Gå til innhold

P0170 P0173 feilkoder e39 535i v8 99 mod


ChAL
 Share

Anbefalte innlegg

Hei jeg har de siste dagene fått noen feilkoder, slitt med juksing litt etter oppstart, og syntes den har høyere turtall og girer litt rart, har kjørt OBD og fått opp litt tall, men jeg klarer ikke tydet dette annet enn at det ser ut som det er ett problem med 02 S2, så lurer på om noen har du innspill på dette for meg, legger ved noen bilder.Screenshot_20210422-150232.thumb.jpg.4f66f801b038d36e80c1645d885fa9f3.jpgScreenshot_20210422-150232.thumb.jpg.4f66f801b038d36e80c1645d885fa9f3.jpgScreenshot_20210422-150241.thumb.jpg.fa4f08ccf861923948cfcc1ac6ccbc56.jpgScreenshot_20210422-150241.thumb.jpg.fa4f08ccf861923948cfcc1ac6ccbc56.jpgScreenshot_20210422-150255.thumb.jpg.f8a0035939d1ed2705f320046cc051b8.jpgScreenshot_20210422-150309.thumb.jpg.b96098acc896e3cbe303837b69581cf9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du én O2-sensor per bank? Det er generelt umulig å si noe fra slike bilder ettersom hva verdiene skal være avhenger av hva som skjer med motoren i det øyeblikket. Du har litt høy fuel-trim, så det kan være at du har vakuum-lekkasje. Hvis du sprøyter startgass rundt innsuget og får negativ fueltrim eller at fueltrimmen blir lavere når du ruser motoren litt opp så vil det underbygge dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, E.C. said:

Har du én O2-sensor per bank? Det er generelt umulig å si noe fra slike bilder ettersom hva verdiene skal være avhenger av hva som skjer med motoren i det øyeblikket. Du har litt høy fuel-trim, så det kan være at du har vakuum-lekkasje. Hvis du sprøyter startgass rundt innsuget og får negativ fueltrim eller at fueltrimmen blir lavere når du ruser motoren litt opp så vil det underbygge dette.

Det er jeg usikker på, bilen sto i park på tomgang , ok skjønner hvor kan det evt bli vakuum lekkasje ? Kan MAF'en ha noe og si her? Jeg byttet den ifjor, så skulle jo tro den fortsatt er fin. Bytta bensinpumpe for noen mnder siden,og da husker jeg at det var vrient og få på den gummipakningen som er under lokket, kan det at det ikke er tett der da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekkasje kan være alle steder det er plastslanger/rør/pakninger som er etter MAF. Det finnes også sære tilfeller med sprekk i innsug etc.

MAF kan være et problem, men det rimer ikke helt med symptomene her. 

Når du har "noen" feilkoder så øker sjansen din til å få løst saken hvis du poster disse.

Angående bensinpumpen din så tror ikke jeg at det er relevant her. Det kan selvfølgelig påvirke utfallet om tanken ventileres til innsug og drar inn falskluft, men da hadde bilen din stinken bensin på innsiden. Regner med at du mener lokket under setet og pakningen der. Den er lett å få på så lenge du gjør det riktig. Mener at den kommer ut sammen med lokket. Du må flytte pakningen ned til tanken før du setter på lokket, ikke prøve å dytte lokk med pakning inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok skjønner,  ja nei det er bare de to kodene jeg får P0173 og P0170. Nei som du sier stinker ikke noe inne i bilen, når jeg startet bil igår på vei hjem fra jobb, juksa den veldig, gikk vel opp til 1500 omdreininger så ned til 0 på ett tidspunkt, ga litt gass for og holde den i gang så stabiliserte den seg etter det, på 600-700 omdreininger på tomgang, mens når jeg dro til jobben idag tidlig så startet som den har gjort på rundt 1000, så går det ned etter noen minutter til 600-700, men etter og ha startet den så står den og jukser litt sånn at bilen står og "jokker" litt, men som sagt når den får stabilisert seg så er det ikke sånn, da roer den seg og går fint 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjørte hjem fra jobb nå  så prøvde jeg og koble ut MAF'EN og da forsvant de symptomene  starta lett og gikk rett til 500 omdreininger, men så kjørte jeg i 40kmt og da var den oppe i 2000 omdreininger,  så virker som den gira veldig rart , så virker som det er noe som ikke kommuniserer riktig med noe her??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Oppdatering, da er det løst, fikk svogeren min som er mekaniker til og se på det her og det visste seg at der hvor eksos rørene går opp i bilen, der hvor disse o2 sensorene sitter så var det  ikke tett i skjøtene, og det var pga at de 4 mutterene , to på hver side manglet, så nå går det jo helt anderledes for og si det sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hmm da er desverre issuesene tilbake den gikk 100% noen dager, og da hadde den stått veldig lenge stille i tillegg, men nå har jeg kjørt litt småturer daglig og da jukser den og girer feil høyt forbruk,tung startet osv, men går noe bedre med Maf plugget ut, det jeg vet fra da jeg byttet tennpluggene ifjor er at det var olje på pluggene, er det noe som kan forårsake disse problemene??, tenker da på at evt toppdeksel pakning lekker, siden det er olje på tuppene, men burde ikke sånt brent fort bort etter påbegynt kjøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...