Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ser ut som at jeg må brette meg sammen og innrømme feil. Jeg sjekket nå kobligsskjema på 7-serie og det ser ut til å være riktig det du sier, samt det som lenkes til.

ASK driver faktisk enkelte høyttalere, selv når bilen er utstyrt med top hifi 677 (logic 7). Dette er ikke tilfellet på E60-E61 hvor alt går via forsterkeren. Med denne infoen i hodet så er det et sterkt tegn på gåen forsterker (eller feil i den enden) om høyttalere i bakdørene + sub + høyttaler i dashbordet ikke spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, E.C. skrev:

Ser ut som at jeg må brette meg sammen og innrømme feil. Jeg sjekket nå kobligsskjema på 7-serie og det ser ut til å være riktig det du sier, samt det som lenkes til.

ASK driver faktisk enkelte høyttalere, selv når bilen er utstyrt med top hifi 677 (logic 7). Dette er ikke tilfellet på E60-E61 hvor alt går via forsterkeren. Med denne infoen i hodet så er det et sterkt tegn på gåen forsterker (eller feil i den enden) om høyttalere i bakdørene + sub + høyttaler i dashbordet ikke spiller.

Da tror jeg vi kanskje har luket ut feilen! Da skal jeg bare dobbeltsjekke og bestille en ny forsterker. Var ganske dyr så jeg, så jeg tenker en brukt holder i massevis 😊

 

Tusen takk for all hjelp. Skal oppdatere tråden da jeg har testet 👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, t06afre skrev:

En annen ting er at batteri trøbbel noen ganger fører til falske feil koder i cumpteren. Hvis du har adgang til å lese/slette disse burde du kanskje gjøre det. Du sa også at det så ut som batteriet har vært byttet nylig. Vet ikke om man må kode batteribytte på E66. Men som sagt tidligere hvis computeren tror den har dårlig batteri vil den sikke slå på Logic 7 amplifier

Jeg skal teste batteriet i morgen. Det er ikke nytt tror jeg, men den har nok vært tom i senere tid. Hvis det er dårlig er det jo lurt å bytte. Er det i orden prøver jeg med en ny forsterker 👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, E.C. skrev:

Ser ut som at jeg må brette meg sammen og innrømme feil. Jeg sjekket nå kobligsskjema på 7-serie og det ser ut til å være riktig det du sier, samt det som lenkes til.

ASK driver faktisk enkelte høyttalere, selv når bilen er utstyrt med top hifi 677 (logic 7). Dette er ikke tilfellet på E60-E61 hvor alt går via forsterkeren. Med denne infoen i hodet så er det et sterkt tegn på gåen forsterker (eller feil i den enden) om høyttalere i bakdørene + sub + høyttaler i dashbordet ikke spiller.

image.gif.cbb580558f38d3d227b145e104226a50.gif

😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, JoachimStenseng skrev:

Da tror jeg vi kanskje har luket ut feilen! Da skal jeg bare dobbeltsjekke og bestille en ny forsterker. Var ganske dyr så jeg, så jeg tenker en brukt holder i massevis 😊

 

Tusen takk for all hjelp. Skal oppdatere tråden da jeg har testet 👍🏻

Fra WDS

Audio amplifier
The sound reproduction is optimised by the 2 types of amplifier:
Stereo/HiFi amplifier and
Top HiFi Amplifier.
They are fitted according to the desired type and number of speakers:
The active frequency gates transmit to the amplifier module concerned only that frequency range that can be effectively reproduced by the connected speaker system. The speakers (high, mid and low-range speakers) are connected to those output stages.
Brief description of components
Stereo/HiFi amplifier
HiFi amplifiers are amplifiers with active frequency gates. Active frequency gates achieve better acoustic results than passive frequency gates.
The HiFi amplifier does not have speed-dependent volume adjustment or speed-dependent equalising. The function of the HiFi amplifier is only to amplify the low-frequency output.
The HiFi amplifier is a non-diagnosable control unit.
Top HiFi Amplifier
Top HiFi amplifiers are amplifiers with active frequency gates. Active frequency gates achieve better acoustic results than passive frequency gates.
The Top HiFi amplifier is a control unit on the MOST network which has following functions:
High and mid-range output stages, 3 x 15 Watt
Subwoofer output stages, 4 x 30 Watt (2-channel subwoofer amplifier)
Vehicle-specific equalizing
Speed-dependent equalizing
Volume-dependent equalizing
Speed-dependent dynamic compression
Space simulation (space size, echo)
Speaker runtime balancing
Subwoofer amplifier with Stereo/HiFi options
The additional subwoofer amplifier is a two-channel design. The subwoofer amplifier integrated in the amplifier.
The subwoofer amplifier has a separate power supply. The subwoofer amplifier is switched on by signal from the ASK (> 8 V = ON / < 6 V = OFF).
On request from the ASK, the subwoofer amplifier performs speed-dependent volume adjustment. The low frequency range in particular is boosted at high driving speeds.
Control Display (CD) and Controller
The space simulation and user-programmable equaliser functions are operated with the aid of the Control Display. The desired function is selected by means of the Controller on the front of the centre arm rest.
Audio System Controller (ASK)
The audio system controller is a control unit in the MOST network. The ASK manages all audio signals.
Main functions of Top HiFi amplifier
Electronic power-up
The amplifier is connected to continuous positive and ground as the power supply. The amplifier is woken up via the MOST bus. The amplifier becomes active when
it detects a voltage above 9 Volts at the control input and
a voltage at the constant positive input that is greater than the voltage at the control input.
Electronic power-down
The amplifier is connected to continuous positive and ground as the power supply. It operates within an operating voltage range of 9-16 Volts at the control input.
At voltages < 9 Volt at the control input, the amplifier is automatically switched off. This ensures that the amplifier is not left on when the vehicle is parked, for example.
Undervoltage cutout
The amplifier is automatically switched off while the engine is being started because the voltage temporarily drops below the minimum operating voltage limit of 9 Volts.
Once the conditions for switching on are satisfied, the amplifier is automatically switched on again.
Speed-dependent Equalizing
In conjunction with the Top HiFi amplifier option, the ASK (audio system controller) provides the function 7-Band Equalizing.
This increases the volume of a set sound frequency range in order to counteract vehicle noise when the vehicle exceeds definable speed thresholds. The volume of the individual frequency bands, and particularly the lower frequencies, is individually adjusted in response to the speedometer A signal.
Space (room) simulation
The Top HiFi amplifier features a spatial sound function which enables improved space acoustics. The spatial sound effect is particularly effective in conjunction with ”pure” sound sources (CD mode).
The spatial sound function is switched on when terminal ”R” is switched on (identification lock in position 1). It is switched off by means of the Controller.
Note: use of the spatial sound function is not recommended for audio output with a large voice component or radio transmissions when there is poor reception.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, JoachimStenseng said:

