Gå til innhold

E38, Bytting av ratt fremgangsmåte?


Anbefalte innlegg

Skrevet

I min preface E38 skal jeg bytte fra vanlig ratt til M-tech. Så er jeg noe nervøs for airbag. Aldri byttet ratt med airbag. Og lurte på om noen kunne fortelle fremgangsmåte? :) Batteri må kobles bort, men andre ting ved demontering/montering? Kan du f.eks sette ledninger feil? Er det noe du må passe på så du ikke skader/utløser airbag? 

Mvh.

Jarle 

Skrevet

Nå er ikke jeg veldig kjent med E38 modeller, men er det single stage ratt så er det viktig å koble fra sleperingen under rattstammen før du tar av rattet. Fort gjort å ødelegge den :P

  • 2 weeks later...
Skrevet

Fikk en til og bytte ratt. Har fått mange nye feilkoder. Ingen knapper virker, er heller ikke lys i de. Noen som har tips? 😊 

 

feilkoder:

 

02 brannkrets, kollisjonspute til føreren

87 karosseribuss (K-Buss)

01 Signallinje for dataavbrudd til MFL

04 Terminal R

 

Slettet alle feilkoder, og airbag lyset forsvant, men ikke sjekket de andre feilkodene etterpå.

Skrevet (endret)

Sjekk om kontakten i rattstammen sitter som den skal. Eller om det er noen bøyde pins der. Det er to kontakter, gul med 2 ledninger er for airbag. Den med 5 er for horn/multifunksjon/cruise control.

Når jeg ettermonterte multifunksjonsratt på min e39 så var det null liv pga ingen kontakt for strømmen. Jeg fant dog feilen i høyre panel med knappene på rattet.

Har du satt multifunksjonsratt i en bil som kom uten så må du finne fram litt ledninger og verktøy.

Endret av Vegard_

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...