Gå til innhold

m54b22 misfire sylinder 3 e39


Benjamin0
 Share

Anbefalte innlegg

Okei, dette blir nok et middels langt innlegg, så håper noen orker å lese det! :)

Har hatt en e39 med m54b22 manuell i et år nå og er stort sett storfornøyd med bilen. Nesten helst siden jeg kjøpte den har den slitt med en "coldstart misfire" på sylinder 3. Bilen starter først helt fint, men etter rundt 20 sekunder begynner den å putre å gå på 5 sylindre. Etter en stund kommer også motorlampa opp (misfire cylinder 3). Hvis jeg starter bilen og bare kjører, merker jeg ikke noe til dette. Slik har den vært i nesten et år. 

Jeg har feilsøkt mye på dette, i tillegg til å ha hatt den på verksted. 

Jeg har: 

-Flyttet rundt på plugger, coiler og dyser. Problemet flytter seg ikke.

-Sjekket ledninger til coiler. De ser helt fine ut og ohm-verdiene er samme på alle.

-Byttet veivhusventilasjon.

-Byttet pakning til innsugsmanifoil og ytre innsugsbelg. (Innerste ser fin ut. Har hatt den ute og vrengt den i alle slags retninger:) )

-Prøvd med annen MAF- sensor. 

-Byttet pakning på DISA. Ventilen ser også fin ut.

-Målt kompresjon, 210+- PSI på alle sylindre.

Begynner å bli rimelig lei dette og gruer meg til vinter da det ikke går å starte bilen for så å gå ut å koste av den eller skrape is. Derfor hadde jeg den på verksted i forrige uke. De fant ut at det manglet en liten propp på baksiden av manifoil og mente at bilen var i orden etter de tetta hullet. Det var det dessverre IKKE.

Har selv mange teorier. *Har tenkt at kanskje en ventil er litt "treig" og kanskje henger seg opp. *At den drar falskluft men dette kan strykes da bilen nå er røyktestet av mekanikere. *Skade på kam, men bilen går for fint når den er varm. *Sprekk i toppakning, men bilen bruker ikke kjøleveske og ikke noe unormalt oljeforbruk. *VANOS, men bilen drar godt i hele registeret (for å være 2.2 :D ). 

Problemet ser ut til å bare komme når den går i "open loop". Med en gang bilen går i "closed loop" slutter den å misfire. Går veldig fint på tomgang og generelt godt bunndrag i den. Det får meg til å tro at det muligens er feil med hjernen på bilen, og jeg vurderer derfor å finne en ny.

 

-Noen som har noen tanker rundt dette? Setter pris på alt av forslag og hjelp. Har brukt mye tid på dette uten å komme fram til noe.

 

-Noen som har en hjerne til salgs? Er det bare plug and play? Selv om jeg tar en fra en automat?

-Kan startsperre fjernes i INPA?

Takk for alt av svar, hilsen forvirret mann :)

Endret av Benjamin0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjerne er ikke plug and play, det nærmeste du kommer er DME + EWS + nøkkel fra en delebil. Dette bør fungere til å teste med. Startsperren kan ikke fjernes med INPA. Når det er sagt så er ikke det dyrt for en hjerne med fjernet EWS (startsperre).

Du kan måle på coil med oscilloskop, hvis du ser abnormale ting på cyl. 3 og ikke på de andre (selv når ting er byttet rundt om på) så kan det styrke din mistanke mot DME. Er problemet kun der når bilen er kald og hjernen er kald? Hva hvis du har kjørt, stoppet bilen varm og startet igjen om 10 min? Hvis dette skjer kun på kald bil så hadde jeg tatt ut hjernen og hatt den lett tilgjengelig. Enten tar du den med hjem over natta for å starte med den "varm" eller så føner du den med en hårføner i noen minutter før oppstart. Se om den har feiltenning da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, E.C. skrev:

Hjerne er ikke plug and play, det nærmeste du kommer er DME + EWS + nøkkel fra en delebil. Dette bør fungere til å teste med. Startsperren kan ikke fjernes med INPA. Når det er sagt så er ikke det dyrt for en hjerne med fjernet EWS (startsperre).

Du kan måle på coil med oscilloskop, hvis du ser abnormale ting på cyl. 3 og ikke på de andre (selv når ting er byttet rundt om på) så kan det styrke din mistanke mot DME. Er problemet kun der når bilen er kald og hjernen er kald? Hva hvis du har kjørt, stoppet bilen varm og startet igjen om 10 min? Hvis dette skjer kun på kald bil så hadde jeg tatt ut hjernen og hatt den lett tilgjengelig. Enten tar du den med hjem over natta for å starte med den "varm" eller så føner du den med en hårføner i noen minutter før oppstart. Se om den har feiltenning da.

Jepp, problemet er kun der når bil er kald.

Har aldri brukt oscilloskop. Noe som er vanlig på mulitmeter? 

Skal gjøre et forsøk med å ta inn hjernen over natta.

EWS er "sikkerhets styring" i bilen eller? Kan jeg klare meg med hjerne uten startsperre, eller misforstår jeg? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oscilloskop er et voltmeter, bare en million ganger raskere og med mulighet for å logge. Du kan ikke bruke multimeter til det jeg tenker på.

EWS=startsperre. DME + EWS + chip i nøkkel må matche for å få start. En hjerne der EWS funksjonaliteten er fjernet trenger nok ikke flere modifiseringer nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, E.C. skrev:

Oscilloskop er et voltmeter, bare en million ganger raskere og med mulighet for å logge. Du kan ikke bruke multimeter til det jeg tenker på.

EWS=startsperre. DME + EWS + chip i nøkkel må matche for å få start. En hjerne der EWS funksjonaliteten er fjernet trenger nok ikke flere modifiseringer nei.

Takk for utfyllende svar:) Får se hva jeg finner ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å sjokke hjernen med noe slikt noe https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/beskyttende-tetningsmidler/kjolespray-2000040315 og se om du får framprovosert feilen.

Har du prøvd og plage ledningen til coilen mens bilen går om du kan få fram feilen da? Røsk og riv i ledningene mens motoren går, mulig du kan ha et ørlite brudd som lukker seg når det blir varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Rune-K skrev:

Du kan jo prøve å sjokke hjernen med noe slikt noe https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/beskyttende-tetningsmidler/kjolespray-2000040315 og se om du får framprovosert feilen.

Har du prøvd og plage ledningen til coilen mens bilen går om du kan få fram feilen da? Røsk og riv i ledningene mens motoren går, mulig du kan ha et ørlite brudd som lukker seg når det blir varmt.

Skal gjøre et forsøk! Takk for tips.

 

Har ikke prøvd å dra i ledningene mens bilen går, men har sett over dem og de ser helt nye ut :) Skal uansett prøve. 

Har hørt at ventilløftere på disse bilene kan bli dårlige, men skjønner ikke at det skal kunne være så stor forskjell fra varm og kald bil. 

Endret av Benjamin0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke bare kode den om.

Vi kommer gjerne med forslag, men da må du nesten svare på det vi spør om og teste det som blir foreslått (som å varme opp hjernen før kjøring) eller røske i kabler og gi tilbakemelding på hva som skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, E.C. skrev:

Du kan ikke bare kode den om.

Vi kommer gjerne med forslag, men da må du nesten svare på det vi spør om og teste det som blir foreslått (som å varme opp hjernen før kjøring) eller røske i kabler og gi tilbakemelding på hva som skjedde.

Røsket i ledninger, bøyde og alt mulig hele veien til hjernen. Ingen ting endret seg.

Mulig jeg får testa med å varme opp hjerne etterpå, men jeg tviler egentlig på at det hjelper da bilen får misfire selv på en varm sommerdag. Mulig jeg har vært litt uklar på det. Sålenge bilen har stått en stund og den må gå i "open loop", altså da bilen går på MAF- verdier og ikke O2, så får jeg dette problemet.

Har hatt ute kretskortet. Det såg helt fint ut bortsett fra noe som likner korrosjon på en liten plass. Vet ikke hva den delen gjør, og sliter litt med å finne diagrammer som viser det. Får bare lete videre.

kretskort.jpg

Endret av Benjamin0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...