Gå til innhold

E91, Montere OEM svingbart Hengerfeste


Thomas99
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann!

har fått tak i et komplett hengerfeste med alle modulene fra en E91 2011 mod. Skal på samme modell. Kablene er klipt men tanken var å skjøte dette så godt som mulig. Jeg legger ved et bilde av det jeg har. Er det noen som har koblet dette tidligere? Jeg skal montere det på en bil uten originalt montert hengerfeste. Det ser jo med første øyekast veldig komplisert ut. Vil dette la seg gjøre?

AAC3DAF4-24D4-4A8E-B8F2-13483A7FF224.jpeg

Endret av Thomas99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Thomas99 changed the title to E91, Montere OEM svingbart Hengerfeste

Jeg har gjort en tilsvarende jobb på E87 (som teknisk sett er omtrent samme bilen), fikk tak i originalt avtagbart hengerfeste med avklipt originalt kabelnett. Forskjellen er at ditt er elektrisk svingbart. Det jeg kan si er at ja, det lar seg gjøre, men det er mye mindre jobb å bare kjøpe inn et nytt kabelsett.

Fordelen med det originale kabelsettet du har kjøpt, er at du kan bytte ut hele kabelsettet som går ut av bilen bak med dette (altså hengerfeste og PDC). Et ettermonteringssett har bare kablene til selve hengerfestet, og du må bore et nytt hull i karosseriet for dette.

Den store jobben er å nøste opp i kabelnettet. Her vil det hjelpe om du kan finne en veiledning for ettermontering av det samme hengerfestet.

Kodingen som du må gjøre til slutt, er den minste jobben, men dette krever programvare. Du kan kanskje få bistand fra forumet, hvis noen er i nærheten av deg. Ellers finnes det tjenester på nett.

Jeg kan se av bildet at du har en ekstra kontrollerboks, og en knapp for utløsing av hengerfestet, ellers er kabelsettet nokså likt mitt. Så jeg kan bistå noe.

En god start er å montere hengerfestet fysisk. Samtidig trekker du hele det "gamle" kabelsettet inn i bilen, og trekker det "nye" ut av samme hull. Så klipper du av PDC-kablene fra det gamle og lodder på de nye på samme sted. Da skal PDC og bilen fungere som før uten feilmeldinger.

Til montering av kablene for hengerfestet trenger du en rull med 2,5-kabel for knappen og for strøm fra sikringsboksen, sikringer og pin-fester til disse (jeg kjøpte på eBay, men du finner det lett om du har en hugger i nærheten). De andre kablene ser ut til å være lange nok (forutsatt at du har PDC bak, da finner du også de tvinnede CAN-kablene der). Ta bort den sorte tapen fra det gamle, du vil trolig finne skjøter der som du kan bruke, slik var det i alle fall hos meg.

Endret av Lysken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Dette var det jeg ville høre:)  jeg har PDC bak. Jeg testet hengerfestet i dag med å finne pluss og minus, koblet dette til et 12V batteri fra en drill. Det gikk inn og ut hvertfall:)  Jeg har skjønt at før kunne man få kjøpt originalt ledningsnett til ettermontering av BMW men det er vist ikke å oppdrive lenger i følge GS og koed. Ikke har jeg funnet det noen andre plasser heller..
derfor håpte jeg det burde la seg gjøre med originalt rett fra en annen bil. Har funnet manual til montering av dette ettermonterings ledningsnettet men det er vist ikke helt likt det som det jeg har her. Jeg tenker å begynne med å montere fysisk. Så får jeg bare starte å koble. Men ville ikke begynne å klippe å styre om det er en umulig oppgave. Disse pin-festene har jeg sett på biltema. håper de er riktig størrelse. Tidligere bestilt dem fra koed. Men det blir vel en del strømtyver å skjøter. 

Som jeg har forstår så er ene modulen for å styre lys osv i sammen med bilen. Den andre modulen er for å styre selve hengerfeste med knappen.
Men er det i hovedsak CAN-kablene som kobles til for at modulen oppdages av bilen? Eller er det andre kabler som også må kobles til selve ledningsnettet på bilen?

i et helhetlig bilde av koblingen så ser jeg for meg at det blir slik:

- PDC klippes og kobles på «nye ledningsnettet»

- knapp skjøtes til ene modulen. 

- CAN kobles til via strømtyvene

- resterende kabler fra hengerfester kobles til tilsvarende farger på andre modulen. 
- brune kabler til chassi

- modulen som styrer lys kobles til kablene på baklyset med strømtyver

er jeg helt på jordet her eller kan det stemme sånn ca?


 

 

Endret av Thomas99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

- CAN kobles til via strømtyvene

Hos meg var CAN-kablene skjøtet, det fant jeg ut da jeg tok av den svarte tapen på kabelnettet. Så koblet av det gamle der og satt på det nye.

Quote

- modulen som styrer lys kobles til kablene på baklyset med strømtyver

På min var det tre kabler fra den modulen som skal ha strøm fra sikringsboksen med en sikring på hver (de tykkeste ledningene som er tofargede hvor den ene fargen er rød). Det er disse klipsene som sikringen skal stå i som kan være vanskelig å få tak i. Fant du slike på Biltema? I verste fall kan vel kablene kobles til batteriet, med stor nok sikring mellom.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har sett feil av de jeg fant på biltema, så dem i går så trodde det var de. Dem het stiftkontakter.

Men vet koed har sånne orginale til sikringsholderen. Handlet noe sånt til forrige bmw når jeg la opp 12V uttak. Så akkurat det ordner seg nok. Eventuelt på ebay som du nevnte.

da skal nok min modul ha det samme. Men tipper det kanskje er et par kabler til selve hengerfeste som også skal ha strøm?

men da vet jeg hvertfall at denne monteringen lar seg gjøre. Jeg må vel bare få montert hengerfestet fysisk å få inn kablene og starte å sortere å koble i en kant. 

så får jeg ta opp tråden her når jeg står fast ;)

første bilde er min bil. Andre bilde er fra der hengerfeste var montert. Om dette gir deg noen umiddelbare ideer 

51026DD2-07F1-4CED-8741-916B2CD58D70.jpeg

D3A68188-7EC9-40DF-A4F1-620C7B1EB6D5.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 6.3.2022 den 22.04, Lysken skrev:

Hos meg var CAN-kablene skjøtet, det fant jeg ut da jeg tok av den svarte tapen på kabelnettet. Så koblet av det gamle der og satt på det nye.

På min var det tre kabler fra den modulen som skal ha strøm fra sikringsboksen med en sikring på hver (de tykkeste ledningene som er tofargede hvor den ene fargen er rød). Det er disse klipsene som sikringen skal stå i som kan være vanskelig å få tak i. Fant du slike på Biltema? I verste fall kan vel kablene kobles til batteriet, med stor nok sikring mellom.

 

Da har jeg hevet meg rundt å montert hengerfeste. Har trukket kablene inn. 
Har deretter skjøtet diverse kabler på de to modulene. Nå sitter jeg igjen med et lite knippe kabler jeg må finne ut hvor jeg skal koble. 
5stk brune til jord. 

4 stk rød med forskjellig farger. Dette er vel 12V. Disse må jeg vel trekke frem til sikringsboksen? Er det nødvendig? Virker som en stor jobb.

1 stk hvit/brun, den vet jeg skal kobles til bakluke ledningsnett på tilsvarende farge 

grønn/oransj BUS kabler. Disse vet jeg at jeg kan koble meg på i hanskerom.

så har jeg 3 små andre. 
- svart/gul

- svart/grønn

-blå/brun

son jeg har skjønt er dette noe signaler fra CAS og FRM. Jeg ser disse kablene i ledningsnettet på bilen. Kan jeg koble meg på her eller må de frem i bilen og inn på selve modulen?

men jeg vet en kabel skal også kobles til lys på bilen. På ledningsnettet fra hengerfeste var det en tjukkere brun/blå. Den skjøtet jeg sammen. Som jeg har funnet ut tror jeg det er en brun/blå jeg skal koble meg på her. Men siden jeg har to stk er jeg usikker. 
 

jeg har funnet et koblingsskjema på et annet forum hos et par stk som har fått dette til å fungere.

91B1D3FD-BF73-423D-A03B-E4795D4A0BFC.jpeg

62E35D03-364E-4170-85EB-5142D952A75B.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Thomas99 said:

4 stk rød med forskjellig farger. Dette er vel 12V. Disse må jeg vel trekke frem til sikringsboksen? Er det nødvendig? Virker som en stor jobb.

Hos meg (manuell avtagbart) var det tre kabler som skulle strømsettes i sikringsboksen (rød/blå, rød/fiolett, rød/brun), så stemmer vel da at du har en i tillegg som skal gi strøm til det elektriske hengerfestet.

Poenget er vel at disse skal ha hver sin sikring. Det er satt av plass til dette i sikringsboksen, det fremgår der hvilken styrke sikringene skal ha. Men for den late bør det vel være greit å hente rett fra batteriet, forutsatt at du setter en riktig sikring på hver av kablene.

Quote

grønn/oransj BUS kabler. Disse vet jeg at jeg kan koble meg på i hanskerom.

Ja, men har du PDC-modulen bak, som jeg hadde, så går disse kablene inn der, da kan du koble deg på der isteden. Slik var mitt koblet originalt i donor-bilen.
 

Quote

så har jeg 3 små andre. 
- svart/gul

- svart/grønn

-blå/brun

Svart/gul skal du finne i kabelstammen bak, bare å koble seg inn der. Samme med blå/brun (dette er høyre baklys hos meg).

Edit: Ser på mine arbeidsbilder at jeg også har en tykkere blå/brun, men kan ikke se hvor den går på bildene. Hvis jeg oppfatter deg rett, så har du to like tykke blå/brun løse ender som du har koblet sammen? Det høres da riktig ut, hvis den ene kommer fra en av modulene, og den andre fra hengerfestet. Men den tynnere (0,35 mm2) skal altså kobles til den like tynne som går til høyre baklys.

