Gå til innhold

e39 528i luft i kjølesystem


freser1993
 Share

Anbefalte innlegg

Har en e39 528i som ble byttet vannpumpe,temostat,radiator og alle kjøleslanger i høst, bilen har ikke skilt men de få turene jeg har hatt med den har temperatur å motoren generelt virket veldig greit (sviver som en klokke å starter alltid på første forsøk uansett temperatur, varmeapparat fungerer også utmerket , motoren har heller aldri gått varm på noe som helst tidspunkt.

Men når jeg startet bilen igjen nå for en ukes tid siden så rant det over i radiatoren etter bilen hadde svevet i 10-15min, temperaturen var fortsatt helt der den skulle da jeg slo av bilen. Jeg har blandet 40/60 på en frostveske som skal tåle 40minus ved 50/50 blanding. 40%vann å 60%% frostvæske (konsentrert)

Det kaldeste som har vært her jeg bor var 33minus så tviler på det er frostpluggene. å syns å det er veldig rart hvis det skulle vært toppakning i å med at bilen har fungert greit både på tomgang å de turene jeg har kjørt med den uten noen som helst problem med verken temp eller luft i kjølesystemet til nå. 

Noen som har noe formening om hva det kan være? 

Endret av freser1993
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Kvasi skrev:

What. Vi er knapt inne i 2024 og her kommer du med flyvebil som den naturligste ting i verden .. 

Haha ja dæven når den først virker så føles det ut som man svever 🤪 får vell snart telefon av han Elon som vill ha meg til å ordne flyvemodus på nyeste Tesla modellen 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, E.C. skrev:

Hva rant over og hvor? Rant det over fra trykklokket?

Rant over frostveske i trykklokket ja. er den gamle typen radiator på den hvor ekspansjonstanken er en del av radiatoren. M52b28 motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være dårlig lokk, men du kan undersøke om det faktisk var for mye trykk. Koble på en trykktester og se hva den viser etter 10-15 min tomgang. 

Ting funker til de ikke funker, så man kan ha hatt uflaks med toppakning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, E.C. skrev:

Kan være dårlig lokk, men du kan undersøke om det faktisk var for mye trykk. Koble på en trykktester og se hva den viser etter 10-15 min tomgang. 

Ting funker til de ikke funker, så man kan ha hatt uflaks med toppakning.

Ja sant det men er litt stusselig siden det lokket er originalt bmw å ikke noe kina tull,  ble kjøpt nytt på GS samtidig med alt det andre til kjølesystemet, så tviler veldig på at det er det men skal aldri si aldri. Okei hvis jeg trykktester så skal jeg bare følge med på at den holder på trykket i 10-15min med bilen igang eller slå den av å så koble på trykktester? aldri gjort sånt før så blir en del løkete spørsmål her🤪 takker for svar uansett😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt så kobler man på en trykktester og pumper opp til ønsket trykk (ca. 1.4 bar) og ser om trykket faller og evt hvor fort. Dette gjøres på kald bil.

Jeg tenkte at om man kobler på trykktesterutstyret så bør det i praksis fungere som et manometer som er tilkoblet kjølesystemet. Da har du en live avlesning av trykket. Det er dog litt å være obs på om man tester sånn.

Du kobler alt opp på kald motor og pumper opp for å se om trykket holder seg. Hvis det ikke gjør det så har du påvist en lekkasje i kjølesystemet. Hvis trykket ikke synker så slipper du det ut (pleier å være en knapp på trykktestutstyret) og starter bilen med utstyret fortsatt tilkoblet for å følge med på trykket. Hvis det fort bygger seg opp trykk så har du muligens et problem med toppakningen. Kommer det opp mot 1,3-1,4 bar må du skru av bilen straks og evt slippe ut forsiktig med knappen på trykktesteren. Jeg innser at dette kan bli litt sketchy om man ikke har full kontroll, så alternativet er kanskje å kjøpe et sånt kit som bytter farge om det kommer eksosgass i kjølesystemet. Det blir litt tryggere.

Hvis du er usikker på hvordan det blir med den trykktesteren med bilen i gang, så foreslår jeg at du ikke tester på denne måten. Det kan være risiko både for å brenne seg og/eller ødelegge utstyret eller noe på bilen når overtrykkslokket er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...