadde jeg prøvd å sandblåst litt. Farge kan du få hos GS, koed eller stikke innom forhandler som selger lakk som f.eks lakkspesialisten å få blandet opp samt eventuelt så måler de fargen.. Det ser også ut som du har fått kollaps på jekkefeste på høyre side? Legg på f.eks syregrunning på, eventuelt 2k epoxy før du legger på lakk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, synes kanalen så litt rar ut på ene bildet. Vet ikke om det er bulk eller om jekkfestet er svekket. I såfall er det mer omfattende arbeid å ta tak i.

Det som går inn mot hjulbuen har nok begynt i falsen, da det "alltid" er svakeste punktet mtp rust. Du må nok regne med at det er litt brunt på innsiden også. Det sikreste er å ta ut innerskjerm og rengjøre godt før du gjør endelig vurdering der.

Sandblåsing er bedre enn vinkelsliper. Spesielt inni hjulhuset pga tilkomst, men det er ikke alle som har slikt utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...