Endret av Lysken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Lysken skrev:

Hos meg (manuell avtagbart) var det tre kabler som skulle strømsettes i sikringsboksen (rød/blå, rød/fiolett, rød/brun), så stemmer vel da at du har en i tillegg som skal gi strøm til det elektriske hengerfestet.

Poenget er vel at disse skal ha hver sin sikring. Det er satt av plass til dette i sikringsboksen, det fremgår der hvilken styrke sikringene skal ha. Men for den late bør det vel være greit å hente rett fra batteriet, forutsatt at du setter en riktig sikring på hver av kablene.

Stemmer. Vurderte å være litt lat ja og koble til rett på batteriet med sikringer. Men disse sikringene er vel også styrt på et vis når bilen er PÅ/AV så det beste er vel å gå rett dit. Er det mye jobb/vanskelig å komme seg inn der, med de rette klipsene?

18 minutter siden, Lysken skrev:

Ja, men har du PDC-modulen bak, som jeg hadde, så går disse kablene inn der, da kan du koble deg på der isteden. Slik var mitt koblet originalt i donor-bilen.

Skrevn feil. Har PDC bak ja så disse kablene finner jeg der og kobler meg på. 

 

19 minutter siden, Lysken skrev:

Svart/gul skal du finne i kabelstammen bak, bare å koble seg inn der. Samme med blå/brun (dette er høyre baklys hos meg).

Den blå/brune kom fra hengerfeste i la oss si 1,5mm2 koblet meg da på tilsvarende fra en av modulene. Men den ene modulen har også en tynn på sikkert 0,5mm2 i brun/blå. Finner ikke ut om denne skal på baklyset eller til en modul i følge koblingsskjema.

Når det gjelder den svart/gule og den svart/grønn som er noe signal fra FRM og CAS. Sliter jeg med å skjønne om jeg kan koble meg på disse i bagasjerom (om dette er de riktige kablene da) eller om jeg må til modulen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Thomas99 said:

Den blå/brune kom fra hengerfeste i la oss si 1,5mm2 koblet meg da på tilsvarende fra en av modulene. Men den ene modulen har også en tynn på sikkert 0,5mm2 i brun/blå. Finner ikke ut om denne skal på baklyset eller til en modul i følge koblingsskjema.

La til info etter at du svarte. Høres rett ut, og den tynne skal da kobles til baklys.

Quote

Men disse sikringene er vel også styrt på et vis når bilen er PÅ/AV så det beste er vel å gå rett dit. Er det mye jobb/vanskelig å komme seg inn der, med de rette klipsene?

Dette er flatsikrings-klipsene jeg omtalte i en tidligere kommentar her, som jeg kjøpte på eBay. En del jobb å demontere sikringsboksen for å komme til, ellers rett frem.

Quote

Når det gjelder den svart/gule og den svart/grønn som er noe signal fra FRM og CAS. Sliter jeg med å skjønne om jeg kan koble meg på disse i bagasjerom (om dette er de riktige kablene da) eller om jeg må til modulen. 

Jeg har bare svart/gul, og den skulle ifølge instruksjonen kobles til svart/gul på kabelstammen i bagasjerommet. Ikke helt ulogisk at det samme kan gjelde for svart/grønn, da.

Endret av Lysken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Lysken skrev:

Jeg har bare svart/gul, og den skulle ifølge instruksjonen kobles til svart/gul på kabelstammen i bagasjerommet. Ikke helt ulogisk at det samme kan gjelde for svart/grønn, da.

Ja, jeg mener det er en styring for at hengerfeste ikke skal kunne betjenes når motor/tenning er på uten å være helt sikker. 

39 minutter siden, Lysken skrev:

La til info etter at du svarte. Høres rett ut, og den tynne skal da kobles til baklys.

Stemmer, to like brun/blå fra hengerfeste og fra modul jeg koblet sammen.

Da må jeg satse på det. Men den til selve baklyset er jo en del tykkere. Men det er vel kun et signal den modulen skal ha for at den aktiverer lys selv. 

Virker som jeg begynner å få kontroll på det nå. Får håpe jeg ikke får noe problemer ved å koble meg innpå disse forskjellig signalkablene.

Jeg får koble det opp sånn og så satse på å finne noen som kan kode dette for meg til slutt

Sikringsboksen, hva er enkleste måte å koble seg innpå her? Kan jeg bruke sånn adapter innpå, eller best å bestille seg originale klips ?

Du har ikke en link til dem du brukte?

Endret av Thomas99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to typer, en størrelse til mini-sikringer og en annen til de vanlige. Mener disse er til den vanlige størrelsen, er noe usikker her:

https://www.aliexpress.com/item/1005002544837750.html

Jeg har noen liggende, som du kunne ha fått, men er ikke hjemme for tiden.

Det sikreste er nok å besøke en hugger og klippe av de riktige kontaktene.

Endret av Lysken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...