Gå til innhold

FRM og LMM problemer? X1 E84


Null kontroll
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann! 

( BMW X1 2012 E84 xDrive18D N47) 

 

Har vell et par ting jeg lurer på! 

Er ikke så så kyndig, så skal prøve å forklare så godt jeg kan. 

Hadde nylig problemer med luftmassemåler, eller trudde jeg? Bilen gjorde plutselig et stort "gjesp" eller "innsug" og jeg fikk 'check engine light' etter å ha byttet luftfilteret på bilen. Etter litt søking kunne det indikere at Luftmassemåleren hadde tatt kvelden?

Jeg byttet i alle fall LMM til en ny en da etter å ha fått beskjed om at jeg kunne sjekke om denne var gåen ved å rett og slett dra ut kontakten fra LMM mens bilen gikk på tomgang. Skjedde det ingen endringer med motorens turtall eller lignende så var den trolig defekt? Prøvde i alle fall det og det var ingen endringer. Så ja det er ny LMM på bilen men virker til å fortsatt ha problemer.

Har kjørt diagnose og får opp litt forskjellig, men blir ikke klok på det. 

- Kan det være EGR ventil som har løs slange eller at ventilen er blokkert på noen måte? 

- Er det motoren som rett og slett ikke er tett? 

Et annet problem som oppstod ganske samtidig som jeg installerte ny LMM var at: Jeg har rengjort bilen innvendig ved å fjerne seter osv, og i den forbindelse har batteriet vært koblet av og på flere ganger over en ukes tid. 

Da jeg koblet setene tilbake i bilen og koblet på batteriet igjen så fikk jeg akutte problemer som indikerer at jeg har feil på FRM modulen.

- ingen fremlys

- ingen blinklys

- ingen instrument lys

- varsellampe fungerer ikke

- vinduer fungerer ikke

Etc. 

Litt usikker på om den er helt gåen, eller om det er noe med at man kan resette feiltelleren? 

Legger ved bilder av feilkodene jeg har fått opp og håper noen har et godt svar på hva jeg burde gjøre her :)

 

1153178803_Foggingsensor.jpg

597041440_Foggingsensor.jpg

9DF7.jpg

E559.jpg

9DEA.jpg

A3B4.jpg

A3C1.jpg

A559.jpg

CF80.jpg

4BF3.jpg

4C9B.jpg

4BC6.jpg

2053282681_4BB6DDE.jpg

1310790884_4BA1DDE.jpg

921656378_4BC1DDE.jpg

3FF1.jpg

487532098_4933DDE.jpg

A0B6.jpg

A117.jpg

9C53.jpg

C914.jpg

P0101.jpg

P115C.jpg

P0102.jpg

446668147_A3C1foot.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjette på at EGR henger i feil posisjon og dermed skaper feil luftmengde for LMM.

Ang FRM så har du en feilkode for feil koding av CAS, men det skal egentlig ikke ha noe for FRM å si. Men om problemet med lys/FRM oppstod plutselig, så er det nok bare defekt FRM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Tusen takk for svar! Vil det si at jeg skal stramme skruer på EGR? Eller hva anbefaler du eventuelt gjøre med dette problemet?

Tilegg spørsmål:

- Kan det ha noe med at det sitter et åpent sportsfilter på bilen?

Problemet med FRM oppsto plutselig ja. Alt fungerte greit, også koblet jeg til passasjer setet før jeg koblet på batteriet igjen, og da kom varsel lampen på service og ja fikk ikke opp den ene ruta som står åpen (passer fint nå som det regner så bra!) og ja fant fort ut resten av problemet med lys osv. Så da er nok den defekt ja.. 

Anbefales det å få denne reparert eller erstattet? Hva eventuelt vil kostnader rundt begge disse havne på sånn ish? 

- reparerer BMW disse eller har dem ikke lov til å bruke programmer som tool32 osv pga lisenser? 

- Burde jeg eventuelt kjøpe en FRM på huggeriet og kode denne til bilen min selv? 

- Få BMW til å fikse alt for meg? 

- Kjøpe FRM brukt eller ny og ta med til BMW verksted og få dem til å kode den? 

-Finnes det noen som reparerer disse enhetene? 

Takk for svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokale BMW verkstedet har gitt veiledende pris på 10 000 kroner. 

Med rabatt ble det hele 9000 kroner.

Noen forslag her? Eller er det et smekk på pungen man bare må ta? 

Som sykemeldt med vanskelige diagnoser som gjør det økonomisk utfordrende å kunne fikse dette hos BMW setter jeg veldig stor pris på alle tips hvor det kan spares på fiks av dette! Er avhengig av bil pga sykdom : /

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EGR ventilen kan ha litt for mye koks i seg, og får dermed ikke til å lukke seg helt, da slipper den igjennom luft på feil plass. Må åpnes og inspiseres og evt renses.

FRM kan man kjøpe brukt og skifte selv, kodes med NCS expert feks. De skal ikke være så veldig dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW mente en brukt modul ikke kan resette og bindes opp mot nytt VIN, men syns det høres rart ut. 

Vurderer prøve sjekke om huggeriet har en FRM fra X1 eller E90 (tror den bruker samme?) 

- Må det være akkurat samme modell, med utstyr etc? Altså en 2012 xdrive 18d? 

Og ja eventuelt prøve resette og kode den selv.. Men litt redd for å tulle til andre systemer e.l

Nå frister det mest å bare selges som den står da jeg ikke har råd.

Redd det kommer på mye ekstra kostnader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig BMW ikke kan gjøre det, men det går an. Har gjort det selv for 1 annen kar.

Du kan sjekke delenummer andre krav til del på feks realoem.com og sammenligne og se der.

Om du vurdere å selge pga slike, relativt småe feil, så burde du ha en bil med garanti og da gjerne fabrikkgaranti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor desverre ganske langt unna da ja. Lillehammer. Men det er jo mulig mdd fjernstyring av laptopper, så koding kan gjøres fra hvor som helst.

Tror det vanskelige kan være å finne ut hva som eventuelt tok knekken på FRM? Om det er noe kortslutning noe sted, eller om det faktisk er at batteriet er koblet til og fra.

Kjipt om den kortslutter igjen kort tid etterpå? 

Forstår ikke helt om noen av feilkodene jeg har fått tilsier hva problemet kan ha vært eller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja disse kodene "forsvant" ikke ved sletting av alle feilkoder. Så disse er lest opp igjen. FRM var gåenn allerde ved første avlesning.

 

Den fjernet kodene på airbag og noe til som forventet, men trudde LMM koden ville forsvinne også. Så må finne ut av hva problemet er der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på @Otis!

Noen forslag og tips.

last ned programvaren som ligger i profilen til Otis og kjøp kabel på Finn, liten kost og du kan gjøre noe annet med biltema saken. Ista har endel prosesser som kan brukes i videre feilsøking og skal du programmere inn ny/brukt FRM må du uansett ha programmer og kabel. ISTA vil også kunne gi mer presise feilkoder. INPA vil kunne gi deg live verdier slik at du kan se om ting er innenfor parametere (luft, avgass osv)

FRM er utstyrs variabel. Halogen/Xenon, led og AHL er viktige faktorer. På modulen din står det noe tekst som angir hva du trenger. MAX BROSE som kommer opp som tilgjengelig ny enhet er flott, men brukt som passer koster ca1000-1500 ikke 5300 (før jul 2022 kosta denne over 9000!).

Ta en runde over vakuum slangene, viktig at disse er ok for riktig motor oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble endel der jeg ikke helt forsto. Er ikke så kyndig som sagt. 

Hva slags kabel skal jeg kjøpe på finn? Og hva skal jeg gjøre med biltema saken? 

Det er forsåvidt live verdier i biltema saken også, men det er sikkert ikke så presis som du tenker på.

Altså en FRM til 1000-1500 kroner er optimalt? 

Hvilke vacum slanger er det da du tenker på? Noe jeg kan søke opp for å finne de du tenker på? Eller har du et bilde diagram? 🙂 Er ikke så godt kjent nedi mørket her

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...