Gå til innhold

Feilkode 0991A - Feil på Batterikabel overvåkning?


 Share

Anbefalte innlegg

Har en 2005 E61 525i hvor airbag og setebeltelampa lyser og feil på "restraint-system" kommer opp. Hadde et håp om at dette var knyttet til matte i setepute, men ved diagnose får jeg opp feilkode 991A. Etter  litt googling skjønner jeg at dette kanskje ikke blir fullt så enkelt, og at det heller kan være knyttet til batterikabelen og overvåkningen av denne. Såvidt jeg skjønner ut fra enda litt mer googling er at enkelte E6x med bensinmotor har en kabel knyttet til kappen på batterikabelen som går fra motorrom til batteri for overvåkning av denne kabelen.  Men mulig jeg har misforstått - under er litt utdrag fra en BMW pdf jeg fant på nett. https://bmwrepairguide.com/sib/652103.pdf

 

image.png.ddafe45e1d171966850bcd0ff9a49093.png

image.png.efb3dee13b56201c98cd69eeb5d89ebd.png

 

Jeg har sjekket kontaktene i begge ender og de ser greie ut, men ikke målt spenning slik som forevist i dokumentet. Men jeg frykter jo litt at feilkoden kommer av skade på batterikabelen.  Noen som har noen tips/triks eller tanker rundt dette? Alt tas mot med takk da dette er litt utafor hva jeg føler jeg har kompentanse på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket andre punkter på kabel, om den har? (Utfra bildet har den ikke det)

Ellers kan det være feil på selve overvåkningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Otis skrev:

Har du sjekket andre punkter på kabel, om den har? (Utfra bildet har den ikke det)

Ellers kan det være feil på selve overvåkningen. 

Nei, har ikke sjekket så mye enda egentlig. Men jeg tenker at vil være naturlig å starte med og sjekke at om man får 9-10 volt fra SBSR både i bagasjerom og i motorrom. Om man får 9-10 volt kun i bagasjerommet er det vel et tegn på at SBSR enheten fungerer som den skal om jeg ikke misforstår noe..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har sjekket litt mer og klarer ikke les av noe spenning på kabelen hverken i bagasjerom eller i motorrom:

image.png.6130708121d98c9614eda4f34bb61ac3.png

Det var litt vanskelig å sjekke for spenning på kontakten i bagasjerommet så må ta en dobbeltsjekke der. Men såfremt jeg har fått målt riktig virker det vel som det kan være feil på selve SBSR modulen om det ikke er brudd på kabel mellom SBSR modulen og kontakten i bagasjerommet.

Jeg antar at det beste nå er å ta ut modulen i B-stolpen og sjekke direkte på den, men feilsøking på elektronikk har jeg ikke så mye erfaring med. Vil det være best å ta av kontakt og måle direkte på riktig pin på  modulen eller kan man stikke en probe direkte inn i kontaken slik at man slipper å koble fra og få flere feilkoder?

Og er det vanlig at moduler får feil og at det da bare gjelder et signal?  Denne A158 modulen ser ut til å sende ut ganske mange signaler.

 

image.png

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...