NoCount Skrevet Juli 15, 2022 Share Skrevet Juli 15, 2022 Hei, Har en BMW E38 740i, 1995 mod. Sliter litt med å få denne gjennom PKK grunnet høyt CO-nivå. Ved første PKK ble det målt 3,67% i CO-nivå. Skal være 0,5% eller lavere. Forsøkte først å kun bytte: - Tennplugger - Luftfilter - Motorolje og filter Helte også på en del kondensfjerner, med lite bensin på tanken. Måling på etterkontroll ble da rett under 3,0%. Byttet deretter: - 1 lambasonde, da kun den ene virket til å lese av feil verdier Måling på etterkontroll etter dette ble da på ca 3,2%. Etter dette er følgende byttet: - Begge katalysatorer, universal fra Biltema (art. 79-802), ment for biler opptil 4.0l og produsert før 1997. Originale er så sinnsykt dyre. Målt på etterkontroll igjen idag, 2,51%. Har også målt LMM, og signalet fra den øker jevnt med turtallet. Kan det være at katalysatorene fra Biltema ikke holder til E38'n? Er det noen som har noen gode råd for videre fremgang? Står veldig fast her nå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lysken Skrevet Juli 15, 2022 Share Skrevet Juli 15, 2022 (endret) Jeg er litt på tynn is her, men en rask titt på avgasskravet får meg til å lure på om rett krav er stilt til en så gammel bil: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_25#KAPITTEL_25 Edit: Etter en ny titt ser jeg at 0,5 % er riktig for din bil, som også fremgår av 540is sin kommentar nedenfor. Endret Juli 15, 2022 av Lysken Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juli 15, 2022 Share Skrevet Juli 15, 2022 Har du sjekket falskluft? Bmw bensin er generelt sett notoriske for dette. Og dårlige toppdeksel pakninger samt litt mer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet Juli 15, 2022 Share Skrevet Juli 15, 2022 28 minutter siden, Lysken skrev: Jeg er litt på tynn is her, men en rask titt på avgasskravet får meg til å lure på om rett krav er stilt til en så gammel bil: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_25#KAPITTEL_25 Enklere å se i kontrollinstruksen: https://www.vegvesen.no/globalassets/kjoretoy/verkstedbransjenkontrollorgan/kontrollinstruks-for-periodisk-kontroll-av-kjoretoy-versjon-4-0.pdf Generelle grenseverdier bensin-/gassmotorer For kjøretøyer som ikke har et avansert utslippskontrollsystem (kjøretøy uten treveis katalysator og lambdasonde) – 4,5 % for kjøretøy registrert i perioden 1.1.74 til 1.10.86. – 3,5 % for kjøretøy registrert senere enn 1.10.86 For kjøretøyer som har et avansert utslippskontrollsystem (kjøretøy med treveis katalysator og lambdasonde) For kjøretøy med eldre enn EU-3 motor: – ved tomgang: 0,5 % – ved forhøyet tomgang: 0,3 % For kjøretøy med EU-3 (eller nyere klasse) motor: – ved tomgang: 0,3 % – ved forhøyet tomgang: 0,2 % Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet Juli 15, 2022 Share Skrevet Juli 15, 2022 5 minutter siden, Otis skrev: Og dårlige toppdeksel pakninger samt litt mer. M60-62 har og en membran i motorluftingen som sprekker og gir falskluft, sitter på baksiden av innsuget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NoCount Skrevet Juli 15, 2022 Forfatter Share Skrevet Juli 15, 2022 Takk for gode forslag her! Har ikke sjekket etter falskluft, så kan vel like greit bytte både toppdekselpakninger, samt membranen som nevnt i tråden her av 540is. Bare litt usikker på om jeg har funnet korrekt når det gjelder membranen som sitter på baksiden av innsuget. Kan det stemme at det er nr 5 på bildet her? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet Juli 15, 2022 Share Skrevet Juli 15, 2022 7 minutter siden, NoCount skrev: Kan det stemme at det er nr 5 på bildet her? Det er bare pakningen, men du må ha den og. Det er i nr 2 membranen ligger. o-ring nr 4 bør og byttes Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juli 15, 2022 Share Skrevet Juli 15, 2022 Du kan jo evt forsøke med bremserens rundt omkring på motor for å høre endring i turtall. Det kan jo gi deg en pekepinn på en evt lekkasje. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NoCount Skrevet August 24, 2022 Forfatter Share Skrevet August 24, 2022 (endret) Hei igjen folkens! Har endelig fått sett litt mer på dette, men ser ikke ut som jeg er sååå nær en løsning enda. Prøvde først å spraye litt bremserens her og der på motor, men var ingen endring i turtall på noen som helst måte. Kikket deretter litt på INPA, så at "adaption value additiv 1" var på -53, og i følge noen guider etc kommer dette stort sett av PCV-ventil eller FPR(Fuel pressure regulator). Jeg forsøkte å bytte hele den delen bak på innsugsmanifolden, altså PCV-ventilen.(La da også merke til at vakuumslangen mellom PCV og bremsekraftforsterkeren er sprukket, om det har noe å si på dette) Og etter en god stund på tomgang økte denne verdien som jeg nevnte over i INPA. Riktignok økte denne helt opp til 33. Men lukter fortsatt en hel del bensin fra eksosen, så tar ikke ny etterkontroll før det er i det minste noe mindre lukt. Da jeg hadde den stående på tomgang i en lenger stund med INPA oppe, la jeg også merke til at "Throttle potentiometer(Volt)" var utrolig høyt, og lå konstant mellom 67.00 og 82.00, både ved start og når den var på arbeidstemperatur, gikk ikke ned. Har lest meg opp til at denne egentlig skal være veldig lav ved tomgang, ca 0.45 på M60 motoren. Samtidig syntes jeg turtallet lå litt høyere enn det skulle, ligger jevnt på ca 750-760. Skal ikke den ligge på ca 650? En siste bemerkelse fra avlesningene i INPA er at "adaption value multiplicativ 1" ligger konstant nede på -16. Mener den egentlig skal ligge på nærmere 1 i følge guiden jeg fant for dette. Kan det være den sprukne slangen? Tomgangsregulator? LMM(til tross for avlesning tidligere)? Andre sensorer? Møkk i gass-spjeldet? Her trenger jeg litt mer hjelp av noen kloke hoder 😅 Noen som har noen flere forslag? Endret August 24, 2022 av NoCount Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå