tommy_metallica Skrevet August 17, 2021 Share Skrevet August 17, 2021 Heisann. Jeg har en bmw E39 (m54) 2001 modell der motor lampen lyser i dashbordet. Jeg har tatt en diagnose test på den og der kommer det opp MAF sensor, O2 sensor og Camshaft sensor feil. Vis jeg sletter disse så forsvinner motor lyset, men kommer på igjen vis jeg starter den hver andre gang ca. Jeg har byttet maf sensor til en original type men brukt, jeg har byttet begge o2 sensorene og byttet camshaft sensorer. Er det noen som har noe formening om hva dette kan skyldes? Er det selve DME som må byttes kanskje. Noen som har formening om dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 17, 2021 Share Skrevet August 17, 2021 Noen ganger så kan visstnok kam sensor komme opp som defekt, men egentlig er det veiv sensor. Også anbefales det sterkt å bruke OE deler. En annen ting, feilkodene trenger ikke bety defekte deler. Men noen ganger betyr det bare at det er rare verdier som lese av. Så videre feilsøking anbefales nesten bestandig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tommy_metallica Skrevet August 17, 2021 Forfatter Share Skrevet August 17, 2021 Skjønner. Jeg har byttet veiv sensoren også, men ikke med OE del da. Men bilen kjører helt fint uten noen problemer. Det eneste er at lampen lyser og de 3 feilkodene kommer opp. Regner med at bilen ville fjusket eller ikke startet vis veiv sensoren var gåen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 17, 2021 Share Skrevet August 17, 2021 DME kalkulerer hvor motoren er basert på kam sensor, så den skal klare å starte. Men den pleier å være litt rar å starte noen ganger, som oftest. Men kanskje du kan gi oss feilkodene, om du ønsker mer assistanse? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tommy_metallica Skrevet August 17, 2021 Forfatter Share Skrevet August 17, 2021 38 minutter siden, Otis skrev: DME kalkulerer hvor motoren er basert på kam sensor, så den skal klare å starte. Men den pleier å være litt rar å starte noen ganger, som oftest. Men kanskje du kan gi oss feilkodene, om du ønsker mer assistanse? Ok skjønner. Feilkodene jeg får opp er: Signal, air-mas flow sensor vanos exhaust camshaft, end position not reached Activation, oxygen-sensor heater before catalytic converter, bank 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 17, 2021 Share Skrevet August 17, 2021 Hmm. 1. Har du P koden eller en hexverdi? 2. Du kan forsøke å skifte om på innsug og utblås solenoid for å sjekke om det er sensor, ledninger eller vanos som er slapp i fisken. 3. Kan være kabelbrudd eller dårlig sensor. Her kan du også evt skifte med bank 1 eller bank 2. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet August 17, 2021 Share Skrevet August 17, 2021 4 hours ago, Otis said: DME kalkulerer hvor motoren er basert på kam sensor, så den skal klare å starte. Men den pleier å være litt rar å starte noen ganger, som oftest. Men kanskje du kan gi oss feilkodene, om du ønsker mer assistanse? Dieselmotorene som er helt avhengige av kamsensor, bensin må ha veivsensor i orden for å starte/ gå riktig nettopp pga. vanos og at kamsensor ikke gir god nok referanse til hvor stempelet er hen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 17, 2021 Share Skrevet August 17, 2021 Ja, dette er jo ganske så korrekt. Men jeg vet at M47 bruker nåledysa for referanse når kamsensor er defekt, for å starte. Men det var en liten avsporing. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tommy_metallica Skrevet August 17, 2021 Forfatter Share Skrevet August 17, 2021 1 time siden, Otis skrev: Ja, dette er jo ganske så korrekt. Men jeg vet at M47 bruker nåledysa for referanse når kamsensor er defekt, for å starte. Men det var en liten avsporing. Var litt dårlig kontakt på maf sensoren, hadde 0 avlesning på volt og kg/h. Men så rota eg litt med kabel skoene og da fikk eg avlesning på 4,9volt og 758 kg/h, men det er helt stødig, ingen bevegelse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 17, 2021 Share Skrevet August 17, 2021 Men det var da voldsomt høy volt. Det er jo maks. Kortslutning en plass? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå