Gå til innhold

Tenker på å kjøpe en BMW 320d 2008 touring, men leste at N47 motorene har problemer md regkjede


Vitus
 Share

Anbefalte innlegg

Leste at N47 motorene har problemer med Registerkjede og at det må byttes. Ettersom jeg ikke er sikker på om jeg klarer bytte det selv(Har kun byttet regreim en gang, på en Ford Sierra for 12 år siden) og det koster rundt 30-40k å få byttet på verksted, så virker kjøpet ikke så lurt.  Den har gått 110000km og er en 2008 modell msport touring stasjonsvogn.

Burde jeg se meg om etter en annen type bil?

 

'Hvem bmw anbefaler dere meg evt?

Har budsjett på rundt 100k og må være en stasjonsvogn. Har funnet meg en, den er jo veldig fin da!  Men er det her med N47 motoren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp heller E61 med M57. Slipper du både tanken på registerkjede og høyttrykkspumpe.

Om du bør kjøpe 320-en avhenger litt av prisen du har fått. Det går an å måle slakk i kjedet og bytte strammer, så går den sikkert en god stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, E.C. said:

Kjøp heller E61 med M57. Slipper du både tanken på registerkjede og høyttrykkspumpe.

Om du bør kjøpe 320-en avhenger litt av prisen du har fått. Det går an å måle slakk i kjedet og bytte strammer, så går den sikkert en god stund til.

I underkant av 100k er prisen. Og den har gått i overkant av 100k.

 

E61, er det 2005-2007 modellen av 3 serien? eller 5 serien? (Ikke lært meg alle modellene enda)

Er synd, jeg var veldig gira på den bilen!  Hjelper det å gå opp til en nyere enn 2011 modell? Leste at problemet hadde blitt løst da, men så leste jeg også at det fortsatt var et problem, vet ikke hva jeg skal tro.

Endret av Vitus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på E61 nå, men den er ikke like lekker som E91 i stasjonsvogn synes jeg! E91 er jo veldig sportslig og strøken. Veldig synd det er trøbbel med motoren.

Kan jo prøve å finne en bensinversjon, men finner ingen til den prisen som har gått under 120.000km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E61 er 5-serie fra 2004-2010. Der kan du få en kurant bil til under 100k som har 6-sylindret motor som ikke har de samme problemene.

N47 fra 2011 er nok bedre enn de tidligste N47, men motoren er uansett mer utsatt for registerhavari enn f.eks. M57 og N57.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Vitus said:

Ser på E61 nå, men den er ikke like lekker som E91 i stasjonsvogn synes jeg! E91 er jo veldig sportslig og strøken. Veldig synd det er trøbbel med motoren.

Kan jo prøve å finne en bensinversjon, men finner ingen til den prisen som har gått under 120.000km

Jeg har en E91 xdrive med ca. 130k km på telleren og en E61 RWD M-sport med 250k km på telleren. Begge fra 2006. Jeg vil påstå at 5-serien ikke står noe tilbake på sportslighet. 50kg i forskjell i følge vognkort.

Jeg har bensinversjon av E91 og det var et bevisst valg, men skal du kjøre en del så er det ikke lenge til du henter igjen besparelsene på dieselpris og forbruk. Bensinmotorene har som regel "billigere" problemer enn diesel, men de er ikke problemfrie de heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, E.C. said:

Jeg har en E91 xdrive med ca. 130k km på telleren og en E61 RWD M-sport med 250k km på telleren. Begge fra 2006. Jeg vil påstå at 5-serien ikke står noe tilbake på sportslighet. 50kg i forskjell i følge vognkort.

Jeg har bensinversjon av E91 og det var et bevisst valg, men skal du kjøre en del så er det ikke lenge til du henter igjen besparelsene på dieselpris og forbruk. Bensinmotorene har som regel "billigere" problemer enn diesel, men de er ikke problemfrie de heller.

Mest utseende jeg tenkte på da.  Eneste e61 jeg fant var i skikkelig gubbefarge, så det kan dog være noe av grunnen. Og så mangler den M sports pakken da så klart.

Så skal holde et øye med E61'ne som kommer på markedet også

 

Du vil ikke selge E91'n da ? 😁

Endret av Vitus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/4/2021 at 8:08 PM, E.C. said:

Bensinmotorene har som regel "billigere" problemer enn diesel, men de er ikke problemfrie de heller.

Er ikke det et understatement? Her snakker vi vel om N43-motorene, så vidt jeg har registret har disse et enda dårligere rykte enn diesel N47.

N47 er egentlig en god motor. Husk at disse ble brukt i de fleste modellene til BMW over mange år; 1-serien, 3-serien, 5-serien og X3. Ut fra antallet motorer har det vært få problemer.

Er du bekymret, så tar du en statussjekk på verkstedet, for 1500 kroner går de inn med kamera og sjekker tilstanden til regkjedet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er dokumentasjon på at kjede å strammere nylig er byttet, så hadde jeg aldri kjøpt bil med n47 motoren. Etter at jeg måtte bytte på min forrrige 520d f11 2012 mod som da hadde gått 165000,så har jeg sjekket opp endel bmw med denne motoren som kjentfolk har. Sammtlige motorer hadde slakk i kjede, med unntak av 1 bil der det var byttet. Senest igår bytte jeg vannpumpe med tilbehør på 1 serien til min bonusdatter, og der slammret å rasslet kjede så mye, at jeg bad henne for guds skyld ikke bruke den bilen. Den har kmst på 131000. Denne kjede problematikken er ikke overdrevet etter min mening. På den jeg hadde hørtes det kun noen sekunder ved kaldstart, å fikk bmw verksted til å sjekke slakke. Dem turte ikke starte bilen for å kjøre den ut av verkstedet etterpå😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...