Gå til innhold

Lodde lamdba-ledninger? Mulig?


Mariuse34
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg hadde nylig noen problemer med o2 sensor på en m54 motor i en x3. Jeg fant ledningsbrudd til sensor og dermed våknet sensor. Men det virker å ikke være helt kurert for nå får jeg misfire-feilkoder på sylindere tilknyttet den sensor. Misfire forsvinner om jeg kobler fra sensor. Så jeg bør antagelig gå over ledningsnett litt nøyere. 

Men det er ikke lett å komme til liggende over høyre side av bilen, hvordan går ledningsnettet på disse motorene? Er det noe jeg kan demontere for å få tilgang på mer ledning, eventuelt få den mer ut? Eller er dette ledningsnettet koblet sammen såpass at det er alt eller ingenting? 

Endret av Mariuse34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mariuse34 changed the title to Lodde lamdba-ledninger? Mulig?

Kom til nok ledningsnett, og har kuttet ut og loddet inn nye ledninger. 

Det funker ikke, og jeg får da fortsatt feilmelding på lambda bank 1 og feiltenning. Kobler jeg fra sensor 1 går motor som normalt. Sjekket i diagnose og der leser den 0.45v konstant på bank 1. Som indikerer signalfeil. 

 

Både sensor 1 og 2 er nye bosch sensorer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga opp og bestilte et ledningsnett på ebay. Såvidt jeg klarer å skjønne via div utenlandske bmw forum så er det svært vanskelig å lykkes med lodding her. Døgnet har bare så mange timer, så da bytter jeg heller ledningsnett (Det fra motor til girkassemodul vel og merke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Otis said:

Det er rart at det er vanskelig å lykkes med lodding, det er jo bare ledninger. Mulig at det blir så varmt at loddetinn smelter? Men det går hardt utover ledninger da.

Det skulle i alle fall fungert til det blei skikkeleg varmt, nok til å få konkludert med at det er kabelmatta som er synderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, TurboJens skrev:

Det skulle i alle fall fungert til det blei skikkeleg varmt, nok til å få konkludert med at det er kabelmatta som er synderen.

I utgangpunktet ikke uenig. Men jeg byttet om på kabelsettet mellom bank 1 og bank 2. Og selv om multimeter bekrefter motstand osv, så blir det likevel til at feilen fortsetter og følger fra bank 1 til bank 2. Siden begge sensorer er nye, og feilen følger ledningene og ikke sensorene, så konkluderer jeg med kabelsett. Jeg har sjekket med utallige forum de siste to dagene og alle konkluderer at det ikke lar seg lodde. Var en del som hadde hatt denne feilen på E83 forumet på facebook, hvor kablene har blitt lagt tilbake etter en motorjobb og smeltet mot eksosanlegget,  og alle hadde endt med å bytte kabelsett. 

Teoretisk sett kan det være at jeg har et brudd til lenger bak i ledningssettet, men da må jeg isåfall demontere hele ledningsnettet for å komme til. Fikk tak i et brukt ledningsnett for litt over en tusenlapp og det ble en grei løsning. Bilen skal dessuten selges, så litt greit å vite at dette blir permanent i orden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...