Emilsen Skrevet Januar 11, 2023 Share Skrevet Januar 11, 2023 Har en kamerat med en F25 X3 2013 mod. Plutselig en dag så funker ikke spylervæskepumpa. Har demontert innerskjerm og tatt ned tanken. Når vi putter multimeter mot kontakten så viser det at det er 10-11 volt der når motoren er av. Prøver også på bakrutepumpa, der ligger volten på 11-12. Prøvde også med motoren i gang, da målte vi rundt 13 volt i kontakten, men fortsatt så startet ikke pumpa. Har prøvd å koble pumpa på kontakten til bakruta, og den fungerte fint der. Skal også nevnes at blinklyset i skjermen på passasjerside ikke fungerte i fjor. Så nå at verkstedet tjuvkoblet blinklyset på hovedlykta. Fant noen ledninger til blinklyset hvor isolasjonen slitt bort, disse går inn i torpedoveggen sammen med ledningene til spylervæskepumpa. Fant kanskje noen steder det var slitt bort litt isolasjon på ledningene til pumpa også, så her klipte vi og lodda på igjen, men det hjalp ikke. Prøvde også å legge ny jord til kontakten, men pumpa starta fortsatt ikke. Hvorfor startet ikke pumpa på 13 volt i den riktige kontakten når den starter på 12 volt i "feil" kontakt? Er dette et kjent problem på F25? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Januar 11, 2023 Share Skrevet Januar 11, 2023 Ledningsnett igjennom torpedovegg er kjent problem. Koster ca 45k å fikse hos BMW, de skifter da hele kabelstammen. Men forsøkte du å sette på en lyspære/belaste kretsen? Regner med du fint kan teste med 1A på den kursen. Spenning sier ikke noe om strøm, så det kan hende det er for lav strøm til den pumpa. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Emilsen Skrevet Januar 12, 2023 Forfatter Share Skrevet Januar 12, 2023 8 timer siden, Otis skrev: Ledningsnett igjennom torpedovegg er kjent problem. Koster ca 45k å fikse hos BMW, de skifter da hele kabelstammen. Men forsøkte du å sette på en lyspære/belaste kretsen? Regner med du fint kan teste med 1A på den kursen. Spenning sier ikke noe om strøm, så det kan hende det er for lav strøm til den pumpa. Det vi også mistenkte... Hadde dessverre begrenset med utstyr, så fikk ikke målt strøm i kretsen eller testet med lyspære etc. Hadde ned hanskerommet osv for å se på kabelgjennomføringen, men ble ikke så mye klokere der heller. Vet du hvor kan man finne elektriske tegninger? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galant_x Skrevet Januar 12, 2023 Share Skrevet Januar 12, 2023 Dette er standard feil på defekt/oppsvulmet lednings nett. Her er en tilsvarendes tråd med noen bilder, så du vet hva du skal se etter; Jeg skiftet dette selv på min egen bil for noe måneder siden. Helt kurant og gjøre jobben selv hvis du syns det er greit med litt eletrisk arbeid. Du må beregne mange timer i dårlig arbeids posisjon. Ble ca 6000kr i deler for lednings nett og skjøte hylse for spylerveske slange som går bak. Dele nr på lednings nettet: 61116845529 Dele NR på skjøte hylse: 61667208073 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
F25x3 Skrevet Januar 12, 2023 Share Skrevet Januar 12, 2023 Jæger tok ledningsnett på garanti/goodwill på min f25 for noen år siden etter tips fra forumet her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå