KristianI Skrevet Februar 23 Share Skrevet Februar 23 Skal handle olje på gs, hva er forskjell på LL04 og LL19FE? Begge er 0w30 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 23 Share Skrevet Februar 23 0w-30 er jo bare angivelse av viskositet i en multigrade olje. Tross for å være en viktig parameter så er ikke viskositeten det eneste som påvirker egenskapene til oljen. BMW og andre produsenter setter gjerne spesifikke krav til oljen som skal brukes, disse kravene innebærer flere ting enn viskositet. En slik offisiell kravliste blir da f.eks. LL04, slik at forbrukere kun trenger å finne fram til at det står LL04 og ikke tenke så mye annet. Enkelte biler kan kjøre på flere slike specs, det står gjerne i innstruksjonsboken til bilen hva du skal bruke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KristianI Skrevet Februar 23 Forfatter Share Skrevet Februar 23 Ok takk, er til en 320i 2017 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Februar 23 Share Skrevet Februar 23 (endret) 4 timer siden, KristianI skrev: Ok takk, er til en 320i 2017 https://www.koedbmw.com/en-dk/page/engine-oils Endret Februar 23 av Haug530D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 23 Share Skrevet Februar 23 2 minutes ago, Haug530D said: Det aller viktigste er og bruke riktig viskositet. Vel, ja og nei. Hele tanken bak begrep som "LL-04" er at man kan bare kjøpe "LL-04" og ikke tenke på viskositet, ettersom kun oljer med tillatt viskositet har fått godkjenningen. Kjører du på med LL-01 med "riktig" viskositet på en LL-04 motor med DPF så kan det være en god oppskrift på å betraktelig redusere DPF-levetiden pga. aske. For motoren i seg selv vil derimot LL-01 kunne være en like adekvat olje som LL-04. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Februar 23 Share Skrevet Februar 23 9 minutter siden, E.C. skrev: Vel, ja og nei. Hele tanken bak begrep som "LL-04" er at man kan bare kjøpe "LL-04" og ikke tenke på viskositet, ettersom kun oljer med tillatt viskositet har fått godkjenningen. Kjører du på med LL-01 med "riktig" viskositet på en LL-04 motor med DPF så kan det være en god oppskrift på å betraktelig redusere DPF-levetiden pga. aske. For motoren i seg selv vil derimot LL-01 kunne være en like adekvat olje som LL-04. Se min post over, som er oppdatert med en link som forklarer forskjellene på LL oljene E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KristianI Skrevet Februar 23 Forfatter Share Skrevet Februar 23 Takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå