Gå til innhold

AC problemer


xibriz
 Share

Anbefalte innlegg

I fjor sommer oppdaget jeg at ACen ikke kjølte så bra som forventet, men siden jeg bor i nord-Norge så har jeg utsatt det til nå. 

Var å fikk AC-service i håp om at det skulle fikse problemet. De fyllte på rundt 200 gram, det skulle visst være litt over 600 totalt. Og litt olje.

Men resultatet var det samme.

På vei hjem trykket jeg på alle knappene og oppdaget noe overraskende:

Ved bruk av AC-knappen blir luften VARMERE enn uten AC-knappen 😱

Jeg gikk vitenskapelig til verks å puttet ett digitalt termometer på luften i senter.

Ved utetemperatur på 24 grader var luften ut av kanalene:

38 grader med AC-knappen på.

32 grader med AC-knappen av.

Klima var stillt på det kaldeste under settings, 16 grader og auto medium.

Har sjekket alle sikringer som har med AC og gjøre.

Bilen: 2012 X5 E70 3.0d

 

Noen tips eller rett på verksted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like varmt med bilen i fart? Det kan hende at spjeld i klimasystemet åpner opp for "AC", men når den ikke fungerer så vil det i stedet slippe gjennom varmere luft enn det som er "ukondisjonert" luft fra utsiden. Så den biten at det blir varmere trenger ikke å være så ekstraordinært.

Går kompressoren rundt? Hører du at den prøver å slå inn? Reima ok? Feilkoder på IHKA? Lekkasjetestet de systemet før de fylte på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No@E.C. tallene ble tatt mens jeg kjørte i ca 60 km/t.

Vet ikke om kompressoren går rundt, men det skjer ting når jeg trykker inn/ut AC-knappen (forskjellig lyd etc).

Reima ser grei ut på det lille jeg ser.

har ikke utstyr til feilkoder, men ingenting i idrive.

Var på Vianor, deres ac-service inkluderer "Tapping, vakuumering og fylling av AC-system".

@Otis hvis du mener under "settings > climate", så ja.

 

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det noe video du la ved? Kommer ikke opp noe her. 
Du bør nok få koblet på diagnoseutstyr først som sist. Både for å lese ut feilkoder og for å se at systemet ditt registrerer riktige temperaturer rundt omkring. En ting som jeg kommer på som kan være halv-relatert er om utetemp-sensoren har gått i stykker og viser -37/-40 (eller hva det enn nå pleier å være ved åpen krets) så hender det at bilen ikke blir så gira på å kjøle ned kupeen, men dette blir på synse-siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...