Gå til innhold

E87: Mål på lager i diff


Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Ikke tilfeldigvis noen som vet måla på lagera i diffen på 118d sein 06 vel? 
Jeg er ganske sikker på at den skal ha 168L diffen.

Har bra rabatter på lager på jobb, så hadde kanskje vært billigere å fått bestilt der om jeg finner måla. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker helst ikke mål på lager utenom i nød da det ikke sier noe om lagerets egenskaper, men lagernr, du finner dem f.eks her: 

https://www.bearings-online.co.uk/item/2424/FAG/462014710-INA---BMW-Gearbox-168L-Bearing-Diff-Kit.html 

Tviler på du klarer å skaffe de rimeligere enn fra utlandet da det er ett enormt påslag på slike varer i Norge uansett om du får 80% rabatt. Kjøp SKF, Kojo, Timken, INA,NTN eller FAG. Hold deg langt unna piratlager som f.eks forhandlere sine egne merker. Vær også veldig obs om du kjøper på nett selv om det er rimeligere da lager er noe av verdens mest piratkopierte varer. 

Anbefaler at du demonterer diff å kjøper samme merke lager som er montert originalt, da det kan variere litt selv blant anerkjente produsenter. Er nok en av de leverandørene over. I en diff er 0,01mm samme som en centimeter for en tømrer på en stender. Må du til å shimse opp både tannbilde og klaring blir det fort en del jobb kontra kun lagerskift. Shims er også en betydelig ekstrakostnad kun for 1 diff. 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@hsd Jeg aner ikke hvilken pris jeg  kunne fått men godt mulig det er som du sier.
Har funnet et slikt overhalingssett på autodook, INA av merket til 2300 kr, det er vel det billigeste jeg har funnet hittil.

Ut i fra det jeg har lest på nettet rundt dette temaet så var det brukt dårlig kvalitetslager som skulle være grunnen for at de er så plaget med dette.
Noe er hvertfall feil. Men INA feks skal jo være bra greier.

Jeg har en viss forståelse av hvordan man sjekker tannbilde og slikt så jeg tror jeg gjør et forsøk. Vis den holder noen år til så er jeg fornøyd. :P 
Vet du om noen på Sunnmøre som eventuelt kan shimse om det blir krise? Har aldri hatt behov for slike tjenester så jeg har ikke undersøkt hvem som 
kan gjøre slikt rundt her. :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Alpejohn skrev:

@hsd Jeg aner ikke hvilken pris jeg  kunne fått men godt mulig det er som du sier.
Har funnet et slikt overhalingssett på autodook, INA av merket til 2300 kr, det er vel det billigeste jeg har funnet hittil.

Ut i fra det jeg har lest på nettet rundt dette temaet så var det brukt dårlig kvalitetslager som skulle være grunnen for at de er så plaget med dette.
Noe er hvertfall feil. Men INA feks skal jo være bra greier.

Jeg har en viss forståelse av hvordan man sjekker tannbilde og slikt så jeg tror jeg gjør et forsøk. Vis den holder noen år til så er jeg fornøyd. :P 
Vet du om noen på Sunnmøre som eventuelt kan shimse om det blir krise? Har aldri hatt behov for slike tjenester så jeg har ikke undersøkt hvem som 
kan gjøre slikt rundt her. :-) 

Du kan sende en pm til limitedslip.de på instagram også å høre hva han har for pris, har brukt han en del i det siste på de diffene jeg har overhalt. Tror jeg betalte rundt der for alt til en 215k inkl tetninger. Det var derimot en langt større diff, igjen så er somregel de kulelagerne i moderne differ ofte litt dyrere enn koniske rullelager. Hadde kanskje vert enklest å bare bygd om til sistnevnte om det passer :)

det som er litt trasig er at tannbilde justerer du på shimsen innfor indre pinjonglageret, så om tannbildet er feil når du har tannklaring som er innafor så må du egentlig demontere alt igjen. utgående aksling justerer du tannklaringa på ene shimsen og lagerklaring på shims på andre siden. 

er jo bare en halvtimes kjøring inn her så skal vi nok få det til om du står fast og bestiller shims. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.8.2022 den 22.47, hsd skrev:

det som er litt trasig er at tannbilde justerer du på shimsen innfor indre pinjonglageret, så om tannbildet er feil når du har tannklaring som er innafor så må du egentlig demontere alt igjen. utgående aksling justerer du tannklaringa på ene shimsen og lagerklaring på shims på andre siden. 

Nå er ikke dette fasit, men jeg har sett to på youtube som byttet lager og monterte sammen igjen og fikk tilsynelatende tilfredstillende tannbilde og klaring.
Men det blir helt sikkert ikke tilfelle med meg og min flaks. 😅 Jeg kikket etter shims men har ikke funnet på bearingkits.co.uk eller etter et raskt google søk, men jeg finner til mange andre differ. Hadde sikkert vært en fordel å ha et sett sånn i tilfelle.

Du har vel kanskje sånn pinjong lager preload motstandsmåler også du? Ser det også er noe man bør sjekke🤔
Halvtimes kjøring er barnemat😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...