sveigis Skrevet April 28, 2022 Share Skrevet April 28, 2022 Som overskriften sier så har jeg noen spm angående dette . E34en er utstyrt med ac ,men det har aldri virket i mitt eie og har heller ikke tenkt å feilsøke noe særlig på det heller. Her er nok det meste gått i stykker ,så dette vil koste like mye som bil er verdt å fikse opp . Men jeg ville gjerne hatt den viften foran til fungere skjønner dere ,som en slags ekstra back up for viskosen . Og jeg vet at en vel fungerende viskose skal klare å holde temp nede ,likevel er dette noe jeg kunne tenke meg til å få til å virke . Vet at i denne boksen her ligger relene : De styrer lav hastighet og høy hastighet på viften . Så har vi denne tempsensoren her : Som jeg ikke aner virker,men den er jo med på å styre når vifte slår inn osv ,men på min har den aldri slått inn . Lest litt at for at den viften skal virke ,så må ac systemet virke og det er greit ,men jeg vil ha den til å virke uten ac fylt opp og ønsker heller ikke noe bryter inni bil . Forøvrig så skal dette være koplet sånn at når man slår inn ac knapp så skal vifte gå med lav hastighet . Så dere ,har dere en ide på hvordan jeg skal få denne til gå når det er varmt eller køkjøring ? Leste forresten om en som hadde satt i en tempsensor fra en annen bil og koplet den sånn at den kun gikk på høy hastighet ,men usikker på hvilken sensor / bilmerke han tok den ifra . Så kom gjerne med tips på denne fiksen for meg . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet April 28, 2022 Share Skrevet April 28, 2022 AC behøver ikke virke for at viften skal virke men som oftest så sitter viften fast. Har du prøvd og snurre på den? Ellers er min erfaring at det sjelden blir så varmt at den slår inn så lenge viskoseviften fungerer. Lav hastighet styres av temperatur eller AC på mens høy hastighet er temperatur eller for høyt gasstrykk. Her er koblingskskjema. A kommer fra styreenhet AC Den enkleste måten og sjekke at alt fungerer på er å ta av kontakten til den tempbryteren som du har tatt bilde av. Kobler du pinne 3 til jord så skal den gå på full fart og kobler du pinne 2 til jord så vil den gå på halv fart. Tenning må være på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet April 28, 2022 Forfatter Share Skrevet April 28, 2022 Mange takk Rune 😊 Var ute nå og ser at vifte står fast så får vel se om der er håp ,hvis ikke er det å få fatt på en . Angående disse koplingene med lav og høy hastighet ,så husker jeg at jeg prøvde de i sin tid ,da gikk viften . Ok så hvis jeg skrur av viskose ,så skal viften slå inn foran om det blir varmt nok ?(Med velfungerende vifte til ac selvsagt) Og om sensor ikke er iorden ,er det svar nok å kun teste som su du beskrev med tenning på osv? Merket at nå fikk jeg lyst til å ut å skru på dette 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet April 28, 2022 Share Skrevet April 28, 2022 Du kan prøve å skru av viften for og smøre den opp. Har du flaks så løsner den igjen men som oftest så er det ikke håp. Det er ikke noe poeng å fikse det elektriske før viften snurrer lett rundt ellers så vil bare sikringen gå med det samme. Temperaturbryteren sjekker du som jeg beskrev. Den skal starte når temperaturen er 91 grader men du skal la den stå lenge på tomgang uten viskoseviften før det skjer. Termostaten åpner jo ved 88 grader. Full hastighet skjer ikke før ved 99 grader og for at det skal skje så må du nesten kjøre opp Trollstigen med campingvogn. Og bare en liten begrepsforklaring her. Tempsensor er trinnløst, typisk føleren til instrumentene. Tempbryter er enten av eller på. sveigis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet April 28, 2022 Forfatter Share Skrevet April 28, 2022 42 minutter siden, Rune-K skrev: Du kan prøve å skru av viften for og smøre den opp. Har du flaks så løsner den igjen men som oftest så er det ikke håp. Det er ikke noe poeng å fikse det elektriske før viften snurrer lett rundt ellers så vil bare sikringen gå med det samme. Temperaturbryteren sjekker du som jeg beskrev. Den skal starte når temperaturen er 91 grader men du skal la den stå lenge på tomgang uten viskoseviften før det skjer. Termostaten åpner jo ved 88 grader. Full hastighet skjer ikke før ved 99 grader og for at det skal skje så må du nesten kjøre opp Trollstigen med campingvogn. Og bare en liten begrepsforklaring her. Tempsensor er trinnløst, typisk føleren til instrumentene. Tempbryter er enten av eller på. Takk Rune for svar . Har akkurat spist altfor mye middag så får se om jeg orker å gå ut nå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå