Gå til innhold

740i E38 - Høyt CO-nivå

NoCount
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en BMW E38 740i, 1995 mod. Sliter litt med å få denne gjennom PKK grunnet høyt CO-nivå.
Ved første PKK ble det målt 3,67% i CO-nivå. 
Skal være 0,5% eller lavere.

Forsøkte først å kun bytte:
- Tennplugger
- Luftfilter
- Motorolje og filter
Helte også på en del kondensfjerner, med lite bensin på tanken.
Måling på etterkontroll ble da rett under 3,0%.

Byttet deretter:
- 1 lambasonde, da kun den ene virket til å lese av feil verdier
Måling på etterkontroll etter dette ble da på ca 3,2%.

Etter dette er følgende byttet:
- Begge katalysatorer, universal fra Biltema (art. 79-802), ment for biler opptil 4.0l og produsert før 1997. Originale er så sinnsykt dyre.

Målt på etterkontroll igjen idag, 2,51%.

Har også målt LMM, og signalet fra den øker jevnt med turtallet.

Kan det være at katalysatorene fra Biltema ikke holder til E38'n?
Er det noen som har noen gode råd for videre fremgang? Står veldig fast her nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt på tynn is her, men en rask titt på avgasskravet får meg til å lure på om rett krav er stilt til en så gammel bil:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_25#KAPITTEL_25

Edit: Etter en ny titt ser jeg at 0,5 % er riktig for din bil, som også fremgår av 540is sin kommentar nedenfor.

Endret av Lysken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Lysken skrev:

Jeg er litt på tynn is her, men en rask titt på avgasskravet får meg til å lure på om rett krav er stilt til en så gammel bil:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_25#KAPITTEL_25

Enklere å se i kontrollinstruksen: https://www.vegvesen.no/globalassets/kjoretoy/verkstedbransjenkontrollorgan/kontrollinstruks-for-periodisk-kontroll-av-kjoretoy-versjon-4-0.pdf

Generelle grenseverdier bensin-/gassmotorer For kjøretøyer som ikke har et avansert utslippskontrollsystem (kjøretøy uten treveis katalysator og lambdasonde) – 4,5 % for kjøretøy registrert i perioden 1.1.74 til 1.10.86. – 3,5 % for kjøretøy registrert senere enn 1.10.86

For kjøretøyer som har et avansert utslippskontrollsystem (kjøretøy med treveis katalysator og lambdasonde)

For kjøretøy med eldre enn EU-3 motor: – ved tomgang: 0,5 % – ved forhøyet tomgang: 0,3 %

For kjøretøy med EU-3 (eller nyere klasse) motor: – ved tomgang: 0,3 % – ved forhøyet tomgang: 0,2 %

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode forslag her!

Har ikke sjekket etter falskluft, så kan vel like greit bytte både toppdekselpakninger, samt membranen som nevnt i tråden her av 540is.

Bare litt usikker på om jeg har funnet korrekt når det gjelder membranen som sitter på baksiden av innsuget.

Kan det stemme at det er nr 5 på bildet her?

image.png.d1f84061eeadbfdd399d2691428a57ff.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Hei igjen folkens!

Har endelig fått sett litt mer på dette, men ser ikke ut som jeg er sååå nær en løsning enda.

Prøvde først å spraye litt bremserens her og der på motor, men var ingen endring i turtall på noen som helst måte.

Kikket deretter litt på INPA, så at "adaption value additiv 1" var på -53, og i følge noen guider etc kommer dette stort sett av PCV-ventil eller FPR(Fuel pressure regulator).

Jeg forsøkte å bytte hele den delen bak på innsugsmanifolden, altså PCV-ventilen.(La da også merke til at vakuumslangen mellom PCV og bremsekraftforsterkeren er sprukket, om det har noe å si på dette)

Og etter en god stund på tomgang økte denne verdien som jeg nevnte over i INPA. Riktignok økte denne helt opp til 33.

Men lukter fortsatt en hel del bensin fra eksosen, så tar ikke ny etterkontroll før det er i det minste noe mindre lukt.

Da jeg hadde den stående på tomgang i en lenger stund med INPA oppe, la jeg også merke til at "Throttle potentiometer(Volt)" var utrolig høyt, og lå konstant mellom 67.00 og 82.00, både ved start og når den var på arbeidstemperatur, gikk ikke ned. Har lest meg opp til at denne egentlig skal være veldig lav ved tomgang, ca 0.45 på M60 motoren.

Samtidig syntes jeg turtallet lå litt høyere enn det skulle, ligger jevnt på ca 750-760. Skal ikke den ligge på ca 650?

En siste bemerkelse fra avlesningene i INPA er at "adaption value multiplicativ 1" ligger konstant nede på -16. Mener den egentlig skal ligge på nærmere 1 i følge guiden jeg fant for dette.

Kan det være den sprukne slangen? Tomgangsregulator? LMM(til tross for avlesning tidligere)? Andre sensorer?  Møkk i gass-spjeldet?

Her trenger jeg litt mer hjelp av noen kloke hoder 😅

Noen som har noen flere forslag?

Endret av NoCount
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...