Gå til innhold

Clutch slurer


szybor01
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en e46 330i som jeg kjøpte med litt sliten clutch virket det som. Den gamle lamellen var veldig slitt men ikke helt søppel. Bilen var kjørbar.
Byttet akkurat clutch lamell, trykkplate og utløserlager. Den slurer enda. 
Den tar helt på toppen av pedalen, jeg kan presse inn pedalen 2 cm så er clutchen helt utløst. Har luftet og slavesylinder uten at noe forandret seg.

 Bilen er enda kjørbar ved vanlig kjøring men ikke ved pådrag.

Hva er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låste du ut justeringsmekansimen på trykkplata? Når su har strammet trykkplata så skal du sette inn en umbrako for så og vri denne. Da vil clutchen justere seg etter slitasje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Hmm, Er det komplett sett med clutch og trykkplate som er montert, evnt fabrikat på dette? hva slags svinghjul er på bilen ? Dobbel masse eller singel masse? hvilken modell er bilen din? Det kan virke som om det kan være en miks av ting. Men i første omgang så tenker jeg i den retning. Men kan selvfølgelig være andre årsaker. Trøstelageret blir låst av fjærer så den pleier og være good, Det sitter vel et lager i svinghjulet som akselen til girkassen skal gå inni Ble dette byttet? og kom det på plass? Har vært borti at dette blir med akselen til girkassen ut. Mulig at det har kommet i klem på noe måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Sand1 skrev:

Okei. Hmm, Er det komplett sett med clutch og trykkplate som er montert, evnt fabrikat på dette? hva slags svinghjul er på bilen ? Dobbel masse eller singel masse? hvilken modell er bilen din? Det kan virke som om det kan være en miks av ting. Men i første omgang så tenker jeg i den retning. Men kan selvfølgelig være andre årsaker. Trøstelageret blir låst av fjærer så den pleier og være good, Det sitter vel et lager i svinghjulet som akselen til girkassen skal gå inni Ble dette byttet? og kom det på plass? Har vært borti at dette blir med akselen til girkassen ut. Mulig at det har kommet i klem på noe måte. 

Clutch og trykkplate er av merke Ridex. Svinghjul er dobbeltmasse. Bilen er 2002 mod. Lager ble ikke byttet men ser ut til å være på plass.

Kan svinghjul være dårlig selvom det ser ok ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, szybor01 skrev:

Kan svinghjul være dårlig selvom det ser ok ut?

Ja, men det vil normalt lage endel lyd dersom det er defekt.
Rart at det leveres merkespesefik clutch uten SAC. Du slapp ikke ut SACen før du monterte trykkplata, dings som satt i hullet til trykkplata? Da vil du du oppleve noe lignende av det du opplever. 
 

ED: skal se slik ut

IMG_0104.jpeg.b7c95008b293d811bdbdcd72b9b16419.jpeg

 

Endret av PIIIPower
Lagt til bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, PIIIPower skrev:

Ja, men det vil normalt lage endel lyd dersom det er defekt.
Rart at det leveres merkespesefik clutch uten SAC. Du slapp ikke ut SACen før du monterte trykkplata, dings som satt i hullet til trykkplata? Da vil du du oppleve noe lignende av det du opplever. 

Nei fikk bare en vanlig trykkplate. Ja rart at trykkplata ikke er lik når man kjøper merkespesifik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg svarer så tregt, men er endel andre ting som krever litt oppmerksomhet om dagen. Det ser jo ut som mange har byttet designet på trykkplatene. Jeg har stort sett bare kjøpt Sachs. Så har ikke hatt problemet. Men ser ut fra autodoc at det er snakk om art 479C0634  ? Ut fra det jeg kan se så er dette med automatisk justering. Står også at spesialverktøy treges for montering. Ut fra all sannsylighet så må du sette spenn på senter ved montering slik at den kommer du får resatt clutchen ved montering. Her har sacs en fordel da den har låsing fra fabrikk så når du har satt den inn så er bare og smette av låsemekanismen så er ready to go. Legger ved en link. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Sand1 skrev:

Beklager at jeg svarer så tregt, men er endel andre ting som krever litt oppmerksomhet om dagen. Det ser jo ut som mange har byttet designet på trykkplatene. Jeg har stort sett bare kjøpt Sachs. Så har ikke hatt problemet. Men ser ut fra autodoc at det er snakk om art 479C0634  ? Ut fra det jeg kan se så er dette med automatisk justering. Står også at spesialverktøy treges for montering. Ut fra all sannsylighet så må du sette spenn på senter ved montering slik at den kommer du får resatt clutchen ved montering. Her har sacs en fordel da den har låsing fra fabrikk så når du har satt den inn så er bare og smette av låsemekanismen så er ready to go. Legger ved en link. 

 

Ok takk for svar, da er det nok feil montering fra min side da… siden jeg bare satt det på som vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...