Bråstopp Skrevet Juli 25, 2021 Share Skrevet Juli 25, 2021 Dette er mitt første innlegg. Som overskriften sier, så har jeg jeg en kabel som til vifteregulatoren som har mye irr, og som isolasjonen er delvis borte på. I tillegg er kablene stive som strikkepinner opp til "kabelstokken". Min første tanke var å klippe kablene et godt stykke over kontakten, for så å lodde inn en ny kontakt. Etter å vurdert dette nærmere, så tror jeg ikke problemet blir løst med dette. Jeg mistenker at kablene er skadet lenger inn i "kabelstokken" , og den er godt pakket inn. Må hele kabelen fra vifteregulatoren til de respektive brytere osv. byttes, så er dette en jobb jeg ikke akkurat har lyst begynne på. Er det noen som har erfaring med dette, og viktigst av alt, hva er det som forårsaker dette? P.S. Jeg har målt igjennom alle sikringene i hanskerommet, og merkelig nok har ingen røket. Jeg har ikke sjekket om det er flere sikringer som tilhører vifta. Imidlertid så har jeg kjørt livedata på alle knapper som i dashbordet, og disse fungerer som de skal. D.S. Jeg takker på forhånd for svar og råd. Beste hilsen Roar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juli 25, 2021 Share Skrevet Juli 25, 2021 Dårlig vifte, viftemotstand eller klimapanel pleier alle å være vanlige årsaker til ikke fungerende vifte. Hvis du kobler fra begge endene av en kabel så kan du alltid teste med last (f.eks. en lyspære) for å sjekke om den er ok eller ikke. Bilen er jo ikke ny, så om man har hatt vann på steder der det ikke bør være vann så kan du fort ende opp med noe irr. At kablene er stive er ikke unormalt om de ligger i en bunt. For kabler som ikke skal beveges på til vanlig så er ikke det et problem. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Juli 25, 2021 Share Skrevet Juli 25, 2021 ^ og det du mistenker må du jo bare prøve ut da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bråstopp Skrevet Juli 25, 2021 Forfatter Share Skrevet Juli 25, 2021 (endret) 43 minutter siden, E.C. skrev: Dårlig vifte, viftemotstand eller klimapanel pleier alle å være vanlige årsaker til ikke fungerende vifte. Hvis du kobler fra begge endene av en kabel så kan du alltid teste med last (f.eks. en lyspære) for å sjekke om den er ok eller ikke. Bilen er jo ikke ny, så om man har hatt vann på steder der det ikke bør være vann så kan du fort ende opp med noe irr. At kablene er stive er ikke unormalt om de ligger i en bunt. For kabler som ikke skal beveges på til vanlig så er ikke det et problem. Takk for svar. Jeg glemte å nevne at bilen har ikke digitalt klimapanel. Her er det kun tradisjonelle knapper som styrer flaps-motorer. Som nevnt, er disse knappene testet med livedata, så de skal være i orden. Om bilen har vært utsatt for vannlekkasje er vanskelig å si noe om, men ikke usannsynlig. Kablene fra vifteregulatoren og opp til hoved-kabelbunten er løse, og det er det som gjør meg mistenksom på at de er stive lenger inn i hoved-kabelbunten. Jeg har lite lyst å begynne på en dashbord-demontering for å sette på en last. Da får folk som har gjort dette før, få lov til overta. Jeg har ikke bilen for hånden akkurat nå, slik at jeg får testet om det er spenning ut på kontakten til regulatoren. Dessuten mangler mye av isolasjonen rundt området der kablene går inn i selve regulator-kontakten. Endret Juli 25, 2021 av Bråstopp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juli 25, 2021 Share Skrevet Juli 25, 2021 Tatt tilgangen og prisen på brukte deler i betraktning så er det kanskje lurt å teste vifta med 12v rett på og hvis den er ok så prøver man med brukt viftemotstand/klimapanel. Jeg er ikke tilhenger av å lade delekanonen, men av og til kan det nesten være billigere enn å levere til ordentlig feilsøking. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bråstopp Skrevet Juli 25, 2021 Forfatter Share Skrevet Juli 25, 2021 Jeg skriver under på den. Fullt mulig og økonomisk, å lade den kanonen når bilen er såpass gammel. Jeg rakk forøvrig å teste viftemotoren før bilen forsvant. Den gikk rundt, men det var langt i fra fullt turtall, slik jeg kjenner viftemotorer. Mest sannsynlig er den "stuck". Det samme kan vel kanskje sies om regulatoren også. Jeg har sjekket litt rundt på nettet, og det er tydeligvis mange som sliter med oksiderte kabler og nedsmelting. En klar årsak til dette har jeg foreløpig ikke funnet. Noen nevner vannlekkasje, og du nevner bryter, vifte og regulator. Kanskje det er en kombinasjon av alt dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå