Hattkaill Skrevet August 21, 2023 Share Skrevet August 21, 2023 Hei! Jeg sitter for tiden og klør meg litt i hodet. Jeg er stor fan av BMW, har tidligere hatt 320IA, X3 og er nå eier av en 225xe hybrid. Den var tenkt som en mellomløsning til jeg tar meg råd til en elektrisk firehjulstrekker (les iX1). Men så er det dette med følelser da, har lenge siklet på X2 hybrid, da jeg synes det er en de peneste crossoverne som er laget. Jeg har en på hånden som frister veldig. Selgeren sa den hadde konstant firehjulstrekk som min gamle X3, men etter å ha søkt litt på nett skjønner jeg dette ikke er tilfelle. Det som irriterer meg litt med den jeg har er at det ikke er så enkelt å rygge med firehjulstrekk. Den må gjerne stå å spinne litt før de to siste hjulene slår inn, det er det jeg kaller jukse-firehjulstrekk som de fleste asiatiske er forsynt med (og endel andre tyske). 225xe bruker ikke betegnelsen xDrive (selv om noen forhandlere gjør det) da den har elmotor bak og bensin foran. Nå lurer jeg på om X2 har samme drivlinje slik at den fungerer på samme måten? Er det noen der ute som vet forskjellen på 225xe, xDrive på X2 hybrid og en fullverdig xDrive? Jeg har søkt endel på nett, og evner ikke å finne slik info. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fupsaker Skrevet August 21, 2023 Share Skrevet August 21, 2023 1 minutt siden, Hattkaill skrev: Hei! Jeg sitter for tiden og klør meg litt i hodet. Jeg er stor fan av BMW, har tidligere hatt 320IA, X3 og er nå eier av en 225xe hybrid. Den var tenkt som en mellomløsning til jeg tar meg råd til en elektrisk firehjulstrekker (les iX1). Men så er det dette med følelser da, har lenge siklet på X2 hybrid, da jeg synes det er en de peneste crossoverne som er laget. Jeg har en på hånden som frister veldig. Selgeren sa den hadde konstant firehjulstrekk som min gamle X3, men etter å ha søkt litt på nett skjønner jeg dette ikke er tilfelle. Det som irriterer meg litt med den jeg har er at det ikke er så enkelt å rygge med firehjulstrekk. Den må gjerne stå å spinne litt før de to siste hjulene slår inn, det er det jeg kaller jukse-firehjulstrekk som de fleste asiatiske er forsynt med (og endel andre tyske). 225xe bruker ikke betegnelsen xDrive (selv om noen forhandlere gjør det) da den har elmotor bak og bensin foran. Nå lurer jeg på om X2 har samme drivlinje slik at den fungerer på samme måten? Er det noen der ute som vet forskjellen på 225xe, xDrive på X2 hybrid og en fullverdig xDrive? Jeg har søkt endel på nett, og evner ikke å finne slik info. X2 har samme arkitektur som 225xe, altså UKL-plattformen. Den er forhjulsdreven og elektrisk bakaksel om du vil. IKKE det samme som xDrive. Dagens 225 og 230xe har dog fått en vesentlig kraftigere motor på bakakselen (177hk) og langt mer moment, som gjør at den nok oppleves mer som en BMW med xDrive. Kona til @StigJ har vel X2 25e om jeg ikke husker feil, så han er bedre på hvordan den oppleves. Selv har jeg en X2 20d xDrive som nummer to-bil. Og den er ikke som 330x'en jeg hadde for tre år siden, men relativt artig. Den har da en form for Haldex-system om du vil... Hattkaill reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboJens Skrevet August 21, 2023 Share Skrevet August 21, 2023 7 minutes ago, fupsaker said: X2 har samme arkitektur som 225xe, altså UKL-plattformen. Den er forhjulsdreven og elektrisk bakaksel om du vil. IKKE det samme som xDrive. Dagens 225 og 230xe har dog fått en vesentlig kraftigere motor på bakakselen (177hk) og langt mer moment, som gjør at den nok oppleves mer som en BMW med xDrive. Kona til @StigJ har vel X2 25e om jeg ikke husker feil, så han er bedre på hvordan den oppleves. Selv har jeg en X2 20d xDrive som nummer to-bil. Og den er ikke som 330x'en jeg hadde for tre år siden, men relativt artig. Den har da en form for Haldex-system om du vil... Er Haldex 5 på den, samme som eg har på min 2-serie. Fungerar veldig bra, leiken og morsom og. Min har gått jorda rundt, så hadde nok litt dårleg haldex i fjor, men har renovert den med ny pumpe, lamellar, overtrykksventil og olje så no må berre vinteren kome. Denne Haldex varianten er utelukkande elektronisk styrt og er ikkje avhengig av noko hastighetsforskjell på hjula for å overføre moment bak. Så ein slik i god stand skulle vere meir enn bra nok til normal bruk. Dog så har eg sett litt ymse om nokon som anbefalar svært korte oljeskiftintervall på desse, opp mot like ofte som motoroljen men det er heilt utelukka mtp. kor kronglete det faktisk er å skifte oljen. Det er litt off-topic i forhold til det trådstarter spør om, men en bil med elmotor bak burde jo på ingen måte ha problem med å drive bakhjula frå start av. Men det er jo unødvendig komplisert å ha to drivlinjer i den samme bilen. fupsaker og Hattkaill reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hattkaill Skrevet August 21, 2023 Forfatter Share Skrevet August 21, 2023 Takk for svar! Det er det jeg frykter ja. Jeg stusser derfor over at BMW bruker betegnelsen xDrive på X2 25e men ikke på 225xe, så noe forskjell forventer man at det er. Vi får se hvordan det går Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå