Gå til innhold

Låne/leie presse til foringer

Mekkenoob
 Share

Anbefalte innlegg

Hei igjen! Dette er min tredje tråd om foringer, så jeg beklager på forhånd om noen begynner å bli lei. 😅

Som tidligere nevnt, så kjøpte jeg dette foringssettet fra Meyle, inkludert verktøy. Dessverre så må man jo selv finne noe å presse inn/ut disse foringene med, og jeg har ikke en hydraulisk presse for hånden. Har fått noen andre tips om bl.a. skrustikke eller kaliperpresse, eventuelt bare improvisere med noe lignende (gjerne i kombinasjon med blåselampe eller annen varmekilde).

Men etter å ha lest om folk med både 10 og 20 tonns hydrauliske presser som ikke klarer å presse ut foringer, så ble jeg brått skeptisk! Er det vanlig at foringer sitter j**lig, eller er skrustikke et fornuftig tips? Er det eventuelt noen folk/butikker/verksteder som låner/leier ut sterk nok presse i et par minutter? 

Hvordan ellers løser jeg dette? Burde kanskje tenkt på dette før, men nå er settet allerede bestilt og mottatt, så nå må jeg bare finne ut av det. 😆

Tusen takk for svar!

Edit: Oslo-området, er vel relevant å nevne, ift lån/leie av verktøy. Hehe. :)

Endret av DanielA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Slavearbeider'n skrev:

Har du tilgang til Feinsag eller multiverktøy?

Da kan du kappe foringene i filler og skjære ut ytterringen med ei baufil

Det har jeg! Er det kun utpressingen som er tung? Altså, det er ikke så tungt å presse inn nye foringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, DanielA skrev:

Det har jeg! Er det kun utpressingen som er tung? Altså, det er ikke så tungt å presse inn nye foringer?

Står jo at det følger med verktøy for montering. Er bare utpressinga som er tungt. Måtte presse ut ei foring i bakstillinga på min i fjor vinter og den kom fint ut uten veldig mye makt når jeg først fikk linet opp alt av kopper og skiver. Gikk lett å montere foringa med gjengestaget.

Bruk Feinsaga og kapp foringene i filler slik at du får fjernet mest mulig gummi og svekket foringa. Da kan du lettere kappe i stykker ytterkanten som går mot godset på foringa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Slavearbeider'n skrev:

Står jo at det følger med verktøy for montering. Er bare utpressinga som er tungt. Måtte presse ut ei foring i bakstillinga på min i fjor vinter og den kom fint ut uten veldig mye makt når jeg først fikk linet opp alt av kopper og skiver. Gikk lett å montere foringa med gjengestaget.

Bruk Feinsaga og kapp foringene i filler slik at du får fjernet mest mulig gummi og svekket foringa. Da kan du lettere kappe i stykker ytterkanten som går mot godset på foringa

"Verktøyet" består bare av de to metallkoppene, dessverre. Alt av pressing må jeg fikse selv. :) De anbefaler hydraulisk presse, men jeg håpte jeg slapp unna med ei skrustikke, eller kanskje et billig pressverktøy med gjengestag. Hvilket verktøy brukte du? Takk for svar forresten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...