Gå til innhold

Eksos mods / Downpipe - G20 330e


bbbbadfish
 Share

Anbefalte innlegg

Downpipe er 1 av 3 eksos mods jeg planlegger å gjøre, andre er bakmuffler delete, og resonator deleter (den bak OPF/cat)

Til slutt da blir det basically straight pipe kun med OPF, hehe. 

Men skal ta en og en ting og se ann lyden for hver, og kommet frem til å ta downpipe først!

Finnes et par der ute laget spesifikt for 330e’en og lurer litt på hvilken jeg skal gå for. På hybriden er det generelt lite fra folk på forumer og youtube, mye mer til 330i’en.

Ser etter anbefaltninger/tips for hvilken downpipe jeg bør gå for, og generelt nysjerrig på hva folk har gjort av eksos mods på B48’en :)

Kommet veldig mange downpipes for 330e’en nå og vet ikke, har det mye å si hvilken man velger? Evt hva skal man se etter? Jeg lurer på denne:

https://icon-automotive.com/products/icon-downpipe-b48-engine-f1x-f2x-f3x-highflow-catless-downpipe?variant=40920507842753
 

NB: Jeg kan sette sammen en liste her med de som ligger ute så kan folk fyre løs hvilke som er bra og om det er noen man bør holde seg unna

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Slavearbeider'n said:

Straight pipe firer ja🤦‍♂️

Hehe straight pipe anything blir vel litt for heftig, enten om det er en 2er eller 12er. Men nei tenker først og fremst downpipe. Om det ikke er høyt nok så tar jeg resonator/mufflern.
 

Mye videoer på youtube med folk som har gjort div downpipe/res delete/muffler delete på G20 330i’en og det blir ikke så værst!

 

Økonomien strekker hvertfall ikke til en sekser, sånn til det daglige vil det nok aldri det vs hybrid som er best of both worlds for meg atm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bakre lyddemper på min F30 330e (samme B48 motoren som G20 330e), og jeg anbefaler egt ikke å fjerne lyddemper helt. Hvis G20 sitt eksosanlegg er likt F30 sitt så kommer det ikke til å gjøre stort å bare skifte downpipen og midtre lyddemper heller, bakre lyddemper har for mange kammere og dreper all lyd. F30 330e høres ut som en støvsuger med den originale bakre lyddemperen.

Her så er bilen min kald, med rundt 60db idle (når den er varm går det ned til 50db) og revving bare til 2500RPM (siden jeg aldri revver kalde motorer hah). Jeg synes rekke firere trenger lyddempere som skaper mer ekko. Så jeg har liggende to lyddempere som skal sveises på snart, en litt stor Magnaflow lydemper og en mindre Borla lyddemper (en lyddemper på hvert rør), så skal jeg bytte midtre lyddemper til en glasspack etterhvert, glasspack mufflere gir mer "dypt brøl" på en måte.

Hadde jeg hatt en G20 330e så hadde jeg byttet midtre lyddemper til en glasspack og bytte bakre lyddemper til en med færre kammere så lyden ikke blir drept, men heller får mer ekko. Kan hende M340i sin bakre lyddemper har færre kammere. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for utdypende svar! @MagnusAG99!Har du mappet inn de popsa? Evt noen erfaring med det i bootmod3, MG Flasher e.l? Jeg får dem på cold start men ikke ellers og hadde vært litt kult med noe pops, men ikke crazy overkill som de fleste M2/3/4ene som kjører rundt i lander her..

Eneste ift eksos mods er at jeg har en kar som gjør alt sveising/kutting av rør veldig rimelig, så med andre ord mye billigere for meg å ta delete´s istedetfor å kjøpe produserte deler med muffler/valves etc. Men er jo mulighet å gå for noe som du sier ved å sette opp budsjettet litt!

 

PS: Vedlagt et bilde her der ting er som jeg skjønner det ift navn der det er følgende: 

1. Downpipe(Main Cat)     2. OPF(Second mini cat)       3.Resonator    4. Axleback muffler

 
 

1. @MagnusAG99Du kunne ikke vært grei og lagt ved en link til en sånn "glasspack" jeg burde byttet den demperen til? Og når du sier midtre lyddemper mener du OPF eller den rett etter?

2. Av de 4 lyddemperne; hvilke vil gi råest og sportyest lyd av å deletes? Gjerne i rekkefølge. Er vel forskjell på hvilke som vil gi dyp lyd og hvilke vil gi "skarpere" lyd

3. Slik jeg forstår det da vil delete av bakerste muffler gi mest endring i lydvolum?

4. Demper OPF eller resonatoren mest lyd? Er det fordel å fjerne den ene i forhold til den andre ift mer hestekrefter/mer økonomisk kjøring?

