Gå til innhold

2009 525xd - EKP (Styreenhet til dieselpumpe) blir varm


osteper
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en 2009 525xd som stoppet langs veien forrige uke. Kom opp "Reduced Engine Power", så døde den tvert. Så kom det "Diesel pump failure".

Fikk tauet den vekk, og lest av diagnose. Den startet igjen etter 15-20 min. Etter 10-15 min med kjøring stoppet den igjen, og jeg leser ut feilkoder på EKP enhet: "6293 Pumpemotor - Strøm for høy" og "6292 Spenning pumpemotor - For lav spenning".

Googlet litt, og kom frem til at det kunne være feil på EKP enheten om den ble varm. Kjente på den, og den var glovarm. Lot den kjøle seg ned og testet igjen, og den varmet seg sakte men sikkert opp igjen til et punkt det ikke gikk ann på ta på den lengre på baksiden. 

 

Så kjøpte "ny" (Brukt, fra bil med mye lavere KM stand) EKP-enhet, og det virket tilsynelatende greit (Dog kun kjørt korte turer). Men i dag skjedde det samme, fikk opp "Reduced Engine Power" men den stoppet heldigvis ikke, så kom meg hjem. Kjente på styreenheten, og den var veldig varm igjen. 

Har jeg hatt uflaks med den brukte jeg kjøpte, eller tyder dette på feil etter styreenheten, altså ledningsnett eller matepumpe (Er vel bare en i tanken såvidt jeg vet?) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være defekt pumpe i tanken, som trekker for mye strøm over tid og dermed blir ekp veldig varm og kutter strømmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyder på at det ikke er i EKP feilen ligger nei. Jeg hadde byttet filteret aller først, kan nå hende at det er halvtett og pumpa må jobbe hardere enn normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Otis skrev:

Du kan jo se om du kan måle ampere gjennom kabel til pumpa. Da må du kanskje bruke en ringtang amperemeter.

Ikke dumt forslag det, var inne på tanken selv! Skal se om jeg får lånt et tang-amperemeter og sjekke strømtrekket! :) 

3 timer siden, E.C. skrev:

Tyder på at det ikke er i EKP feilen ligger nei. Jeg hadde byttet filteret aller først, kan nå hende at det er halvtett og pumpa må jobbe hardere enn normalt.

Ikke dumt, det skal jeg sjekke! Kan prøve å få målt strøm før -og etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, E.C. skrev:

Du kan evt. måle strøm med filter og uten, om du kjører dieselen rett i en kanne under bilen i stedet for i filteret.

Prøver det! Har du noen idé om hvor mye strøm den skal bruke "normalt" sett, ved kun å sette på tenning/evt. tomgang? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, osteper said:

Prøver det! Har du noen idé om hvor mye strøm den skal bruke "normalt" sett, ved kun å sette på tenning/evt. tomgang? 

Ikke sånn på sparket, men kan sikkert lese av på min. Er samme pumpe på de fleste e6x diesel om jeg husker rett (men det har vært styringsmoduler med ulike farger på tilkoblingsplugg som ikke gikk direkte overens).

35 minutes ago, Otis said:

Det kan du finne ut selv ved måle ohm på pumpa.

Tror det var noe mer funky ankurat der, at modulen regulerte spenning, så det var ikke rett frem som på typ en glødepære. Det kan også være vanskelig å måle slikt på motorer. Børsteløse kan man ikke måle sånn i det hele tatt og de med børster (som jeg fant ut av med kupevifte) kan fort variere en del avhengig av hvordan den står akkurat i det du måler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.4.2024 den 23.47, E.C. skrev:

Ikke sånn på sparket, men kan sikkert lese av på min. Er samme pumpe på de fleste e6x diesel om jeg husker rett (men det har vært styringsmoduler med ulike farger på tilkoblingsplugg som ikke gikk direkte overens).

Tror det var noe mer funky ankurat der, at modulen regulerte spenning, så det var ikke rett frem som på typ en glødepære. Det kan også være vanskelig å måle slikt på motorer. Børsteløse kan man ikke måle sånn i det hele tatt og de med børster (som jeg fant ut av med kupevifte) kan fort variere en del avhengig av hvordan den står akkurat i det du måler.

Målte litt i går, men fikk noen rare verdier så ble nesten usikker på om tangamperemeteret tuller, men får stole på at det gir en pekepinn iallefall (Er en proff-måler fra jobb, kalibrert i år).

Tok av dekselet til pumpa og for å lytte, hørte ingen ulyder. 
 

Målinger:

1. Målte 6A til pumpa når alt var kaldt

2. Etter noen minutter var den på 4A (liten lunk i EKP)

3. Etter 4-5 min var den på 3A (EKP litt varmere)

4. Etter 6-8 min var den på 2.0 - 2.2A (EKP begynner å bli ganske varm) 

 

Gir lite mening at pumpa drar mindre strøm over tid? Lytta på pumpa jevnlig, og den gikk i samme fine duren siden start. Målte strømmen inn på EKP, den var ganske konstant 4.0 - 4.4A. Så om det går 4A inn og 2A ut forsvinner det jo 2A som blir til varme i styreenheten da. 
 

Er et PWM signal som går ut fra EKP og til pumpa, det kan jo muligens forklare de rare måligene jeg fikk om instrumentet ikke fanger opp det, så skal undersøke litt mer der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Sliter fortsatt med samme problemet, etter X-antall timer med feilsøking. Noen som har noen tips til hva jeg kan undersøke videre? 

Gjort til nå:

- Byttet til ny EKP (Brukt, fra bil som har gått 75k km), kodet inn denne. Både ny og gammel EKP blir like fort varm

- Byttet til ny dieselpumpe i tanken

- Byttet dieselfilter

- Hatt tanklokket oppe (Tilfelle vakum i tanken)

- Målt ledninger til EKP og fra EKP til dieselpumpe, alt ser OK ut. 

 

Kan legge til at ledningene ut fra EKP til dieselpumpa blir litt lunkne akkurat ut fra EKP, og rett ved kontakta inn på dieselpumpa. Så tyder jo på at det går endel strøm der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva måler du av spenningsfall over ledning mellom ekp og pumpe da? Hvis ledningen blir varm har du muligens dårlig kontakt i endene eller korrosjon i selve ledningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, E.C. skrev:

Hva måler du av spenningsfall over ledning mellom ekp og pumpe da? Hvis ledningen blir varm har du muligens dårlig kontakt i endene eller korrosjon i selve ledningen.

Det har jeg ikke målt enda faktisk, takk for tips! Måler i ettermiddag! 

Ingen korrosjon i terminalene som jeg har sett, og ledningen har ingen skader på isolasjonen. Har ribbet alt av interør baki for å se om jeg så noen skader på den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser litt om EKPS nå, og ser at det ikke er noe spesiell styring av pumpa eller selve EKPS. Så jeg kommer kun frem til at det MÅ være ledningene til pumpa eller selve EKPS.

En annen ting som er litt mer søkt, er at EKPS får feil trykk verdi fra DDE i dieselsystemet og dermed stenger av dieselpumpa i tanken. Men den er som sagt mer søkt. Og mest sannsynlig enkel å sjekke med diagnose og lese av hva EKPS ser for noe.

Ledningsdiagrammet;

image.thumb.png.34b22b0595cd4bc3693bc17d838e5437.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...