Gå til innhold

Lavfrekvent bankelyd + div.

Jay91
 Share

Anbefalte innlegg

Hei folkens! 😀

Har ett spørsmål som har gitt meg endel hodebry i å finne ut av..😵
Dette dukket opp etter å ha skiftet over til vinterdekk, og selve dekka skal være balansert (i følge Dekkmann 😅 ), dekkene er også relativt nye, jeg har kjørt ca. en måned med dekkene, felgene er pusset, og har nye ventiler og ikke noe tilsynelatende feil med dem heller, ingen bulker eller liknende. 
Bilen har nå gått 230 000 km og det som bekymrer meg mest er at det har dukket opp en lavfrekvent kjapp, dundrende (bankende lyd) som dukker opp rundt 70-80km\t, og denne raske bankelyden virker til å komme ett sted fra understellet og høres kun når jeg kjører rett frem på en strak vei i en 80 sone, når jeg gasser så virker bilen nokså stødig, men når slipper gass pedalen så merker jeg en type "humping" eller en litt mer ustødig rulling.
Samtidig er det også mye skrangling (høres ut som det kommer fra forskjellige steder, men mest tydelig fra motorrommet) 😕 
Kan høre skranglingen fra 40 km og oppover, spesielt når jeg svinger til høyre i middels (40-50 km\t) hastighet på en landevei.
Jeg merker også det at det rister spesielt foran i bilen, og det føles som om bilen sklir såvidt til høyre eller venstre fra tid til annen.. 😬
Rattet derimot er helt fint, ingen rykking eller napping eller risting fra rattet :) 
Bremseklosser, bremseskiver er byttet på den ene siden, og kaliperne har jeg luftet, rensa og smurt glidebolter samt. skiftet gummien der glideboltene sitter!  (men altså kun på den ene sia 😅) men trur ikke disse lydene er på grunn av tilstanden til bremsene mine.. 
Jeg er ingen ekspert men trur både skranglingen og dunkingen henger sammen, så om dunkingen blir borte, så vil nok skranglingen heller ikke være tilstede. 😏
Helt fin på tomgang, og ikke noe klunkelyd når jeg kjører over dumper eller noe slikt.
Tenker å jekke opp bilen idag å inspisere eksos systemet og diverse deler foran, har skiftet begge hjullagere bak, men ikke foran..

Tusen takk for alle svar!  Setter stor pris på alle tanker og teorier om hva det evt. kan være!
Har søkt litt og googlet litt, men blir lite klok av det jeg finner.. 🤔
Hvilket bedre sted enn å forhøre meg her! Hørt mye bra om innholdet her på bimmers! :)

Endret av Jay91
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Yarisen i signaturen din du sikter til? Da kunne du sikkert fått mer spissede råd på f.eks. http://www.ts-ogn.no/phpBB3/

Uansett... Ting som kan sjekkes: Hjulstørrelse (bredde og diameter), ET, senterhull, boltsirkel boltlengde (eller er det mutre på denne?) opp mot sommerhjulene du tok av. Sånn for å utelukke at noe tar borti eller ikke passer 100%. Evt kan du sette tilbake sommerhjulene for å se om lydene forsvinner igjen.

Er det ting i hjuloppheng/hjullager som er slitt, kan det fremstå litt forskjellig fra hjulsett til hjulsett, men generelt er det verre med sommerhjul og større dimensjoner. Jeg regner med vinterhjulene dine er like eller i mindre dimensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for tipsene *MrB* tar til meg dine råd her!
Hjulstørrelsen er riktig ja, er Toyota sine felger, sitter som ett skudd på navet og er 4x100, og målet er 185/65 R15 som vognkortet tilsier
Har skrudd til med en latmannsarm på lukkemutterne, så de skal sitte slik de skal, greit å se over at alle sitter hardt mellom felg og bremseskive.
Trolig endel gummi deler rundt endeleddene som begynner å bli slitne vil jeg også tro, greit å få ordnet det før hjula løsner i høy hastighet ja 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...