Gå til innhold

BMW F06 | Venstre bakhjul stikker mer ut enn høyre?


Zymh
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg har nylig kjøpt meg en 2012 F06 640d! Flott bil og skulle til å bytte til sommerhjula som er breie og fine, men da stikker venstre bakhjul mer ut enn høyre. sikkert med ca 7-10mm (øyemål). Tenkte hva i alle dager, står dessverre ikke ET på hjula (sikkert noe replica felger). Tenkte i hode med engang og switche bakhjula fra høyre til venstre for å se om problemet flytta på seg, og det gjorde den ikke! Fortsatt stikker venstre bakhjul mer ut en høyre. Ingen synlig at det har vært noe skader og reparasjoner i chassi. Jeg pussa navet der hjulet sitter på. Hva kan dette skyldes? Tenkte først om å ta en 4 hjuls kontroll, men klarer den å ta så mye "poke"? se bilder. Hvor mye camber justering kan man gjøre liksom. Er det Subframeforinger som er gåen? Toplager som er satt inn feil på disse? help?!😅 Tar i mot alt tips :)

Bakhjul:10.5x21" | 295-25-21 dekk.
Ingen spacers (100% sikker)
Er på 30mm Eibach fjærer

V-B.jpg

H-B.jpg

Endret av Zymh
Skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det tegn til at noe har vært byttet i understellet i senere tid? Camber justeres på bolten i nedre bærearm (Den svære, massive) og den byttes sjelden. Men den kan være skadet på ene siden? Evt så kan en øvre bærearm av laber kvalitet gi et avvik. Men "vippearmen" er kort, så en camberjustering kan utgjøre en del, spesielt på et stort hjul som stikker langt ut. Så jeg ville vurdert en kontroll, om du ikke ser noe annet åpenbart i understellet ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, *MrB* skrev:

Er det tegn til at noe har vært byttet i understellet i senere tid? Camber justeres på bolten i nedre bærearm (Den svære, massive) og den byttes sjelden. Men den kan være skadet på ene siden? Evt så kan en øvre bærearm av laber kvalitet gi et avvik. Men "vippearmen" er kort, så en camberjustering kan utgjøre en del, spesielt på et stort hjul som stikker langt ut. Så jeg ville vurdert en kontroll, om du ikke ser noe annet åpenbart i understellet ditt. 

Hei takk for svar :)
Jeg kan ikke se noe tegn til at det noe som er bytta, men absolutt som du sier, om øvre bærearm er/var bytta og er av ræva kvalitet kan jo det ha mye å si.
Når du sier "vippearmen", tenker du på nr 10 i delekatalogen her?

Jeg skal prøve å ta en camber justering (5) på rent øyemål bare for å se hvor mye den klarer å ta inn også justere tilbake sånn ca hvor den var, også ta 4-hjulskontrollen senere rett etterpå.
Tror du noe annet kan være gåen?
image.png.e2c8e5fd70c945e43f4021577e6275df.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vippearm" var ord jeg brukte for prinsippet for camberjustering: Når du justerer den eksentriske bolten i nedre bærearm (16) slik at den går inn/ut, så utgjør det ganske mye på spindel (1), for den er fast opplagret mot 4 og 10. (4 justerer spissing vha eksentrisk bolt (6) da, men la oss ignorere det i øyeblikket). Spindelen får dermed en "vippearmeffekt" mellom øvre og nedre festepunkt, og når avstanden mellom disse punktene er kort, utgjør små justeringer ganske mye.

Om armene 4 og 10 er av type noname/ebay/Ridex eller lignende, så kan det også gi avvik som går utenfor justeringsmulighetene dine, hvis du er maks uheldig.

 

Bare å justere selv for å se. Bare husk å sette et tusjmerke slik at du ser startpunktet ditt. 5 er, som sagt, spissing. 16 er camber.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, *MrB* skrev:

"Vippearm" var ord jeg brukte for prinsippet for camberjustering: Når du justerer den eksentriske bolten i nedre bærearm (16) slik at den går inn/ut, så utgjør det ganske mye på spindel (1), for den er fast opplagret mot 4 og 10. (4 justerer spissing vha eksentrisk bolt (6) da, men la oss ignorere det i øyeblikket). Spindelen får dermed en "vippearmeffekt" mellom øvre og nedre festepunkt, og når avstanden mellom disse punktene er kort, utgjør små justeringer ganske mye.

Om armene 4 og 10 er av type noname/ebay/Ridex eller lignende, så kan det også gi avvik som går utenfor justeringsmulighetene dine, hvis du er maks uheldig.

 

Bare å justere selv for å se. Bare husk å sette et tusjmerke slik at du ser startpunktet ditt. 5 er, som sagt, spissing. 16 er camber.

Tusen takk for detaljert svar :)
Da har jeg noe jeg kan gå ut ifra også sjekke ut de du har nevnt! Da skal jeg prøve å justere litt (tusje først) også håper jeg virkelig det bare noe så simpelt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...