linnikrieg Skrevet April 4 Share Skrevet April 4 Hei☺️ Har en 94' 730i som i hele mitt eie har hatt noen problemer med ryggelys, og at jeg ikke ser hvilket gir den står i, i instrumentpanelet. Har også hatt problemer med at instrumentpanelet kutter på alle målere, men tror kanskje det er av en helt annen grunn. Lest meg halvveis ihjel på diverse forum og skjønt at dårlig posisjonskontakt kan være årsaken her. Forrige eier opplyste meg om at ryggelyset bare virket noen ganger, uten at de visste hvorfor. De hadde montert DEPO-lykter som tok inn vann, så da jeg satte tilbake de originale og tok av kabelskjøten med uoriginal kontakt (tilhørende DEPO-lyktene) så jeg at det var korrosjon i den originale kontakten fra bilen. Har renset denne, men dette ordnet ikke problemet med ryggelyset. Tenker jo at det gir mest mening at det er posisjonskontakten, ettersom instrumentet rett og slett ikke får signal om hvilket gir kassa står i, slik at den ikke kan gi videre signalet til lysmodulen om at ryggelyset skal skrus på. Noen som har erfaring med dette? Meg bekjent må girkassen droppes litt for å bytte hele kontakten, men har lest at de fleste kommer unna med å rengjøre og beskytte for vanninntrenging. Helgarderer meg med å legge til at jeg ikke har tatt ut instrumentpanelet per idag for å sjekke at dette er i orden🤠 Var forøvrig også innom tanken at instrumentpanelet kanskje har vært byttet, og er kodet opp for manuell girkasse og ikke automat. Innspill på hvordan jeg i så fall kan komme til bunns i akkurat det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 4 Share Skrevet April 4 Har du bestandig hatt problemer med ryggelys eller noen ganger? Svaret ditt på det, viser veien videre, så jeg venter på det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
linnikrieg Skrevet April 4 Forfatter Share Skrevet April 4 6 timer siden, Otis skrev: Har du bestandig hatt problemer med ryggelys eller noen ganger? Svaret ditt på det, viser veien videre, så jeg venter på det. Saken er at da DEPO-lyktene fortsatt sto på bilen, var det ingen varsel om at ryggelyset ikke virket. Nå som de originale er montert, er det varsel hele tiden. Kan ærlig ikke huske at ryggelyset noen gang har fungert i mitt eie. Kan også legge til at det er tilstede varsel om at girkassa er i nødmodus, men den girer helt normalt både automatisk og når jeg girer «manuelt». Usikker på om posisjonskontakten kan gi denne feilkoden? Mener å ha lest noe om det. Har forøvrig også hatt planer om å lese ut feilkodene på bilen, men ikke funnet noen som har passende kontakt enda. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 5 Share Skrevet April 5 Ok. Da tror jeg det enkleste kanskje er å lese ut revers signal/status med diagnose verktøy. Da kan du se om bilen forstår at revers er valgt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
linnikrieg Skrevet April 5 Forfatter Share Skrevet April 5 2 timer siden, Otis skrev: Ok. Da tror jeg det enkleste kanskje er å lese ut revers signal/status med diagnose verktøy. Da kan du se om bilen forstår at revers er valgt. Ser i hvert fall ikke ut som det kommer noe signal fra bilen til instrumentet om hvilket gir som er valgt, men du har nok rett i at diagnose vil være det letteste i første omgang. Skal prøve å få det gjort fortløpende, så kan jeg komme med tilbakemelding her om jeg står fast eller hvordan jeg løste problemet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet April 5 Share Skrevet April 5 18 timer siden, linnikrieg skrev: Tenker jo at det gir mest mening at det er posisjonskontakten, ettersom instrumentet rett og slett ikke får signal om hvilket gir kassa står i, slik at den ikke kan gi videre signalet til lysmodulen om at ryggelyset skal skrus på. Noen som har erfaring med dette? Ikke E38, men hadde liknende problem på E61 der posisjonsensoren til kassen var defekt. Når girkassa gikk i nødmodus ville ikke ryggelysene komme på ettersom bilen ikke skjønte at man la inn revers. https://www.bimmerfest.com/threads/diy-e38-transmission-neutral-switch-gear-selector-switch-aka-harness-rebuild.674168/ Ser ikke ut som girkassen må senkes noe (?), iallefall utifra det jeg leser i vedlagte linken. Om det så ender opp med at pos.bryteren må byttes, så er det iallefall en enklere jobb enn på nyere biler hvor den ligger integrert i mechatronicen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
linnikrieg Skrevet April 5 Forfatter Share Skrevet April 5 1 time siden, ///M-ini95 skrev: Ikke E38, men hadde liknende problem på E61 der posisjonsensoren til kassen var defekt. Når girkassa gikk i nødmodus ville ikke ryggelysene komme på ettersom bilen ikke skjønte at man la inn revers. https://www.bimmerfest.com/threads/diy-e38-transmission-neutral-switch-gear-selector-switch-aka-harness-rebuild.674168/ Ser ikke ut som girkassen må senkes noe (?), iallefall utifra det jeg leser i vedlagte linken. Om det så ender opp med at pos.bryteren må byttes, så er det iallefall en enklere jobb enn på nyere biler hvor den ligger integrert i mechatronicen. Takk for svar. Vil tro det er lignende på e38, gir jo mening. Har lest gjennom tråden du linker til tidligere, usikker på om det var i kommentarene på den eller en annen jeg leste at noen løsnet noen fester på girkassen for å komme lettere til. Må vel rett og slett ta en kikk på plasseringen neste gang jeg har mulighet, men krysser i så fall fingrene for at det kanskje bare er nok å rengjøre kontakten og evt sørge for at den og ledning er beskyttet for vanninntrenging Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå