RKn Skrevet Juli 25, 2022 Share Skrevet Juli 25, 2022 (endret) Hei, Har en Bmw 118D 2009 som starter radiatorviften så fort motoren startes. Jeg har byttet Rele K9137, temperatur giver i toppen (B2015a) og selve kjøleviften. Grunnen til at jeg byttet viften var at jeg oppdaget mye irr i modulen til viften ved feilsøking. (den ene ledningen ble dratt ut når jeg kjente på dem). Har testet viften med Ista, den blir regulert når den sjekker forskjellige sett punkt. 20,60% pådrag osv. Den virker til å gå med ca 80% hele tiden, bortsett fra når motoren blir varm (da øker den til 100%), eller når jeg tester den i Ista. Er det noen som har vært borti samme eller lignede problemer, er litt tom for ider om hva jeg kan se etter? Endret September 27, 2022 av RKn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RKn Skrevet August 1, 2022 Forfatter Share Skrevet August 1, 2022 Ingen enda som har slitt med lignende problemer? Kan det vet ha noe sammenheng med feil motor programmering? Motor har nok en type "steg 1" oppgradering, men den virker utrolig lat i 1.gir for så å bli normal i de neste. Skyter fra hofta her nå, så kanskje en som ser innom tråden kan hjelpe med i riktig retning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 1, 2022 Share Skrevet August 1, 2022 Lest denne teksten? Om du ikke har lest den, så ville jeg nok bare plukket ut ledningen som kommer fra DDE, stopper viften da, så er vifta OK. Deretter må du lese av live verdier i ISTA eller lignende, for å se hva er det som trigger vifta til å gå hele tiden. Mest sannsynligvis en temp sensor, siden du har manuell kontroll over vifta via ISTA. Lest feilkoder? Det kan jo hende det står noe der. Engine cooling DDE7.pdf Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RKn Skrevet August 2, 2022 Forfatter Share Skrevet August 2, 2022 (endret) Hei. Takk for hjelp. Ja har lest dette dokumentet, men blir ikke helt klok siden verdiene ser logiske ut. (usikker på Air mass vs air mass nominal, ser på et annet bilde at de er mer like) Det jeg ser er at det står -40*c eksos gass temp før partikkelfilter. Kan denne gjøre så viften går? Endret August 2, 2022 av RKn Så andre verdier som kunne virke feil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 2, 2022 Share Skrevet August 2, 2022 Finner du en egen verdi for viften? Slik at du kan se hvor mange prosent den er aktiv i aktuelt øyeblikk? Evt kan du fremdeles koble av styringen fra DDE til vifta, for å se hva som skjer. For du vet ikke om viften går av seg selv eller DDE. Men det finner du av, sannsynligvis om du kan se verdien i DDE via ISTA. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RKn Skrevet August 3, 2022 Forfatter Share Skrevet August 3, 2022 (endret) Har nå testet å ta ut signalet fra DDE, da startet ikke viften. Lasket mellom kontakten stikk i viften. Målte 12 volt, men den startet ikke. Skal se om jeg kan finne noe mer i Ista. Er nok dessverre relativt dårlig med dette programmet. Klarte ikke finne verdien som ble satt ut i fra ISTA bortsett fra å kjøre testen av viften. Da virker reguleringen til å være riktig, borsett fra 0% pådrag for da går viften. Endret August 3, 2022 av RKn Resultat etter test med ISTA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 3, 2022 Share Skrevet August 3, 2022 OK, så du har lært at DDE faktisk starter viften med PWM signalet sitt. Men jeg forstod ikke hva "Lasket mellom kontakten stikk i viften" betyr. Forklaring? Det virker som at DDE mener at kravene for å starte viften er oppnådd og dermed starter viften. Men hvorfor mener DDE det? Jeg tror også at vi kan trekke den konklusjonen om at DDE faktisk er i orden og fungerer slik den skal, siden du kan starte manuell test av viften og man har 100% kontroll over viften. Så da må man lete mer i ISTA etter en mulighet for å se verdier for hva som kan få DDE til å starte viften. Evt kan du forsøke å legge inn en feil i ISTA og se om den har noen forslag til deg på hva man bør se nærmere