Gå til innhold

F25, spylervæskepumpe funker ikke


Emilsen
 Share

Anbefalte innlegg

Har en kamerat med en F25 X3 2013 mod. Plutselig en dag så funker ikke spylervæskepumpa. Har demontert innerskjerm og tatt ned tanken. Når vi putter multimeter mot kontakten så viser det at det er 10-11 volt der når motoren er av. Prøver også på bakrutepumpa, der ligger volten på 11-12. Prøvde også med motoren i gang, da målte vi rundt 13 volt i kontakten, men fortsatt så startet ikke pumpa. Har prøvd å koble pumpa på kontakten til bakruta, og den fungerte fint der.

Skal også nevnes at blinklyset i skjermen på passasjerside ikke fungerte i fjor. Så nå at verkstedet tjuvkoblet blinklyset på hovedlykta.

Fant noen ledninger til blinklyset hvor isolasjonen slitt bort, disse går inn i torpedoveggen sammen med ledningene til spylervæskepumpa. Fant kanskje noen steder det var slitt bort litt isolasjon på ledningene til pumpa også, så her klipte vi og lodda på igjen, men det hjalp ikke.

Prøvde også å legge ny jord til kontakten, men pumpa starta fortsatt ikke.

Hvorfor startet ikke pumpa på 13 volt i den riktige kontakten når den starter på 12 volt i "feil" kontakt? 

Er dette et kjent problem på F25?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ledningsnett igjennom torpedovegg er kjent problem. Koster ca 45k å fikse hos BMW, de skifter da hele kabelstammen.

Men forsøkte du å sette på en lyspære/belaste kretsen? Regner med du fint kan teste med 1A på den kursen. Spenning sier ikke noe om strøm, så det kan hende det er for lav strøm til den pumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Otis skrev:

Ledningsnett igjennom torpedovegg er kjent problem. Koster ca 45k å fikse hos BMW, de skifter da hele kabelstammen.

Men forsøkte du å sette på en lyspære/belaste kretsen? Regner med du fint kan teste med 1A på den kursen. Spenning sier ikke noe om strøm, så det kan hende det er for lav strøm til den pumpa.

Det vi også mistenkte...

Hadde dessverre begrenset med utstyr, så fikk ikke målt strøm i kretsen eller testet med lyspære etc.

Hadde ned hanskerommet osv for å se på kabelgjennomføringen, men ble ikke så mye klokere der heller. Vet du hvor kan man finne elektriske tegninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er standard feil på defekt/oppsvulmet lednings nett. Her er en tilsvarendes tråd med noen bilder, så du vet hva du skal se etter;


Jeg skiftet dette selv på min egen bil for noe måneder siden.
Helt kurant og gjøre jobben selv hvis du syns det er greit med litt eletrisk arbeid. Du må beregne mange timer i dårlig arbeids posisjon.
Ble ca 6000kr i deler for lednings nett og skjøte hylse for spylerveske slange som går bak.
Dele nr på lednings nettet: 61116845529
Dele NR på skjøte hylse: 61667208073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...