Gå til innhold

DAB, BT og AUX bortfall på 2009 X5 E70


 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en Kufatec Fistune montert i vår X5. Denne har fungert OK, men med litt dårlig dekning. For noen måneder siden falt alle kanalene ut, og jeg fikk kun 3 lokale Østfold-kanaler (bor i Vestfold).

Her om dagen tenkte jeg at jeg skulle sjekke jording av antenna, og åpnet det som trengtes for å komme til. Alt så OK ut, og jeg begynte å kikke på Kufatec-boksen og koblingene til denne. Har nok underveis i fiklingen koblet fra alt sammen og prøvd meg fram med disse lyskablene (MOST?). Fulgte instruksjoner for Kufatec-boksen og tenkte kanskje den ville reinitialiseres. Sjekket sikring til denne og strøm på kontakten også, alt OK der. Men av en eller annen grunn har DAB og AUX blitt "grå" i iDrive. De kan ikke velges. Bluetooth for handsfree får jeg ikke slått på lenger heller.

Hva kan ha skjedd? Er det noe koding som må til for å få dette på plass igjen, eller er det Kufatec-boksen som har tatt kvelden? Det rare er at jeg ikke får vanlig DAB (ikke DAB+) og AUX opp heller, hvis jeg kobler grønn kabel rett i den originale BMW-boksen der den har sittet før.

Er det noen som har noen tips? Ganske kjedelig å ikke engang kunne koble til mobil via AUX og høre radio eller musikk i bilen. Kun FM som fungerer nå.

 

Mvh

Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Otis said:

De går bare i stykker de.

En diagnose vil jo fort fortelle mer. Har du mulighet for det? Evt så bor jeg i Trondheim, om du er i nærheten.

Jeg bor i Tønsberg, så kjøreturen blir litt i lengste laget på en fredagskveld...

Jeg styrer og knoter for å få INPA til å kommunisere med bilen. Har en K+DCAN kabel som jeg brukte på E61 som vi hadde før. Den fungerte fint på den etter mange forsøk med installasjoner og DATEN-filer osv, men av en eller annen grunn får jeg ikke kontakt med ECU på X5-en...Så fort jeg kobler kabelen til OBD-porten, så blir begge prikkene svarte, selv om ikke tenning er på. Og om jeg prøver å kommunisere med noen av enhetene i blien, får jeg bare IHF0009 - No response from control unit.

PC-oppsettet er nok ikke eksakt det samme som jeg brukte da. Er et par år siden, så jeg husker ikke helt om jeg brukte XP mode eller om jeg fikk det til å fungere i Windows 10. Så vidt jeg skjønner skal det ikke være noe i veien med å bruke Windows 10. Hadde en E39 før det igjen, da brukte jeg BMW Scanner og det var nok da jeg kjørte XP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Otis said:

Hmm. Har du lagt inn nyeste ediabas? Versjon 7.3 et eller annet?

Jeg har endel filer for nedlasting på den store diagnose tråden, side 198 mener jeg.

Når jeg starter INPA så dukker EDIABAS opp i system tray, den viser versjon 7.3.0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for input. Jeg forsøkte hele installasjonen på nytt på en annen PC, uten noe mer hell. Ser ut som Battery og Ignition blir svarte så fort jeg forsøker å gjøre noe i INPA, uavhengig av om bil er tilkoblet eller ikke. Mulig det bare er sånn det er, men jeg mistenker at kabelen min ikke er 100%. Kjøpt fra bcables.com for et par år siden.

Har prøvd meg nå i Koding-delen av forumet, for å høre om noen har en kabel jeg kan låne eller kjøpe. Bestille fra Kina/USA tar for lang tid i forhold til en del planlagte turer fremover; jeg hadde håpet å få dette i orden litt kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei igjen,

Etter å ha kjøpt ny diagnosekabel, knotet jeg en del for å få oppsettet mitt til å fungere. Til slutt fikk jeg kabelen jeg har fra før til å virke, mens den jeg kjøpte ikke virker. Uansett, nå har jeg fungerende kobling til bilen.

Usikker på hva jeg skal se etter. Har prøvd å sjekke feilkoder fra MULF, sjekke MOST-loop osv. Jeg får ikke opp at det er noen brudd eller tap av lyssignal.

Noen tips til hvordan jeg kan gå fram nå som jeg iallfall kan bruke INPA, NCS Expert osv?

Endret av krisring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plugget ut Fistune i går og satte grønn MOST-plugg rett i MULF/TCU igjen (der det var satt inn loop-kabel for å koble inn Kufatec Fistune). Da kom AUX og blåtann tilbake. Nå er det bare DAB vi ikke har. Mulig Fistune-modulen er defekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...