   Har lest at man kan fikse CEL og limp mode med bimmerlink eller lignende program da det ikke er direkte sensorer på OPF, men at bilen vil oppdage og reagere på at det er noe "på gang"..(?)

4. Igjen hypotetisk. Å fjerne alle 4 = straight pipe sånn jeg skjønner det. Vil det bare være way overkill og bare insane høyt? Kanskje ikke spesielt kul lyd heller da

5. Er da på utkikk etter mer lyd i bilen for når jeg først setter den i sport+ og hele bilen forandrer seg. Er endel tools der ute, bootmod3, MG flasher osv osv. Hadde vært fint å forholdt seg til EN. Og er veldig gira på å tweake litt på pops and bangs parametere da denne ikke har noe pops mappa inn, i motsetning til 330ien som har samme motor. Hvilken av disse toolsa er best for det her, og generelt Stage 1, 2 maps osv? Hadde vært ideelt å brukt pc og et program som er oversiktlig. En link til noe guide eller lignende for noobs som meg hadde jeg satt veldig pris på!

5. Når det kommer til EU kontroll.. Bakmuffler driter de i. Men downpipe, OPF og resonator deleted er kanskje ikke populært, de sjekker dette ved å se på det OG å måle? Tenker siden jeg har hybrid om de tester avgasser i det hele tatt. Og uansett hvor mye avgass en 2 liter kan lage til å trigge en limit de har. Er det bare en standard greie å sette alt av eksos mods tilbake til stokk for EU når man har gjort så mye?


Igjen så har jeg ekstremt lite peiling men prøver å bli litt klokere og lære mer om hvordan ting funker på bil generelt, samtidig å få litt tips og triks  :)

 

/Joakim

387499668_843287620588772_6242651051224283184_n.jpeg

Endret av bbbbadfish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke mappet inn noen ting, ikke enda hvertfall hah, selv om bootmod3 stage 1 med bittelitt pops er veldig tempting. Men jeg vil heller få tak i en tuning boks som er TUV godkjent så den blir godkjent av vegvesenet, vet at hvertfall if fortsatt dekker motor og drivlinje med sin forsikring hvis tune`n er godkjent, noe som er must have for meg. Jeg har ikke sånn kjempe mye peiling selv, er mer trial and error egt.

 

Nå så vil det jo gi "mer lyd" å bare fjerne alt og bytte downpipen, men lykke til på EU kontroll da haha, fjerne resonator og muffler bak vil 100% gi "mest" lyd selv om jeg vet at flere bytter downpipe først, men det først og fremst ikke for mer lyd.

Ser ut som det er litt annerledes enn på min, ser ut som at det som er "midtre lyddemper"/resonator på F30 330e nå både er en andre katalysator med lyddemper/resonator G20 330e.

...7392dcde1c2940b5704dfbc61dabe9ef.png

 

Egentlig så passer glasspacks bedre til å bytte ut resonatoren siden det er den som for det meste demper pops and bangs (er også mulig at man får færre hestekrefter av å fjerne resonatoren siden den kan skape trykk som gjør det lettere for ekosen å gli forbi, men jaja), så fått sveisa et nytt anlegg fra den blå streken som bare kan klampes på. I det nye anlegget bør da resonatoren byttes ut med en glasspack og ha en mindre lyddemper bak. Jeg hadde personlig aldri rørt katalysatorene, på denne måten her så kan du lett få hvilken som helt verksted til å bytte anlegget tilbake til det originale hvis det blir problemer med politiet/vegvesenet eller EU-kontroll. 

1e4f88275bc7a5b5dc7d1ffda901bb4d.png

Dette er under på G20 330e, i følge det jeg har lest så vil så å si ingen røre sånne ovale rør som G20 330e har på andre katalysatoren. Så er det bare dumt å fjerne.

attachment.php?attachmentid=2311535&stc=1&d=1589563382

 

Jeg kjøpte mine lyddempere og kommer til å kjøpe glasspacken fra Summit Racing i USA, glasspacks er ikke dyre, sveisejobben er den dyreste lissom https://www.summitracing.com/search?N=brand%3Acherry-bomb&SortBy=BestKeywordMatch&SortOrder=Ascending&keyword=Glasspack &page=1 

 

 

Siden så mye bak hadde blitt byttet så jeg også byttet til enten M340i diffuser med de eksospottene eller en mer aggressiv diffuser som har plass til to doble potter også. Det ser så sykt bra ut på G20.