på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RKn Skrevet August 3, 2022 Forfatter Share Skrevet August 3, 2022 Beklager dårlig formulering: "Lasket mellom kontakten stikk i viften" Kan gå litt raskt i svingene. Det jeg mente var at jeg hentet pluss og jord fra den originale kontakten og inn til viften. Målte da 12 volt, men viften startet ikke før den fikk kontakt med DDE igjen. Så det må nok være som du sier, at DDE mener viften skal gå. Det jeg sliter med er å finne alle "triggere" for at viften skal starte, da kan jeg eliminere en og en siden jeg har manglende kunnskap i hvordan jeg kan bruke ISTA. Trodde i starten det måtte være fra Temperatursensoren alt måtte komme fra, men det skjønner jeg nå er for enkelt 🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 3, 2022 Share Skrevet August 3, 2022 Jeg forstår nå hva du mener med "Lasket mellom kontakten stikk i viften". Jeg sliter også med å finne alle triggere for at viften skal starte. Googler også, men finner liksom ingenting håndfast. Om temp sensor er defekt, så skal det lagres en feilkode eller flere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet August 3, 2022 Share Skrevet August 3, 2022 Viften har konstan 12V inn. Hastighet styres ved å justere andelen 0/12V PWM fra DDE. En styrekabel som er delvis kortsluttet til jord eller 12V (har ikke sjekket hvilken vei styringa går) vil dermed kunne gi samme symptom. Evt. korrosjon på kontaktpunkt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RKn Skrevet August 3, 2022 Forfatter Share Skrevet August 3, 2022 (endret) Kan legge til at jeg har ohmet signalet fra temperatur sensor og det stemmer i forhold til skrivet mellom motstand og vanntemp. Endret August 3, 2022 av RKn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RKn Skrevet August 3, 2022 Forfatter Share Skrevet August 3, 2022 37 minutter siden, E.C. skrev: Viften har konstan 12V inn. Hastighet styres ved å justere andelen 0/12V PWM fra DDE. En styrekabel som er delvis kortsluttet til jord eller 12V (har ikke sjekket hvilken vei styringa går) vil dermed kunne gi samme symptom. Evt. korrosjon på kontaktpunkt. Ser det er satt inn Defa varmer i denne. Elektrisk og kupe vifte, samt batterilader. Burde ikke denne bruke signal fra Temperatur sensor eller kan den ha sitt eget? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 3, 2022 Share Skrevet August 3, 2022 52 minutter siden, E.C. skrev: Viften har konstan 12V inn. Hastighet styres ved å justere andelen 0/12V PWM fra DDE. En styrekabel som er delvis kortsluttet til jord eller 12V (har ikke sjekket hvilken vei styringa går) vil dermed kunne gi samme symptom. Evt. korrosjon på kontaktpunkt. Siden det er full kontroll over vifta, helt opp til maks %, kan det vel ikke være kortsluttet? Da burde nok sikringen gått? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 3, 2022 Share Skrevet August 3, 2022 15 minutter siden, RKn skrev: Ser det er satt inn Defa varmer i denne. Elektrisk og kupe vifte, samt batterilader. Burde ikke denne bruke signal fra Temperatur sensor eller kan den ha sitt eget? Jeg tror Defa bare går på maks effekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet August 3, 2022 Share Skrevet August 3, 2022 29 minutes ago, Otis said: Siden det er full kontroll over vifta, helt opp til maks %, kan det vel ikke være kortsluttet? Da burde nok sikringen gått? Ledningen til DDE kontrollerer kun signalet. Tenk at det er 12V på viftesiden. Når DDE tar det til jord blir det 0V og vifta går 100%. Med kabel frakoblet er det 12 V og vifta står stille. Hvis din signalkabel er gnisset litt gjennom og tar borti jord kan du kanskje dra viftesiden ned mot 3V som blir rundt 70-80%. Når DDE da kommanderer viften på 100% så vil den fortsatt kunne det, gitt at kabelen ikke er brukket helt av. Slik jeg skjønte det så går den aldri under en viss %, men kan økes til maks og da stemmer denne teorien, men det kan hende jeg leste litt for fort. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå