Gå til innhold

Feil på luftfjæring F11


SMM
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en F11 2014-mod. Det siste halve året har den på venstre side bak seget ned til den legger seg på anslagsbufferet ved parkering. Samtidig synker den noe på høyre side bak (men dette kan kanskje være grunnet endret vektfordeling?) Tiden det tar før den begynner å synke etter parkering, kan være alt fra en time til flere dager - den trenger altså ikke å synke i det hele tatt over en natt. Hvis den først begynner synke, synker vanligvis venstresiden helt ned i løpet av 0,5-4 timer tror jeg. Den pumper seg helt opp igjen når bilen startes, og synker ikke igjen under kjøring. Det er ingen problemer ved kjøring. I sommer var den til feilsøking ved BMW. De fant ingen hull i luftbelger ved å smøre dem inn med såpevann. De hadde heller ingen forslag til hva som kunne være galt. 

Bilen har gått ca. 135 000 km, problemet startet vel omtrent for 10 000 km siden. 
Luftbelg hø. bak ble byttet i 2020 ved 100 000 km. Luftbelg ve. bak ble byttet i 2016 ved 46 000 km (preventivt av BMW)

Har dere noen forslag til hva feilen kan være? Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være selve solenoiden på pumpen, vet ikke om det er samme sytem på F11, men jeg byttet solenoiden på min gamle e39 etter at begge luftbelgene ble byttet og den fortsatt sank ned på en side. Den ene luftbelgen var lekk, men den andre var tett. Kjøpte solenoiden "direkte" fra produsent av pumpen, da BMW ikke solgte annet en komplette pumper. Husker dessverre ikke leverandør i farten. Var det ene stempelet som hang og ikke tettet skikkelig.

Finner noe her: 
https://aerosus.co.uk/blog/bmw-5-f07-f11-valve-block-replacement-guide/

Og her:
https://aerosus.net/bmw/5-series/f07-f07-lci-f10-f10-lci-f11-f11-lci-f18-f18-lci/bmw-5-f07-f11-air-suspension-compressor-valve.html

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sjekket venstre belg ved å spraye den med såpevann og se etter bobler.

Du kan gjøre det på fordelingsblokken også, men det krever litt mer arbeid, da denne står på samme "plate" som kompressoren, som da står gjemt bak deksler på undersiden av bilen, helt i bakkant ved bagasjerommet.

Har en billedtråd fra da jeg skiftet fordelingsblokk og overtrykksventil ( på kompressoren) da ser du sikkert hvor kompressoren og fordelingsblokken sitter.

 

Her er min tråd. Hvor jeg skiftet overtrykks ventil på kompressor, og fordelingsblokken som står på samme "monteringsplate" som kompressoren. Bilder et stykke ned i tråden.

 

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...