Someone Ordered A BMW M340i In Audi's Nardo Grey And It Looks Fantastic |  Carscoops

Available Now - BMW M340i (G20) Performance Exhausts – Cobra Sport Exhausts  UK

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, MagnusAG99 said:

Jeg har ikke mappet inn noen ting, ikke enda hvertfall hah, selv om bootmod3 stage 1 med bittelitt pops er veldig tempting. Men jeg vil heller få tak i en tuning boks som er TUV godkjent så den blir godkjent av vegvesenet, vet at hvertfall if fortsatt dekker motor og drivlinje med sin forsikring hvis tune`n er godkjent, noe som er must have for meg. Jeg har ikke sånn kjempe mye peiling selv, er mer trial and error egt.

 

Nå så vil det jo gi "mer lyd" å bare fjerne alt og bytte downpipen, men lykke til på EU kontroll da haha, fjerne resonator og muffler bak vil 100% gi "mest" lyd selv om jeg vet at flere bytter downpipe først, men det først og fremst ikke for mer lyd.

Ser ut som det er litt annerledes enn på min, ser ut som at det som er "midtre lyddemper"/resonator på F30 330e nå både er en andre katalysator med lyddemper/resonator G20 330e.

...7392dcde1c2940b5704dfbc61dabe9ef.png

 

Egentlig så passer glasspacks bedre til å bytte ut resonatoren siden det er den som for det meste demper pops and bangs (er også mulig at man får færre hestekrefter av å fjerne resonatoren siden den kan skape trykk som gjør det lettere for ekosen å gli forbi, men jaja), så fått sveisa et nytt anlegg fra den blå streken som bare kan klampes på. I det nye anlegget bør da resonatoren byttes ut med en glasspack og ha en mindre lyddemper bak. Jeg hadde personlig aldri rørt katalysatorene, på denne måten her så kan du lett få hvilken som helt verksted til å bytte anlegget tilbake til det originale hvis det blir problemer med politiet/vegvesenet eller EU-kontroll. 

1e4f88275bc7a5b5dc7d1ffda901bb4d.png

Dette er under på G20 330e, i følge det jeg har lest så vil så å si ingen røre sånne ovale rør som G20 330e har på andre katalysatoren. Så er det bare dumt å fjerne.

attachment.php?attachmentid=2311535&stc=1&d=1589563382

 

Jeg kjøpte mine lyddempere og kommer til å kjøpe glasspacken fra Summit Racing i USA, glasspacks er ikke dyre, sveisejobben er den dyreste lissom https://www.summitracing.com/search?N=brand%3Acherry-bomb&SortBy=BestKeywordMatch&SortOrder=Ascending&keyword=Glasspack &page=1 

 

 

Siden så mye bak hadde blitt byttet så jeg også byttet til enten M340i diffuser med de eksospottene eller en mer aggressiv diffuser som har plass til to doble potter også. Det ser så sykt bra ut på G20.

Someone Ordered A BMW M340i In Audi's Nardo Grey And It Looks Fantastic |  Carscoops

Available Now - BMW M340i (G20) Performance Exhausts – Cobra Sport Exhausts  UK

 

Takker igjen for utdypende svar! Vært sykemeldt en uke nå så hatt jævlig mye tid på å researche og skjønne mer av alt mulig rundt dette haha.

Ok så litt spørsmål vedr det du sier:

- Tuning box? Hva mener du med det og hva er forskjellen på det og f eks bm3, med en sånn kan du kanskje ikke stille på alt av parametere som i bm3 men  kun forskjellige maps å velge mellom? Sett noe som heter MHD, noe sånt?

- Er det resonatoren som reduserer pops n bangs mest? Hadde inntrykk at det var OPF utifra en explanation video jeg så. Alle sier forskjellige ting haha. 

Ift å gjøre alt det her som ikke vegvesenet digger. Så skal jeg på EU nå i morgen, hehe. Så noen år på meg hvertfall.. Men blir en løsning med han kameraten der jeg payer en sum så vi får reversert til originalt når det blir mulig. 

Forresten så jeg nå under bilen så godt jeg kom til og stussa litt på hvor massiv OPFen var. Resonatoren som skal være etter denne ser jeg ikke da den virker å være gjemt bak coverne der. Om den ikke er fusa inn i OPFen på denne modellen?? 
Sånn jeg skjønner det har ikke b.la USA OPF i det heletatt, hence de har typisk litt mer hk og generelt råere lyd. Så på youtube når noen sier de kun har tatt resonator delete har de da egentlig hverken OPF eller resonator på de klippene hvor bilen høres forbanna bra ut(!) 

Ikke tenkt over det ovale røret du påpeker og kan se det er en challenge. MEN om man kutter litt lenger forran der er det vel rundt rør og ikke noe problem, og heller da ha et rør som går litt lenger til der det blir rundt igjen?


Jeg har en avtale allerede i morgen med han kameraten som skal gjøre alt for meg på denne bilen fremover. Første omgang nå er å ta disse deletene. Planen var originalt å ta resonator delete og muffler delete først, men jeg begynte å lure på å enten ta kun OPF og muffler isteden, evt OPF, Res og muffler. Egentlig bestemt meg for mufflern uansett da jeg har hatt det på forrige 420d som også hadde downpipe, og 320den jeg hadde før det. Lyden er bare altfor lav og det er med eksos valven permanent åpnet. Han sier derimot at å delete OPF trolig vil skape drone. Mens noen sier resonator deleten vil skape drone, og noen sier muffler delete vil skape drone. Hehe, men litt drone får jeg tåle..!

Så yes mye valg her men kommer litt og litt nærmere! Ang glasspacken virker det forbanna kult. Skal se litt på det. Kan denne settes inn hvor som helst etter OPF og bakmuffler eller må være spesifikt sted. Teoretisk om OPF og resonator var fjernet, kunne den da blitt satt inn hvorsomhelst mellom downpipe og bakmuffler?

 

BTW tenker vi tydeligvis VELDIG likt kosmetisk. Jeg har planer om nøyaktig det samme med m340i diffuser og tips, OG muligheten til å bytte til quads om ønskelig på et punkt. 340en har så forbanna mye cleanere og exclusive look. Så på cobra sin også faktisk, de selger jo både diffuseren og valved eller straight axleback eksos i tillegg. Men etter å ha sett på mange 340 diffisere hvor det medfølger de coverne landet jeg på denne til slutt: (Veldig bra pris ift mye av det andre og stilig men ikke over the top. Skal være samme mounting brackets som på 330en også)
https://www.carpartstuning.com/rear-bumper-valance-diffuser-with-chrome-exhaust-tips-suitable-for-bmw-3-series-g20-g28-sedan-g21-touring-2018-up-m340i-m-look-piano-black/6000433-3/

I tillegg til det tenker jeg også foglight delete/sette inn m340i front ventsa på hver side. Ser så jævlig mye mer sinna ut og jeg bruker hvertfall aldri foglights. Ser på noen diskre splitters også men viktig for meg med relativt OEM look, bare piffe opp littegrann ;)

 

Blir jo forbanna bra det her, Magnus. Jævlig gøy å få starta etter laaang tid med planlegging og utsetting nå.

81C8E496-943F-4861-889F-7105FBB43FD3.jpeg

369BFA05-5242-4BE0-B790-BAD5641C08A2.jpeg

EB32300B-67EC-40C1-AD26-BB0495EB5DD7.jpeg

F26D72A2-14C7-4B06-87EE-215E864E75E2.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, bbbbadfish skrev:

Takker igjen for utdypende svar! Vært sykemeldt en uke nå så hatt jævlig mye tid på å researche og skjønne mer av alt mulig rundt dette haha.

Ok så litt spørsmål vedr det du sier:

- Tuning box? Hva mener du med det og hva er forskjellen på det og f eks bm3, med en sånn kan du kanskje ikke stille på alt av parametere som i bm3 men  kun forskjellige maps å velge mellom? Sett noe som heter MHD, noe sånt?

- Er det resonatoren som reduserer pops n bangs mest? Hadde inntrykk at det var OPF utifra en explanation video jeg så. Alle sier forskjellige ting haha. 

Ift å gjøre alt det her som ikke vegvesenet digger. Så skal jeg på EU nå i morgen, hehe. Så noen år på meg hvertfall.. Men blir en løsning med han kameraten der jeg payer en sum så vi får reversert til originalt når det blir mulig. 

Forresten så jeg nå under bilen så godt jeg kom til og stussa litt på hvor massiv OPFen var. Resonatoren som skal være etter denne ser jeg ikke da den virker å være gjemt bak coverne der. Om den ikke er fusa inn i OPFen på denne modellen?? 
Sånn jeg skjønner det har ikke b.la USA OPF i det heletatt, hence de har typisk litt mer hk og generelt råere lyd. Så på youtube når noen sier de kun har tatt resonator delete har de da egentlig hverken OPF eller resonator på de klippene hvor bilen høres forbanna bra ut(!) 

Ikke tenkt over det ovale røret du påpeker og kan se det er en challenge. MEN om man kutter litt lenger forran der er det vel rundt rør og ikke noe problem, og heller da ha et rør som går litt lenger til der det blir rundt igjen?


Jeg har en avtale allerede i morgen med han kameraten som skal gjøre alt for meg på denne bilen fremover. Første omgang nå er å ta disse deletene. Planen var originalt å ta resonator delete og muffler delete først, men jeg begynte å lure på å enten ta kun OPF og muffler isteden, evt OPF, Res og muffler. Egentlig bestemt meg for mufflern uansett da jeg har hatt det på forrige 420d som også hadde downpipe, og 320den jeg hadde før det. Lyden er bare altfor lav og det er med eksos valven permanent åpnet. Han sier derimot at å delete OPF trolig vil skape drone. Mens noen sier resonator deleten vil skape drone, og noen sier muffler delete vil skape drone. Hehe, men litt drone får jeg tåle..!

Så yes mye valg her men kommer litt og litt nærmere! Ang glasspacken virker det forbanna kult. Skal se litt på det. Kan denne settes inn hvor som helst etter OPF og bakmuffler eller må være spesifikt sted. Teoretisk om OPF og resonator var fjernet, kunne den da blitt satt inn hvorsomhelst mellom downpipe og bakmuffler?

 

BTW tenker vi tydeligvis VELDIG likt kosmetisk. Jeg har planer om nøyaktig det samme med m340i diffuser og tips, OG muligheten til å bytte til quads om ønskelig på et punkt. 340en har så forbanna mye cleanere og exclusive look. Så på cobra sin også faktisk, de selger jo både diffuseren og valved eller straight axleback eksos i tillegg. Men etter å ha sett på mange 340 diffisere hvor det medfølger de coverne landet jeg på denne til slutt: (Veldig bra pris ift mye av det andre og stilig men ikke over the top. Skal være samme mounting brackets som på 330en også)
https://www.carpartstuning.com/rear-bumper-valance-diffuser-with-chrome-exhaust-tips-suitable-for-bmw-3-series-g20-g28-sedan-g21-touring-2018-up-m340i-m-look-piano-black/6000433-3/

I tillegg til det tenker jeg også foglight delete/sette inn m340i front ventsa på hver side. Ser så jævlig mye mer sinna ut og jeg bruker hvertfall aldri foglights. Ser på noen diskre splitters også men viktig for meg med relativt OEM look, bare piffe opp littegrann ;)

 

Blir jo forbanna bra det her, Magnus. Jævlig gøy å få starta etter laaang tid med planlegging og utsetting nå.

81C8E496-943F-4861-889F-7105FBB43FD3.jpeg

369BFA05-5242-4BE0-B790-BAD5641C08A2.jpeg

EB32300B-67EC-40C1-AD26-BB0495EB5DD7.jpeg

F26D72A2-14C7-4B06-87EE-215E864E75E2.jpeg

Med tuning boks så tenker jeg sånn som DTE selger. Den boksen blir bare plugget inn i forskjellige sensorer så ECU`n ikke får de rå sensor dataene, så sender den med vilje "feil" sensor data til ECU`n for å manipulere den til å gi bilen flere hester. Eneste problemet med det er at f eks DTE har ikke giddet å få spesifikt 330e godkjent, bare 320i og 330i, så selv om det er akkurat samme motoren så godtar ikke våres flotte vegvesen DTE på disse bilene, kontrollørene har jo mastergrad i å lete etter fillefeil i TUV godkjenning.

 

Av hva jeg har researcha så er det hvertfall resonatoren som står for å eliminere mest mulig pops... Flere videor på youtube hvor de som bare fjerner resonatoren på alt fra 328i til 340i får en del pops uten å tune. 

Også av hva jeg har lest så hjelper glasspacks veldig på drone. Jeg vil påstå at den kan settes hvor som helst ja, men jeg tror nok jeg hadde prøvd å få den så nærme som der den originale resonatoren satt.

Det skal vel også være rundt rør rett etter downpipen og før OPF, men igjen da må man jo ta av hele OPF og bøye et nytt rør der OPF satt. Jeg tror ikke jeg hadde giddet å gjort det hvertfall haha. Så gir det også kanskje mening om resonatoren sitter inn i OPF på den du har. For når jeg så på BMW parts catalog så la jeg merke til at jeg ikke fant resonatoren der den sitter på både bildet du delte og på min F30...

 

 

Hadde nok sett bra ut den diffuseren der, men personlig så hadde jeg gått for svarte eksospotter istedenfor chrome (asså de falske som er i diffuseren, synes det ser litt tøffere ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...