Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

N43 Nylig skiftet registerkjede og får opp feilkoder 2a99, 2a98 og 2aa1 nå, brukt låseverktøy så timingen skal være OK, kan nevnes at det var meget slakk i kjede som satt der, går i nød men ikke no ulyd fra motor, VANOS ventilene så fine ut og renset dem, de kan vel ikke ha tatt kvelden etter dette + kamsensor på eksos? (Skiftet kamsensor eksos for 3mndr siden) tar gjerne imot no tips på dette😁

Skrevet

Alt av feilkoder tyder på en feil i timing på registeret.

når register er montert feilaktig vill kam sensorer varsle slik dine feilkoder gjør. 

Hadde du værktøy over vanos hjulene før du strammet senter bolt. Jeg mener å huske at vanos må stilles i en viss posisjon før en strammer boltene. 

Skrevet

Hei, ja brukte spesial verktøyet som er til N43 motor på register kjede, men får bite sure eple tror jeg og rive opp alt igjen

IMG_8280.jpeg

Skrevet

Har også brukt mekanisk strammer når jeg gjorde dette da det var med k verktøysettet, strammet til bare for hånd da de fleste sier ikke mer enn 0.6nm eller 6nm på det(husker ikke akk nå), når alt skulle strammes før monterte hydraulisk strammer,

Skrevet

Prøv og skru ut Vanos solenoidene og rengjør de, det jeg gjorde var og ha de i ett diesel bad mens jeg satte strøm på de slik at de åpner og lukker. Jeg kjøpte forøvrig nye orginale da jeg hadde andre problem, hadde byttet om på de vanos enhetene tydeligvis :D så kunne nok brukt de gamle egentlig

Skrevet

Takker for tipset😁 skal prøve å få gjort det å evnt før jeg tar opp timingen👍🏻 akk nå har jeg bare latt bilen stå rolig da hatt for mye å drive med🙈

Skrevet
12 minutter siden, Jakoli skrev:

Takker for tipset😁 skal prøve å få gjort det å evnt før jeg tar opp timingen👍🏻 akk nå har jeg bare latt bilen stå rolig da hatt for mye å drive med🙈

Ja om motor starter og går så er det lite sansynlig at timing er ute og kjører og så lenge man følger riktig prosedyre med timing kit så skal det godt gjøres og gjøre feil og som du sier så er det nok og skru den "Mekaniske" strammingen for hand, det er kun så ikke register skal hoppe over tenner når man strammer bolter til (Den hydrauliske strammeren klarer ikke og holde igjen dette) , hadde det gjort det så hadde du nok lagt merke til det

Skrevet
1 minutt siden, Haug530D skrev:

Ja om motor starter og går så er det lite sansynlig at timing er ute og kjører og så lenge man følger riktig prosedyre med timing kit så skal det godt gjøres og gjøre feil og som du sier så er det nok og skru den "Mekaniske" strammingen for hand, det er kun så ikke register skal hoppe over tenner når man strammer bolter til (Den hydrauliske strammeren klarer ikke og holde igjen dette) , hadde det gjort det så hadde du nok lagt merke til det

Jupp for motor går fint og ingen ulyder nå, men før jeg bytta registeret så hørtes det ut som en steinknuser på tomgang og venta på havari egt, samt meget slakk i kjede og biter fra skinnene som lå i bånnpanna og i oljepumpa

Skrevet

N43 har vel og en solenoid ventil for å justere oljetrykket i motoren. Den kan gro igjen av plastdeler fra register osv. Sitter i blokka under innsuget.

image_474753_big.jpg

Skrevet
8 minutter siden, 540is skrev:

N43 har vel og en solenoid ventil for å justere oljetrykket i motoren. Den kan gro igjen av plastdeler fra register osv. Sitter i blokka under innsuget.

image_474753_big.jpg

Kan forøvrig være ett helvete og få ut, jeg hadde heldigvis nede bunnpanne og topp av når jeg fjernet denne her, kjørte gjennom hele oljesystemet etter på med Cleaner og ja, jeg måtte også gjøre sånn som i videoen for og få ut den oljetrykksventilen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...