Gå til innhold

E61: overhale eller bytte tanstang pga. ulyd fra pakning?

E.C.
 Share

Anbefalte innlegg

I tillegg til valg av understill (i egen tråd) så har jeg et annet dilemma. Jeg har knirk i rattet når jeg svinger og jeg mener å ha lokalisert det til inngående pakning på tannstanga. Lyden er mer eller mindre som denne her: https://youtu.be/bSMOOBjtgeE

Hvordan jeg har kommet fram til det:

• Tok av deksel under rattet og sprayet det roterende/kontaktdelene av gummi/plast gjennom torpedoveggen med silikonspray. Tok litt fra motorsiden også, ingen endring i lyd.
  • Bytta olja på servoen. Den var ok før, nå er den helt blank og fin, ingen endring i lyd.
  • Direkte etter prøveturen etter servooljeskift så kjørte jeg SIB 32 07 08 med tilsetning av lubrizol. Etter dette ble det stille med en gang. 
  • Nå gjør lyden comeback og den er helt forferdelig irriterende og for en som hater ulyder så blir det veldig dårlig stemning. 
  • Tidligere var lyden til stede også med motoren av, men nå etter lubrizol er det kun med motor på, det eneste som endres er trykket inne i tannstanga, så det tyder vel også på at feilen ligger der og ikke i gjennomføring i torpedovegg eller ratt.

Etter hva jeg har lest av andre tråder så har nesten alle endt opp med en ny tannstang. Disse koster litt, 25k for ny fra BMW og 12-15k for en fra Bosch. Det virker litt drøyt for meg å bytte hele tannstanga pga. ulyd fra en pakning (den svetter ikke en gang), men hva er alternativene egentlig? Ingen offisielle pakningssett ser ut til å være tilgjengelige. Lubrizol-prosedyren gjelder for biler produsert fram til 03/2006. Bilen min er 01/2006. Ble dette problemet "rectified" på biler som kom fra 04/2006 slik at en brukt tannstang kan være løsningen her? Er det evt. noen som overhaler disse i Norge? Min er med servotronic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det å plukke tannstanga fra hverandre? Industriverktøy butikker selger O-ringer osv. Disse er  stort sett på standard mål.(mye å velge i selvsagt) Det samme med simringer. Tools kjeden eller tilsvarende har dette.  (Dem har multireimer også.. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at jeg har greid å finne et sett med o-ringer på Ebay, men jeg er litt usikker på om jeg vil overhale den selv. Det var visst en del jobb med å heise opp motor og droppe travers for å få den ut, så det blir veldig kjedelig å sette inn noe som ikke er trykktestet. Mulig jeg kjøper en brukt som jeg overhaler selv, slik at den er klar til å settes inn når nåværende blir tatt ut, men da er det vel nesten like greit å kjøpe en av de billigere overhalte til rundt 6-7k.

Jeg prøver muligens å få smurt opp den nåværende fra oversiden (bruke ATF med lubrizol fra servobeholderen) slik at det kommer på oversiden av o-ringen ellers så tror jeg at jeg sannsynligvis går for en Bosch og lar noen med bedre garasjeutstyr montere for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...