Gå til innhold

Programmering ved bytte av slepering på E39?

E.C.
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha min aribag byttet på recall og tenkte å få byttet sleperingen i samme slengen da rattet mitt lager klikkelyder når jeg vrir på det. Fikk en grei pris på delen og antok at arbeidet når airbagen er av ikke burde ta noe særlig mer enn 30 min ekstra. Kundebehandleren måtte spørre litt på bakrommet og der mente noen at bilen måtte programmeres etter bytte av slepering og at det kunne ta mange timer på en slik gammel bil, dessuten måtte radioen min være original for at dette skulle gå gjennom, ellers ville ikke oppdateringen gå.

Det høres egentlig litt sprøyt ut for meg. Er det ikke eventuelt bare kalibrering/resett av rattvinkelsensor (?) som skal til? Det er jo ingen modul i selve sleperingen? Antar at de kjører noe total-update av alt mulig med ISTA /P (derav lang tid) og da vil det vel uansett krasje når min DDE ikke har funksjonell OBD-kommunikasjon (regner med at det er grunnen til at original radio "må" være på plass). Noen som har byttet slepering før som måtte programmere det? Link til dokument i (new)TIS som sier dette? Jeg finner ingenting.

Bil: E39, prod 09/2000. Akkurat facelift, rattet er vel to stage da de begynte med det i 1999 om jeg husker rett. Delenummer slepering: 61318379091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var ny 🤔.. har aldri opplevd eller hørt behovet for å programmere sleperingene når man bytter dette på E39 preface eller facelift.. Nå har jeg både byttet flere av disse på forskjellige uten å gjøre noe mer ut av det. Og alt har fungert uten noe problem. Er jo ikke noe modul sånn sett kun en forlengelse av kablene som går fra rattet og inn til stammen. Rattvinkelsensoren er jo en annen ting men den trenger man vel strengt talt ikke å resette eller kalibere hvis man bare bytter en airbag/ratt eller slepering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg ikke skjønner heller, mener også at det bare er kabler i den. Jeg kan selvfølgelig bytte den selv i etterkant, men tenkte at når den først skulle inn til Sulland og de skulle dra av airbagen, samt at prisen på sleperingen var tilsvarende det hos GS så kunne de ha gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet slepering på en BMW 2009-modell, da var det bare rattvinkelsensor som måtte kalibreres. Det ble gjort på et par minutter med Tool32. For øvrig kan det være at denne gamle prosedyren kan virke på din modell:

One quick way to calibrate the BMW steering angle sensor is to follow these steps.

Start the engine but keep the car in Park and parking brakes engaged.
    Turn the steering wheel to the left and hold it there for two seconds.
    Turn the steering wheel to the right and hold it there for two seconds.
    Turn the steering to the left, then to the right one more time, then bring the steering wheel back to the center.

In most cases, this procedure alone will calibrate the steering angle sensor. If this procedure does not work, you will need to use a BMW diagnostic scanner to calibrate the BMW's steering angle sensor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet børster i et par sleperinger til E39. Ingen programering når jeg holdt på. Men en kjapp runde med Tool32 for å kalibrere.

Edit: til info så var det lite/ingenting igjen av det originale stereo opplegget i bilen. Ettermarkedsspiller mm.

Endret av thbrekke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere. Regner egentlig med at Launch X431 som jeg har greier dette via en service-funksjon, men da blir det nok bytte av slepering i vintersesongen så jeg har god tid til å finne ut av dette. Jeg mistenker at det er bare ISTA som kjøres på verkstedene og da vil den sikkert oppdatere alle modulene når den først er i gang, men om man bruker Tool32 så behøver man ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...