Gaden Skrevet Februar 14 Share Skrevet Februar 14 Har en BMW 330e med alcantara interiør. Går det an å kjøpe det elektriske man trenger for å få elektrisk sete? Bytter kun fra manuell til strøm (understellet på sete) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Februar 14 Share Skrevet Februar 14 Jeg lurer på om bunnrammen er lik sålenge du har sportssete, og at du kan bygge om (på) med motorer og knapper/paneler. Men det koster jo litt bare i løse deler. Er vel rundt 3-4k pr motor, og det er vel 4 motorer pr sete. Finner du el-seter fra en huggebil kan du nok komme greiere fra det økonomisk og arbeidsmengdemessig ved å evt flytte over dine putedeler da. Kontakt/ledningsnett frem til stoler tror jeg er standard uansett modell, men det må du nesten sjekke opp i først. mr.pingu reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Februar 14 Share Skrevet Februar 14 (endret) Jeg byttet ikke så lenge siden på en F48 fra manual til elektrisk du må nesten bytte hele sete. Så prøv å finne den fra opphuggeren. ubderstellet, rygdelen er anderledes så det er ikke bare å sette på motor. Elektrisk kan justeres i mindre store steg enn manuelt, også går elektrisk mindre lavt enn manuelt. se her, viser forskjellig delenummere for elektrisk vs manuelt for en del deler https://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=5X71-EUR-05-2019-G20-BMW-330e&diagId=52_4511 Etter det er det 2 ting til man må gjøres 1) må man omgjøre pin 25 til pin 15 for strøm og pin 26 til 16 for jording på connector X14*1B (den store gule under sete). Disse har ikke samme pin størrelse så du må få begge ender med på kjøpet og så lodde de men mindre du vil trekke hele ledning på nytt. 2) I tillegg må man trekke ny canbus ledning fra den connectoren(x14*B) til canbus R2 (sitter på passasjersiden under hanskerommet) men kan muligens koble på et annet sted på KCAN2 siden canbus bryr seg ikke hvor den kobles til i kretsen Grunnen er at manuelt sete med varme er styrt over LIN på manuele seter men er styrt over CANBUS på elektriske seter. I tillegg har du med elektriske sete 1 stor module som styrer hele sete mens med manuelt sete er det bare en kontrolmodul for varme. Derfor må også gjøres 1) Se vedlagt bilde for del av elektrisk skjema av x14*1B Edit: for orden skyld elektrisk skjema er for g20 330e. Endret Februar 14 av mr.pingu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Februar 14 Share Skrevet Februar 14 24 minutes ago, *MrB* said: Jeg lurer på om bunnrammen er lik sålenge du har sportssete, og at du kan bygge om (på) med motorer og knapper/paneler. Men det koster jo litt bare i løse deler. Er vel rundt 3-4k pr motor, og det er vel 4 motorer pr sete. Finner du el-seter fra en huggebil kan du nok komme greiere fra det økonomisk og arbeidsmengdemessig ved å evt flytte over dine putedeler da. Kontakt/ledningsnett frem til stoler tror jeg er standard uansett modell, men det må du nesten sjekke opp i først. Nei, bunnramme og rygg er ikke lik! kontakt (men ikke ledningsnett i segselv) har vært det sammen for en del biler for noen år nå. Gule store connector med navnet/id X14 og X12 for passasjersiden. Både for G og F-serier. Jeg anbefaler derfor å få med den kontakten på begge sider(bil-side og sete-side) når du handler fra opphuggern Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Februar 14 Share Skrevet Februar 14 30 minutes ago, mr.pingu said: Nei, bunnramme og rygg er ikke lik! kontakt (men ikke ledningsnett i segselv) har vært det sammen for en del biler for noen år nå. Gule store connector med navnet/id X14 og X12 for passasjersiden. Både for G og F-serier. Jeg anbefaler derfor å få med den kontakten på begge sider(bil-side og sete-side) når du handler fra opphuggern De så ut til at de kunne være lik for alle sportsseter ved første øyekast, og de elektrisk delene lå for seg selv i ETK, men ser ut som du har rett ja. Er forskjellig delenr på selve rammen. Da utgår i hvertfall ombygging av den rammen han har. mr.pingu reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå