Mekkenoob Skrevet April 5, 2022 Share Skrevet April 5, 2022 (endret) Hei igjen! Dette er min tredje tråd om foringer, så jeg beklager på forhånd om noen begynner å bli lei. 😅 Som tidligere nevnt, så kjøpte jeg dette foringssettet fra Meyle, inkludert verktøy. Dessverre så må man jo selv finne noe å presse inn/ut disse foringene med, og jeg har ikke en hydraulisk presse for hånden. Har fått noen andre tips om bl.a. skrustikke eller kaliperpresse, eventuelt bare improvisere med noe lignende (gjerne i kombinasjon med blåselampe eller annen varmekilde). Men etter å ha lest om folk med både 10 og 20 tonns hydrauliske presser som ikke klarer å presse ut foringer, så ble jeg brått skeptisk! Er det vanlig at foringer sitter så j**lig, eller er skrustikke et fornuftig tips? Er det eventuelt noen folk/butikker/verksteder som låner/leier ut sterk nok presse i et par minutter? Hvordan ellers løser jeg dette? Burde kanskje tenkt på dette før, men nå er settet allerede bestilt og mottatt, så nå må jeg bare finne ut av det. 😆 Tusen takk for svar! Edit: Oslo-området, er vel relevant å nevne, ift lån/leie av verktøy. Hehe. Endret April 5, 2022 av DanielA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slavearbeider'n Skrevet April 5, 2022 Share Skrevet April 5, 2022 Har du tilgang til Feinsag eller multiverktøy? Da kan du kappe foringene i filler og skjære ut ytterringen med ei baufil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mekkenoob Skrevet April 5, 2022 Forfatter Share Skrevet April 5, 2022 Akkurat nå, Slavearbeider'n skrev: Har du tilgang til Feinsag eller multiverktøy? Da kan du kappe foringene i filler og skjære ut ytterringen med ei baufil Det har jeg! Er det kun utpressingen som er tung? Altså, det er ikke så tungt å presse inn nye foringer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slavearbeider'n Skrevet April 5, 2022 Share Skrevet April 5, 2022 3 minutter siden, DanielA skrev: Det har jeg! Er det kun utpressingen som er tung? Altså, det er ikke så tungt å presse inn nye foringer? Står jo at det følger med verktøy for montering. Er bare utpressinga som er tungt. Måtte presse ut ei foring i bakstillinga på min i fjor vinter og den kom fint ut uten veldig mye makt når jeg først fikk linet opp alt av kopper og skiver. Gikk lett å montere foringa med gjengestaget. Bruk Feinsaga og kapp foringene i filler slik at du får fjernet mest mulig gummi og svekket foringa. Da kan du lettere kappe i stykker ytterkanten som går mot godset på foringa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mekkenoob Skrevet April 5, 2022 Forfatter Share Skrevet April 5, 2022 6 minutter siden, Slavearbeider'n skrev: Står jo at det følger med verktøy for montering. Er bare utpressinga som er tungt. Måtte presse ut ei foring i bakstillinga på min i fjor vinter og den kom fint ut uten veldig mye makt når jeg først fikk linet opp alt av kopper og skiver. Gikk lett å montere foringa med gjengestaget. Bruk Feinsaga og kapp foringene i filler slik at du får fjernet mest mulig gummi og svekket foringa. Da kan du lettere kappe i stykker ytterkanten som går mot godset på foringa "Verktøyet" består bare av de to metallkoppene, dessverre. Alt av pressing må jeg fikse selv. De anbefaler hydraulisk presse, men jeg håpte jeg slapp unna med ei skrustikke, eller kanskje et billig pressverktøy med gjengestag. Hvilket verktøy brukte du? Takk for svar forresten! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slavearbeider'n Skrevet April 5, 2022 Share Skrevet April 5, 2022 Hvis kittet består av selve koppene så trenger du bare ei gjengestang. Den kan du kjøpe på Biltema liksom samt noen muttere og skiver. Jeg fikk leid meg ett kitt med flere gjengestag og kopper av en her inne Mekkenoob reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet April 5, 2022 Share Skrevet April 5, 2022 Putt gjerne foringa i fryser over natta før den skal inn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå