PIIIPower Skrevet Mai 12, 2022 Share Skrevet Mai 12, 2022 La om til sommerdekk idag, og siden ett par av felgene hadde "bremsespor" har nok forrige eier vært på stålet en tid. Når jeg tar en titt der bak, synes jeg at skivene er i elendig forfatning i forhold til slitasjen på klossene. Vel er det greit at biler med oppsett der skivene er betydelig hardere enn klossene ikke bytter skiver ved hvert klosse skift, men disse skivene (til en E90/318d) er av den flotte typen med tydelig slitespor og bra med rustkant. Så, hva er normen? Jeg bytter normalt begge deler samtidig, hva med dere? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Mai 12, 2022 Share Skrevet Mai 12, 2022 På jobb bytter vi begge deler i minst 95% av tilfellene. De eneste gangene det ikke blir gjort er på taxi og andre som kjører langt på kort tid. Men jeg ser at det blir tatt mange rare beslutninger blandt selvskruere. Egentlig rart da deler kan fås svært rimelig på nett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maverick2002 Skrevet Mai 12, 2022 Share Skrevet Mai 12, 2022 Mulig dette varierer fra modell til modell, men ihht service historikk på min G31 er klosser skiftet framme og bak (ikke samtidig), men skivene skal ikke være skiftet. Bilen har nå gått 104k. Fikk beskjed om at det var "normalt" å skifte skiver ved neste klosskift. Altså 2 sett klosser på 1 sett skiver. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Mai 12, 2022 Share Skrevet Mai 12, 2022 (endret) Ideelt sett er det slik. Men dette forutsetter at ting blir vedlikeholdt, vasket og at man bruker bremsene riktig osv. Mange som kjører lite, gjerne med en eldre bil hvor glidebolter og calipere etterhvert går tregt kan bare glemme å få 2 sett klosser på ett sett med skiver. Der er det gjerne bytte hvert år/hvert 2. år uansett pga rust eller ting som sitter fast. Endret Mai 12, 2022 av Lars89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå