AndyP Skrevet Oktober 20, 2022 Share Skrevet Oktober 20, 2022 Jeg har noen spørsmål om styreenheter til luftfjæringen på X5 F15: 1) Det sitter fire høydesensorer montert på bilen. To bak og to foran. Er alle fire forbundet med luftfjæringen når bilen kun har luftfjæring bak, eller gjelder det kun de to høydesensorene bak? 2) Kan man re-kalibrere høydesensorer og EHC-styreenheter ved mistanke om feil signaler i enkelte tilfeller, i håp om at de skal fungere riktig? (Se evt. annen tråd om periodisk synkede luftfjæring på min F15) 3) Hvis man bytter høydesensorer og EHC-styreenheter, må de kalibreres uansett om de er nye eller brukte? Spørsmålene er enda et skritt på veien for meg (en ivrig amatør) for å få mer innsikt i hvordan luftfjæringssystemet fungerer på BMW X5 F15 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 20, 2022 Share Skrevet Oktober 20, 2022 1. De benyttes til både EHC,EDC og hovedlyktene på bakaksel. Men på framaksel brukes begge to til hovedlykter og EDC for understell justering. 2. Ja, man kan ta en ny grunninnstilling. Dette er vanlig prosedyre ved endring av understellsdeler og slikt. 3. Ja. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndyP Skrevet Oktober 20, 2022 Forfatter Share Skrevet Oktober 20, 2022 Takk for oppklarende svar Bare ett spørsmål til: Dersom jeg bytter til nye høydesensorer og evenuelt nye EHC`er: Kan bilen kjøres til verksted for å kalibreres, eller vil bilen være sunket på luftfjæringen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 20, 2022 Share Skrevet Oktober 20, 2022 Kan ikke du betale noen for diagnose før du kjøper såpass med deler? Å lade delekanonen som første steg virker litt sprøtt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndyP Skrevet Oktober 20, 2022 Forfatter Share Skrevet Oktober 20, 2022 Bavaria har tatt diagnose, men siden det ikke kommer noen feilmeldinger, ga det ikke utslag på diagnosetesten. Da må jeg prøve meg fram. . . Så tilbake til spørsmålet: Dersom jeg bytter til nye høydesensorer og evenuelt nye EHC`er: Kan bilen kjøres til verksted for å kalibreres, eller vil bilen være sunket på luftfjæringen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 20, 2022 Share Skrevet Oktober 20, 2022 Så de har bare lest ut feilkoder og stoppet der? Hørtes ikke imponerende ut. Jeg vil tro at du vil være relativt nærme normalhøyde om du monterer sensorne riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndyP Skrevet Oktober 21, 2022 Forfatter Share Skrevet Oktober 21, 2022 De stoppet der, og ba meg komme tilbake når bilen var nede. Det er jo umulig, all den tid den hever seg igjen straks jeg setter meg inn i bilen med nøkkel i lomma. . . Og dette kun skjer i enkelte tilfeller. Jeg planlegger en re-kalibrering først, i håp om at det løser problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå