Gå til innhold

Montere reimstrammer BMW X3 E83 2009 20d


TBO
 Share

Anbefalte innlegg

https://www.mekonomen.no/reimstrammer-vifterem-ina-10108462

Har noen spørsmål om montering av reimstammer som kanskje noen mer opplyste kan svare på.

Har byttet reimstrammer, løpehjul og reim. Kan ikke forstå at reimstrammeren kan være montert feil, da det virker som den ved litt vridning "faller" på plass med tappen inne i hullet i bakveggen.

Så til spørsmålene: Hvordan skal dette fungere?

1. Slik jeg har forstått det skal hjulet kunne avlastes for å trekke ut splinten/bolten (heretter kalt splint). Skal 16mm-skruen på hjulet vris rundt? Det sitter fast, og kan ikke vris mot høyre (eller venstre). Skal hjulet kunne flyttes fysisk ved å legge belastning på skruen? Hva er hensikten med hullet i bakveggen? Bare holde ting i riktig posisjon, eller har det innvirkning på strammingen?

2. Alt er montert på plass, men splinten står i. Skal reimen da kunne trekkes rundt for hånd FØR splinten er fjernet? Kan ikke trekke reimen rundt, den står fast og kan bare flyttes noen millimeter. Reimen er tredd som vist i et bilde fra en video (vedlegg).

Reimen er veldig stram og var vanskelig å få på plass selv før splinten er tatt ut.Splinten sitter fast, og jeg finner ingen måte å avlaste strammeren på. Reimen er så stram at jeg egentlig ikke kan forstå at det skal være rom for å strammet den ytterligere når splinten tas ut.

IMG_4519.jpeg

IMG_4520.jpeg

IMG_4393.jpeg

Endret av TBO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • TBO changed the title to Montere reimstrammer BMW X3 E83 2009 20d

Tapp bak er for å ha to festepunkter, slik at momentet fra fjæra i strammeren ender opp i beltet og ikke til å rotere strammeren rundt seg selv (som det fort kunne ha funnet på ved et sentrert festehull). 

Splinten holder den i strammet posisjon og skal hjelpe montering. Da får du beltet på plass uten å måtte stramme underveis. Med beltet på plass må du vri bolthodet i løpehjulet med klokka og dra ut splinten. Det tar en del kraft, særlig for å initiere bevegelsen. Lang arm hjelper. Du ser på bildet fra Mekonomen at splinten står litt på skrå, da er det lett å se hvilken vei det er i spenn og hvilken vei du må vri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info :-)

Regner med at vi snakker om løpehjujet på strammeren. Mulig jeg har for kort arm, og dermed får for lite kraft, men på videoer som den under ser det ikke ut som det brukes VELDIG mye kraft for å vri bolthodet. Det virker å sitte fast hos meg, men jeg får prøve med en lenger arm - dersom det ikke er annet som kan være galt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort samme jobb på min F10 med N47, og det var relativt uproblematisk. Brukte reim fra Conti og BMW original strammer. 

Brukte latmann for å vri på strammeren, ettersom det krever litt kraft. Var dog uproblematisk å ta av/sette på ny reim med den nye strammeren montert m.splint. Er ikke mange mm strammeren skal beveges på for å få kunne ta av splinten og fjerne "slakket" i reima. 

Sjekket du hvorvidt gamle og den nye reima har lik lengde? Får reim til N47 for biler med hydraulisk og elektrisk servo, hvor sistnevnte er noe kortere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ///M-ini95 skrev:

Har gjort samme jobb på min F10 med N47, og det var relativt uproblematisk. Brukte reim fra Conti og BMW original strammer. 

Brukte latmann for å vri på strammeren, ettersom det krever litt kraft. Var dog uproblematisk å ta av/sette på ny reim med den nye strammeren montert m.splint. Er ikke mange mm strammeren skal beveges på for å få kunne ta av splinten og fjerne "slakket" i reima. 

Sjekket du hvorvidt gamle og den nye reima har lik lengde? Får reim til N47 for biler med hydraulisk og elektrisk servo, hvor sistnevnte er noe kortere.

 

Sjekket selvfølgelig ikke det - handlet ut fra regnummer og tenkte det var som det skulle være. Regnummer sier dog også at bilen har frihjul på dynamo, noe den faktisk ikke har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, TBO skrev:

Sjekket selvfølgelig ikke det - handlet ut fra regnummer og tenkte det var som det skulle være. Regnummer sier dog også at bilen har frihjul på dynamo, noe den faktisk ikke har...

Du har ikke tilfeldigvis en kvittering eller en ordrebekreftelse som viser dimensjonene på reima?

Originalt skal være 6DPK x 1817.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ///M-ini95 skrev:

Du har ikke tilfeldigvis en kvittering eller en ordrebekreftelse som viser dimensjonene på reima?

Originalt skal være 6DPK x 1817.

 

1817 mm

Fra https://www.thansen.no/bil/bildeler/v-rem/kilerem/n985355/pn1239600/

.. så det kan være jeg var heldig der. Kjøpt fordi original ikke var tilgjengelig på kjøpstidspunktet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...