Gå til innhold

Bensinmotor som fjusker


Hvit e90
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger hjelp til å finne problemet med bilen min.

Jeg har en BMW e90 318i som har store problemer ved kaldstart og noe problemer når varm.

Ved kaldstart går den åpenbart på kun 3 sylindere, men etter hvert starter den siste også. Hvis jeg ikke venter lenge nok med å kjøre etter jeg har startet den så kutter ene sylinderen ut ganske raskt og jeg må stoppe og starte bilen på nytt, samt vente litt lengere med den på tomgang før jeg kjører. 

Når motoren er varm sliter jeg med gasspådrag. Hvis jeg ligger på ca 1200/1300rpm og skal gi på så dauer motoren et lite sekund før den gir på (virker som feiltenning).

Nå i vinter prøvde jeg å starte den i -15/16 grader og slet i en god stund før den startet. De første sekundene etter oppstart var det kun 2 av 4 sylindere som gikk før en av de 2 ute av drift startet opp, og den siste etter enda litt lengere tid.

Bilen rister ved tomgang når den er kald men forbedrer seg når varm. Kan også føles ut som den har mindre effekt enn tiltenkt. Generelt går den for det meste å småfjusker.  

 

Jeg har fått en del feilkoder gjennom tiden som jeg har "rettet opp i" uten at bilen går bedre. Men de gjentagende kodene som dukker opp er: P0303 Sylinder 3 misfire detected (og nr. 2 når jeg startet den i -15) og P0172 system too rich bank 1.

Nå etter turen min i - 15 kom koden P2096 post catalyst fule trim system too lean bank 1 og P2196 O2 sensor signal biased/stuck rich bank 1 sensor 1. 

 

Jeg har fått opp andre koder som har indikert feil i de tingene jeg har byttet. Forsøk jeg har gjort for å fikse problemet. Byttet: lambdasoner før og etter kat, luftmassemåler, bensininjektorer og tennplugger. Jeg har også åpnet/boret hul i kruset på katalysator, rengjort Vanos til luft og avgass og prøvd å koble av egr. Jeg har også tatt de sjekkene til veivakselventilen med at det er ikke overdrevent oljeforbruk, mye hvitrøyk og heller ikke noe negativt eller positivt trykk når jeg åpner oljepåfylingen mens motoren går. 

 

Noen som har vært borti lignende, eller har noen tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken motor er det? N43? Den er direkteinnsprøytet med EGR, og dermed kan innsug og gasspjeld klogges til i en sånn grad at motoren ikke går rent pga det. Jeg tok ut og rengjorde gasspjeldet på min N53 da den tidvis dro ujevnt på lave turtall. (Har tidligere hatt problemer med NOx-sensor og kode 3104, men luggingen vedvarte også etter at NOx-sensor var byttet). Spjeldet mitt var kraftig sotet på innsiden, og etter rengjøring var gassresponsen ok igjen. Ellers er falskluft verdt å sjekke ut ja, da det også kan lure systemet. 

Nå beskriver ikke du koden 3104, så det er mulig jeg tåkelegger mer her, men denne stemmer jo bra med feilsymptomene dine, og lister opp det som kan være mulige feilkilder, også i ditt tilfelle. (Nå har jo du byttet det meste utenom coiler da).

https://bimmerprofs.com/rough-run-summary/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raske svar.

Jeg har ikke tatt røyktest på systemet, men prøvd teknikken med å spraye startgass rundt om luftsystemet. Det var ikke noe forskjell på turtall og konkluderte med at det ikke var noe lekkasje, men kan finne noen som kan hjelpe til med en røyktest for å være sikker. Skal prøve å rengjøre forgasseren for å se om det hjelper også. 

Motor: N43B20A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg glemte å skrive det i innledningen, men han som hadde den før meg sier han har hatt den inn for å bytte registerkjede. Håper for all del at det ikke slepphendt jobb som er gjort og det er gåent på nytt. 

Vil ikke problemene være de samme på kald bil og varm bil hvis kjedet er strekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
På 5.12.2022 den 11.18, *MrB* skrev:

Merk deg for øvrig at N43 er en av motorene som er belemret med registerproblemer. Er kjedet strekt kan det også gi de symptomene du beskriver. 

Lurer på en 2010 1 serie med samme motor som beskrevet her 2.0 122hk. 71000km er det greit å bare styre unna? Event hvilken motor ville du valgt å gå for?

Vh

jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...