Jeg skal teste batteriet i morgen. Det er ikke nytt tror jeg, men den har nok vært tom i senere tid. Hvis det er dårlig er det jo lurt å bytte. Er det i orden prøver jeg med en ny forsterker 👍🏻

Bare husk at hvilespenning ikke forteller hele historien om batterihelse, så det kan være mindre bra selv om spenningen leser ok. Bilen overvåker dette i en større grad og har sånn sett "bedre oversikt". Hvis du har en egnet batteritester som tester under last så er det best. Sjekk også feilkoder og basics (sikring etc.) mtp. forsterker. Kjedelig å kjøpe nytt (selv om det er brukt) og stå der med samme feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, E.C. skrev:

Ser ut som at jeg må brette meg sammen og innrømme feil. Jeg sjekket nå kobligsskjema på 7-serie og det ser ut til å være riktig det du sier, samt det som lenkes til.

ASK driver faktisk enkelte høyttalere, selv når bilen er utstyrt med top hifi 677 (logic 7). Dette er ikke tilfellet på E60-E61 hvor alt går via forsterkeren. Med denne infoen i hodet så er det et sterkt tegn på gåen forsterker (eller feil i den enden) om høyttalere i bakdørene + sub + høyttaler i dashbordet ikke spiller.

Nå sjekket jeg skikkelig, og det er faktisk høyttalere bak og i dashbordet som spiller, men ikke sub eller de i dørene foran. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, JoachimStenseng skrev:

Nå sjekket jeg skikkelig, og det er faktisk høyttalere bak og i dashbordet som spiller, men ikke sub eller de i dørene foran. 

Rart da det er to ulike forsterkere. Neste gang du er ute i bilen kunne du jo prøve en factory reset av Idrive. Vil trolig ikke hjelpe stort, men det er verdt et forsøk fra WWW

" hold in your trip meter button till the 21 menu screen pops up. The is an option in there to do a reset to factory options but beware that you will have to reset all your creature comforts once you do a full reset" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, t06afre skrev:

Rart da det er to ulike forsterkere. Neste gang du er ute i bilen kunne du jo prøve en factory reset av Idrive. Vil trolig ikke hjelpe stort, men det er verdt et forsøk fra WWW

" hold in your trip meter button till the 21 menu screen pops up. The is an option in there to do a reset to factory options but beware that you will have to reset all your creature comforts once you do a full reset" 

Jeg skal forsøke. Spiller høyttalerne foran også. Batteriet var 12.2V og falt til 10V ved oppstart. Lader 14.9-15V. Prøvde å starte bilen på nytt med booster på men vil fortsatt ikke. Skal det ikke være bass i høyttalerne i bilen i det hele tatt? Tenker om det i tilfelle bare er sub som er ødelagt, men rart at det ikke er litt bass i de andre høyttalerne en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, JoachimStenseng skrev:

Jeg skal forsøke. Spiller høyttalerne foran også. Batteriet var 12.2V og falt til 10V ved oppstart. Lader 14.9-15V. Prøvde å starte bilen på nytt med booster på men vil fortsatt ikke. Skal det ikke være bass i høyttalerne i bilen i det hele tatt? Tenker om det i tilfelle bare er sub som er ødelagt, men rart at det ikke er litt bass i de andre høyttalerne en gang. 

Lyden blir delt opp slik at bare subwoofere får bass lyd. Høytalerene i dørene bak får bare mellom tone, foran dører får melleomtone plus diskant. Se skisse her

https://e65club.com/?page_id=462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, t06afre skrev:

Lyden blir delt opp slik at bare subwoofere får bass lyd. Høytalerene i dørene bak får bare mellom tone, foran dører får melleomtone plus diskant. Se skisse her

https://e65club.com/?page_id=462

Men jeg nekter å tro at begge subber er ødelagte, så da må det vel være noe med amp? Går an å kjøre diagnose på den ser det ut til 😊👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, E.C. skrev:

Du kan alltid koble fra kontakten til amp og kjøre lyd inn i hver høyttaler individuelt. Da tester du både ledninger og element i en smekk.

Vel ja jo. Men da må man i det minste bruke en forsterker med noen watt output. Første steg ville være å måle motstanden først. Når man har tatt ut kontakten. fra logic 7 forsterker. Vil vel anta at det 4 ohms høtalere men ikke det kan også være 8 ohms høytalere  også. Tror du at du kan poste pinout info om 20 pins kontakten til logic 7 amplifier. Den inneholder alle høytaler utgangene pluss power. Har ikke adang til WDS akkurat nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...