Gå til innhold

Bmw e60 (2006) feil med lysene

Mihau
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, noen som har anelse hva som kan bli feil?

Pæra i baklykter begynte å blinke rart (slags ukontakt) byttet ut og halvparten av lyset på bilen forsvunnet.  

På venstre side virker kun parkerings lys og fjernlys, baklyser virker delvis.

Høyre side virker alt utenom fjernlys.

Sjekket pærene, sikringene i tre plasser på bilen -alt ok.

Har også kjøpt og byttet ut LCM (light controller module) - har ikke forandrer noe. 

Senere jeg så at på venstre baklykter (som blinket/gnistret i begynnelsen) kontakten er brent opp pga varmgang? Se bildet. 

Fikk byttet ut begge kontaktene og hele innmaten til baklykten som jeg hentet fra bilopphuggeriet. Fortsatt halvparten av lysene virker ikke. 

Vennligst hjelp..

20230203_164031.jpg

20230203_164020.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ett velkjent problem på baklyktene til e60 at jordingen til baklykten er for dårlig, noe som igjen fører til kortslutning og brent kontakt. Sjekk ut denne videoen av Roskinc: 

Forhåpentligvis skal dette være en permanent løsning på problemet ditt, hadde selv en e60 med samme problem og det funket for meg (Bank i bordet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hakon, problemet er at det virker som at noe er enten brent opp eller ødelagt. Fordi jeg har byttet ut hele innmaten på venstre baklykten og byttet ut brente pluggene mot nye. Er det et rele ett sted som kanskje er brent opp? 

Lcm er også byttet ut, det er ikke den som jeg trodde og håpet på.. 

Endret av Mihau
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt lys utvendig blir styrt via LCM. Husk også at ved bytte av ny må den kodes inn, er den brukt må den først flashes så kodes. Jeg har sett tilfeller på andre forumt der LCM faktisk har brente komponenter på kortet.
Ellers ville jeg tatt en diagnose og sjekket om det faktisk ligger feil på LCM og live sjekket ting og tang relatert til lys.
Og ang. innmaten som også blir nevnt over så ville jeg kjøpt nye pæreholdere de kommer da med en ekstra jording som plugges rett i jordingsskinnen under lykta der. Man kan jo selvsagt legge opp ledning selv, men ny org. innsats koster ikke mange hundrelappene, måtte selv gjøre det på min høyre, tok likegodt venstre samtidig så slipper en å tenke på det mer.

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mihau skrev:

Hei Hakon, problemet er at det virker som at noe er enten brent opp eller ødelagt. Fordi jeg har byttet ut hele innmaten på venstre baklykten og byttet ut brente pluggene mot nye. Er det et rele ett sted som kanskje er brent opp? 

Lcm er også byttet ut, det er ikke den som trudde og håpet på.. 

Beklager, da misforsto jeg nok spørsmålet ditt.

Det var merkelig at det ikke funket, selv etter at du byttet pluggene og innmaten. Som Reef89 sier må LCM kodes inn, så jeg ville kanskje testet med den gamle hvis du fortsatt har den? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Mihau skrev:

Åja, den må kodes.. Da er det nok en bmw forhandler som kun kan gjøre? Eller andre verksteder. 

Jeg har fortsatt den forrige lcm ja. Den ble satt tilbake. 

Kan anbefale Bimmerfiks hvis du bor i nærheten av Gardermoen eller Bergen, flinke folk som kan faget sitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
På 5.2.2023 den 16.07, HakonLimseth skrev:

Kan anbefale Bimmerfiks hvis du bor i nærheten av Gardermoen eller Bergen, flinke folk som kan faget sitt. 

Takker så mye! Bimmerfiks har fikset problemet på 6 minutter! Det var likevel sikring så har gått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...